Όταν ο οργανισμός λειτουργεί σωστά και η φυσική μας άμυνα είναι ισχυρή -που σημαίνει ότι το ανοσοποιητικό μας σύστημα λειτουργεί καλά - οι ανεπιθύμητοι εισβολείς, όπως είναι οι ιοί και τα μικρόβια, αντιμετωπίζονται πριν προλάβουν να δημιουργήσουν λοίμωξη στον οργανισμό μας, γιατί εντοπίζονται εγκαίρως και καταστρέφονται. Εάν το ανοσοποιητικό δεν λειτουργεί σωστά δεν θα εξουδετερωθούν εγκαίρως, θα πολλαπλασιασθούν και θα νοσήσουμε.

Τα μικρόβια και οι ιοί υπήρχαν και θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα για να τα αποφύγουμε την επαφή μαζί τους. Πολλά, όμως, μπορεί να γίνουν από την πλευρά της ενδυνάμωσης του ίδιου του οργανισμού μας, μέσω της βελτίωσης του ανοσοποιητικού μας συστήματος, και θα πρέπει να θυμόμαστε πάντα ότι η πρόληψη είναι προτιμότερη από τη θεραπεία της νόσου.

Όργανα που συμμετέχουν στο ανοσοποιητικό σύστημα είναι ο θύμος αδένας, η σπλήνα, ο μυελός των οστών και ένα απέραντο δίκτυο λεμφαγγείων και λεμφαδένων που είναι διεσπαρμένοι σε όλο το σώμα. Μέσα στο σύστημα αυτό, καθώς και στο αίμα και στον μεσοκυττάριο χώρο, κυκλοφορούν τα κύτταρα που είναι εντεταλμένα να καταστρέφουν «τους εισβολείς», για παράδειγμα ιούς, μικρόβια ή ακόμη και μη φυσιολογικά κύτταρα του οργανισμού, όπως είναι τα καρκινικά ή τα «λευκά αιμοσφαίρια».
Τα «λευκά αιμοσφαίρια» είναι διαφόρων τύπων: Μακροφάγα,  Τ-λεμφοκύτταρα,  Β- λεμφοκύτταρα… κ.ά.

Ο κάθε τύπος «λευκού αιμοσφαιρίου» έχει εξειδικευμένη εργασία και συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους, είτε για να καταστρέψουν τους εισβολείς (μακροφάγα) ή για να αναγνωρίσουν, να ταυτοποιήσουν τους εισβολείς και να μεταφέρουν τις πληροφορίες  αυτές (Τ-λεμφοκύτταρα ), ώστε να δοθεί η δυνατότητα να παραχθούν τα αντισώματα (εξειδικευμένα για την εξουδετέρωση του κάθε ανεπιθύμητου εισβολέα - παράγονται από τα Β-λεμφοκύτταρα), που θα αναλάβουν να τους καταστρέψουν.
Το ανοσοποιητικό μας σύστημα δεν ξεκουράζεται ποτέ: 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, καθημερινά, ψάχνει για κύτταρα που παρουσιάζουν σημάδια μόλυνσης, καρκινικές αλλαγές ή εισβολείς. Αυτή είναι σε πολύ γενικές γραμμές η λειτουργία του.
Η καλή του λειτουργία είναι σημαντική και θα πρέπει το υποστηρίζουμε συνεχώς για να λειτουργεί άψογα και να έχει τη δυνατότητα να μας προστατέψει.
Πώς μπορούμε να το υποστηρίξουμε απλά αλλά δυναμικά, μέσα από τη διατροφή και τις αλλαγές που αφορούν στον τρόπο ζωής μας;

Αλλαγές του τρόπου ζωής
 

Οι αλλαγές πρέπει να μας οδηγήσουν σε πιο υγιεινή διαβίωση:

Διακοπή καπνίσματος

Άσκηση ή φυσική δραστηριότητα τουλάχιστον μισή ώρα, εάν είναι δυνατόν κάθε ημέρα. Να θυμάστε ότι η υπερβολική καταπόνηση ωρών μπορεί να φέρει το αντίθετο αποτέλεσμα, την καταστολή του αμυντικού συστήματος.

Διατήρηση ή επανάκτηση φυσιολογικού σωματικού βάρους. Εάν είστε υπέρβαροι και προσπαθήσετε να μειώσετε το βάρος σας, θα πρέπει να μην κάνετε υπερβολές  και να ακολουθήσετε τις οδηγίες του ειδικού.

Μείωση της κατανάλωση αλκοόλ και καφέ στο ελάχιστο.

Κοιμηθείτε ικανοποιητικές ώρες καθημερινά, ανάλογα με τις ανάγκες σας, και συμπληρώστε τις ώρες της έλλειψης ύπνου το συντομότερο δυνατόν τις επόμενες ημέρες, στην περίπτωση που αναγκασθείτε να τον μειώσετε κάποια ή κάποιες μέρες. Ο μέσος όρος ωρών ύπνου ανάλογα με το άτομο, είναι 6-9 ώρες ημερησίως.

Εάν υπάρχει ιογενής ή άλλη επιδημία, κρατήστε τους κανόνες υγιεινής με το πλύσιμο τον χεριών, πλύσιμο λαχανικών, αποφυγή κλειστών χώρων κ.τ.λ.

Προσπαθήστε να ελέγξετε και να μειώσετε το άγχος. Χρησιμοποιήστε τεχνικές χαλάρωσης, διαλογισμού, προσευχής, yoga, τεχνικές θετικής σκέψης.
Εάν έχετε προβλήματα υγείας , ρυθμίστε τα, π.χ. το σάκχαρό σας αν είστε διαβητικοί, τη χοληστερίνη σας κ.λπ. (παρακολουθείτε με τις ενδεδειγμένες εξετάσεις αίματος την κατάσταση της υγεία σας με τη βοήθεια του γιατρού σας).

Της Ματίνας Χρονοπούλου BSc., N.D., Ph.D.
Δρ. Φυσικοπαθητικής Θεραπευτικής