Σταδιακά οδεύουμε προς την έξοδο από την επικίνδυνη χρονική περίοδο έξαρσης  τη γρίπης η οποία αν και φέτος έδειξε να είναι ηπιότερη όσον αφορά στην «επιθετικότητά» της στον ελληνικό πληθυσμό. Οι επιστήμονες της υγείας πάντως διατείνονται ότι δεν υπάρχει κανένα περιθώριο εφησυχασμού. Η γρίπη θα ναι πάντα παρούσα, εμφανίζοντας νέους τύπου και φυσικά οι Έλληνες θα πρέπει να εμβολιάζονται. 
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, αν και σε σχέση με το 2016 όταν μόλις το 1/3 των Ελλήνων είχε εμβολιαστεί, το 2017 υπήρξε βελτίωση στην εμβολιαστική κάλυψη. Η βελτίωση αυτή ήταν όμως περιορισμένη καθώς μόνο 4 στους 10 Έλληνες φαίνονται «θωρακισμένοι»  απέναντι στη γρίπη. Το ποσοστό αυτό χαμηλότερο από το μέσο όρο της Ευρώπης αν και σε πολλές χώρες υπάρχουν επίσης αντίστοιχα χαμηλά ποσοστά.
 Να σημειώσουμε δε ότι και αυτό το ποσοστό διαμορφώνεται στην Ελλάδα από το γεγονός ότι τα 3 από τα 4 εμβόλια, γίνονται σε άτομα άνω των 60 ετών. Και πάλι όμως δεν επιτυγχάνεται ο στόχος που προβλέπει πανευρωπαϊκά τον εμβολιασμό τουλάχιστον του 75% των ατόμων αυτής της ηλικιακής ομάδας. 

Έρευνα Εμβολιασμών 
Προκειμένου να αναδειχτεί περαιτέρω η αξία του εμβολιασμού αλλά και η σημασία του κλάδου των φαρμακοποιών στην αφύπνιση των πολιτών σχετικά με τη νόσο, η IQVIA προχώρησε σε έρευνα σχετικά με την εμβολιαστική κάλυψη τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο 2017.  Την έρευνα παρουσίασε σε πρόσφατο συνέδριο ο κ. Κουγιουμτζόγλου Ισίδωρος, Market Access Manager σε μεγάλη ελληνική εταιρεία. 

Σύμφωνα με την ηλιακή κατανομή του εμβολιασμού ενδιαφέρον ,παρουσιάζει το γεγονός ότι το 30,8% αφορά σε ηλικίες μεταξύ 61 και 70 ετών και το 28% μεταξύ 71 και 80 ετών. Προσθέτοντας και τα ποσοστά για τις ακόμη μεγαλύτερες ηλικίες φαίνεται ότι το 73% εκείνων που εμβολιάστηκαν είναι άνω των 60 ετών. Αντίθετα στα παιδιά φαίνεται πολύ χαμηλός ο εμβολιασμός με μόλις το 3,8% των εμβολίων να αφορούν σε ηλικίες από 3 έως 8 έτη και ακόμη πιο χαμηλά στην ηλικιακή ομάδα από 9 έως 18 ετών με ποσοστό 1,4%
Επίσης διαπιστώνεται ότι η πλέον παραγωγική ομάδα δηλαδή 19 με 50 ετών, εμβολιάζεται ελάχιστα καθώς μόνο το 10% των εμβολίων κατευθύνθηκε εκεί. Να σημειώσουμε ότι η έρευνα αφορά σε συνταγογραφημένα εμβόλια

Όσον αφορά στις ιατρικές ειδικότητες, προέκυψε ότι αυτοί οι οποίοι ουσιαστικά «κινούν» τον εμβολιασμό είναι οι Παθολόγοι και Γενικοί γιατροί με 63,1% και ακολουθούν οι Πνευμονολόγοι και Καρδιολόγοι με 9,6% και 7,3%. Στην τρίτη θέση βέβαια είναι οι Αγροτικοί Γιατροί με ποσοστό 8,6%, αλλά όπως εξηγεί ο κ. Κουγιουμτζόγλου  η συγκεκριμένη ειδικότερα βρίσκεται αρκετά ψηλά στις αγροτικές περιοχές όπως είναι λογική και έτσι αυξάνεται ο μέσος όρος.  

