Με ικανοποιητική άνοδο για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, κινήθηκαν οι πωλήσεις OTC, καλλυντικών και λοιπών προϊόντων εκτός των συνταγογραφούμενων φαρμάκων, από το δίκτυο των φαρμακείων φτάνοντας στα  περίπου 780 εκατ. ευρώ έναντι περίπου 750 εκατ. ευρώ το 2016. Η αύξηση αυτή η οποία αποδίδεται και στην ενίσχυση που παρουσίασε η αγορά των ΜΗΣΥΦΑ, περιόρισε τις απώλειες που προκαλούνται από την πτώση της αξίας των πωλήσεων συνταγογραφούμενων φαρμάκων, λόγω της μείωσης των τιμών της κατηγορίας. 

Με δεδομένο λοιπόν το γεγονός ότι η αγορά των συνταγογρφούμενων προϊόντων πέρυσι κινήθηκε στα επίπεδα των 3,3 δις. ευρώ, η συνολική αγορά φαρμακείου υπολογίζεται πέρυσι στα 4,08 δις. ευρώ έναντι 4,05 δις. ευρώ το 2016. Εκτιμάται λοιπόν ότι τα τελευταία χρόνια το περίπου 20% του τζίρου των φαρμακείων προέρχεται από σκευάσματα εκτός συνταγογράφησης. Η κατηγορία αυτή δείχνει να ενισχύει το μερίδιό της  χρόνο με το χρόνο, όχι μόνο λόγω της μείωσης του μεριδίου των συνταγογραφούμενων φαρμάκων, αλλά και από την η προώθηση των εν λόγω ειδών μέσω των ηλεκτρονικών φαρμακείων τα οποία αποτελούν προέκταση των «φυσικών» φαρμακείων. 

Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, η μεγαλύτερη κατηγορία στα εκτός συνταγογράφησης σκευάσματα είναι αυτή των OTC, τα σκευάσματα αυτοθεραπείας δηλαδή, στα οποία περιλαμβάνονται και τα ΜΗΣΥΦΑ που φέρουν το κουπόνι του ΕΟΦ. Η συνολική αξία της κατηγορίας έφτασε πέρυσι στα περίπου 370 εκατ. ευρώ, η οποία προήλθε κυρίως από την αύξηση στην κατηγορία των «κουπονούχων» ΜΗΣΥΦΑ που πλησίασε τα 155-160 εκατ. ευρώ

Περίπου σταθερή στα 210-215 εκατ. ευρώ παρέμεινε η κατηγορία των υπόλοιπων σκευασμάτων στα οποία περιλαμβάνονται και τα συμπληρώματα διατροφή, οι βιταμίνες κλπ.  
Η επόμενη «δυνατή» κατηγορία στο χώρο των φαρμακείων είναι τα καλλυντικά. Με βάση στοιχεία της αγοράς, η συγκεκριμένη κατηγορία σημείωσε επίσης άνοδο της τάξης του 2,5% και διαμορφώθηκε στα 240 εκατ. ευρώ. 
Δυναμικά κινήθηκε επίσης η αγορά των αναλωσίμων με αύξηση της τάξης του 10% στα 125 εκατ. ευρώ, ενώ στα περίπου 45 εκατ. ευρώ με άνοδο της τάξης του 5% έκλεισαν και τα είδη διατροφής με κυρίαρχα τα βρεφικά γάλατα

OTC
Σύμφωνα επίσης με τις εκτιμήσεις της αγοράς, 3 είναι οι κυρίαρχες κατηγορίες των OTC με τζίρο της τάξης των 70 εκατ. ευρώ έκαστη και αυτές είναι των αναλγητικών, του αναπνευστικού συστήματος (αντιβηχικά-αποσυμφορητικά) και οι βιταμίνες με συνολικό μερίδιο της τάξης του 60%. Ακολουθούν τα δερματολογικά και τα σκευάσματα για το πεπτικό σύστημα. 

Τα παραπάνω στοιχεία συνάδουν και με την έρευνα του ΙΟΒΕ που δημοσιοποιήθηκε πριν λίγο καιρό και αφορούσε στο 2017. Σύμφωνα με την έρευνα, οι φαρμακοποιοί ρωτήθηκαν για τις κατηγορίες των ΜΗΣΥΦΑ. που αγόρασαν πολίτες πιο συχνά οι το τελευταίο 12μηνο. Από τις κατηγορίες αυτές «πολύ συχνά» αγόρασε αναλγητικά το 72,8% των ερωτώμενων και σκευάσματα για βήχα και κρυολόγημα το 72,4%. Ακολουθούν οι βιταμίνες και τα τοπικά αναλγητικά ενώ «αρκετά συχνά» οι ερωτώμενοι αγόρασαν  φάρμακα για τη φροντίδα του δέρματος, για το γαστρεντερικό σύστημα και για τη φροντίδα των ματιών και πιο σπάνια αντιβιοτικά.

Καλλυντικά 
Άξια λόγο είναι και η αγορά καλλυντικών. Μάλιστα όπως αναφέρει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος  Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Αρωμάτων και Καλλυντικών (ΠΣΒΑΚ), η αγορά φαρμακείου είναι η δεύτερη σημαντικότερη για τον κλάδο. Ειδικότερα το 2016 το κανάλι της ευρείας διανομής συμμετείχε στις συνολικές πωλήσεις της αγοράς με 41,8%, ποσοστό που εκτιμάται ότι διαμορφώθηκε σε 41,3% το 2017. Το δεύτερο μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά καλλυντικών (εκτιμάται σε 26,1% το 2017) έχουν τα φαρμακεία και ακολουθεί η επιλεκτική διανομή (με μερίδιο που προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 18,8%), οι απευθείας πωλήσεις (με 6,5%), τα κομμωτήρια (με 6%), το e-commerce (με 4,9%) και τα ινστιτούτα αισθητικής (με μερίδιο που εκτιμάται να διαμορφωθεί φέτος σε 1,4%).