"Κορυδαλλός" ή "κουκουβάγια"; Η πλειοψηφία των εφήβων και των νέων υποφέρει από το λεγόμενο κοινωνικό "τζετ λαγκ". Δηλαδή δεν είναι σε πλήρη εγρήγορση όταν πάει στο σχολείο ή στο Πανεπιστήμιο και δεν αποδίδει στο μάξιμουμ των δυνατοτήτων του, ειδικά την περίοδο των εξετάσεων.

Στην αμερικανική μελέτη συμμετείχαν περίπου 15.000 μαθητές και τα ευρήματα ίσως πρέπει να κάνουν τους αρμόδιους να επαναπροσδιορίσουν τις ώρες έναρξης των μαθημάτων, ώστε να συμβαδίζουν με το βιολογικό ρολόι των παιδιών και των νέων.

Και τούτο διότι το 50% των μαθητών και των φοιτητών έκανε μαθήματα προτού να ξυπνήσει καλά - καλά, σε σύγκριση με ένα 10% που είχε, ήδη, φτάσει στην κορύφωση της αποδοτικότητάς του μόλις άρχισε το μάθημα.

"Βρήκαμε ότι η πλειοψηφία των φοιτητών είχε κοινωνικό "τζετ λαγκ" την ώρα του μαθήματος, κάτι που συσχετίζεται πολύ έντονα με τις μειωμένες ακαδημαϊκές επιδόσεις", δήλωσε ένας εκ των επικεφαλής συγγραφέων της μελέτης, ο Dr Benjamin Smarr, ειδικός στις διαταραχές του κιρκαδικού ρυθμού στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας Berkeley.

"Επειδή οι "κουκουβάγιες" αποδίδουν αργότερα μέσα στην ημέρα, ενώ τα μαθήματα ξεκινούν νωρίτερα, αυτή η αναντιστοιχία τις πλήττει με τον χειρότερο τρόπο. Βλέπουμε, όμως, ότι και οι "κορυδαλλοί", που μπορεί να ξεκινάνε τα μαθήματα αργότερα, πλήττονται εξίσου.

Το σωστό timing ποικίλλει ανάλογα με τον άνθρωπο, άρα μια λύση είναι η εξατομίκευση των προγραμμάτων σπουδών".

Το κοινωνικό "τζετ λαγκ" έχει συσχετιστεί, επιπλέον, με παχυσαρκία και με εκτεταμένη χρήση αλκοόλ και καπνού.

Τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στην επιθεώρηση Scientific Reports.