Ένα άλλο σημαντικό συμπέρασμα, έχει να κάνει με την ενημέρωση του κοινού. Συγκεκριμένα ως πηγή πληροφόρησης οι πολίτες αναφέρουν κατά 32,1%  τους γιατρούς και κατά 27,5% τους φαρμακοποιούς. Θεωρείται δε πως η διαφορά ανάμεσα στις δύο ιδιότητες των επαγγελματιών υγείας είναι στατιστικά μικρή, ώστε να θεωρείται η προτροπή γιατρών και φαρμακοποιών για εμβολιασμό, ισοδύναμα αποτελεσματική.  Επίσης ένα ποσοστό 21,5% ανέφερε ότι εμβολιάζεται κάθε χρόνο. Όμως κι εδώ ο σχολιαστής τη έρευνας σημειώνει πως και αυτοί οι πολίτες επηρεάζονται σημαντικά από τις ανακοινώσεις που βάζουν οι φαρμακοποιοί αναφέροντας  ότι έχουν παραλάβει εμβόλια

Ακόμη φαίνεται πως σε ηλικίες από 9 έως και 30 ετών, οι γιατροί σε ποσοστό 45-50% είναι αυτοί που παροτρύνουν για εμβολιασμό. Το ποσοστό των γιατρών μειώνεται όσο μεγαλώνει και η ηλιακή ομάδα.  

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον φαίνεται ακόμη το συμπέρασμα της έρευνας ότι στην Αττική οι νεότερες ηλικίες είναι πιο ευαισθητοποιημένες σε σχέση με τον εμβολιασμό. Συγκεκριμένα, το 32% όσων εμβολιάστηκαν, ήτοι 1 στους 3, ήταν κάτω από 60 ετών, όταν στην Θεσσαλονίκη είναι μόνο το 21,9% και στη Βόρειο Ελλάδα συνολικά μόλις το 16,6%
 Η έρευνα καταλήγει λοιπόν στο ότι αν και στη χώρα μας, το υπάρχον νομικό πλαίσιο δεν επιτρέπει τη διενέργεια εμβολιασμών από τον φαρμακοποιό, ο συμβουλευτικός ρόλος του φαρμακοποιού στον αντιγριπικό εμβολιασμό όχι μόνο επιτρέπεται, αλλά αποτελεί βασική υπηρεσία προς τον πολίτη και το σύστημα υγείας (εδω) .
Μέσω καθημερινής επαφής με τον πολίτη δίνεται η δυνατότητα για:
•Αναγνώριση της ανάγκης για εμβολιασμό
•Ενημέρωση του πολίτη
•Παραπομπή για συνταγογράφηση και εμβολιασμό στην αντίστοιχη ιατρική ειδικότητα
•Παρακολούθηση / follow up συμβουλών

Ταυτότητα της έρευνα
Έρευνα αγοράς για τον αντιγριπικό εμβολιασμό 2017-2018
Ερωτήσεις
• Μετά το σκανάρισμα της συνταγής και την πλήρη συγκατάθεση του φαρμακοποιού, ένα pop-up ερωτηματολόγιο εμφανίζεται. Οι φαρμακοποιοί θα καταχωρήσουν:
•“Ποια η ειδικότητα που συνταγογράφησε αντιγριπικό εμβόλιο;”
•“Ποια η ηλικία του ατόμου που εμβολιάστηκε με αντιγριπικό εμβόλιο;”
•“Ποια η πηγή της πληροφόρησης για το αντιγριπικό εμβόλιο;”

Σημαντικές Παράμετροι
•Τα στοιχεία της παρούσας έρευνας, συλλέχθηκαν εντός χρονικού πλαισίου 2μηνών.
• Συνολικά 8.776 ερωτηματολόγια εμφανίστηκαν σε φαρμακεία σε όλη την  Ελλάδα.
•Καλύφθηκαν 1.144 φαρμακεία που διακινούσαν αντιγριπικά εμβόλια.

Στατιστική Ακρίβεια
•Τα φαρμακεία που βρίσκονται σε ολόκληρη την Ελλάδα και η κατανομή των ερωτηματολογίων Pop-Upσε όλες τις τέσσερις μεγάλες γεωγραφικές περιοχές ήταν αντιπροσωπευτικά σε σύγκριση με την εθνική κατανομή όγκου
•Τα αποτελέσματα σταθμίστηκαν με βάση τις εθνικές μονάδες πωλήσεων και ειδικότερα τις μεγάλες γεωγραφικές περιοχές
•Συνολικά σε όλη την Ελλάδα, το ποσοστό σφάλματος ήταν ±1,0% σε επίπεδο εμπιστοσύνης 95%