Πολλές φορές ένας χωρισμός δεν αφήνει τίποτα όρθιο... Νιώθουμε απογοητευμένοι, πως τίποτα δεν θα είναι ποτέ ξανά το ίδιο, τώρα που το πρόσωπο που αγαπάμε δεν θα είναι πια μαζί μας. Πάρα πολλοί άνθρωποι αναφέρουν συναισθήματα κατάθλιψης, άγχους, εξάντλησης και αϋπνίας.

Και η αλήθεια είναι ότι δεν μπορείς να πεις πολλά. Σε κάποια φάση οι συμβουλές εξαντλούνται. Και η ατάκα "ο χρόνος θα το γιατρέψει" ακούγεται μάλλον ανούσια. Ευτυχώς, οι νέες επιστημονικές έρευνες δείχνουν ότι υπάρχουν κάποιες γνωστικές στρατηγικές μετά τον χωρισμό, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να μας κάνουν να αισθανθούμε λιγότερη αγάπη για τον/την πρώην μας ή ακόμη και πιο ευτυχισμένοι. Κι όμως γίνεται.

Τη νέα, μικρή μελέτη έκαναν επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Missouri – St. Louis και τα συμπεράσματα δημοσιεύθηκαν στην έκδοση Journal of Experimental Psychology: General.

Συμμετείχαν 24 άτομα, ηλικίας από 20 έως 37 ετών, τα οποία είχαν μακροχρόνιες σχέσεις για 2,5 χρόνια κατά μέσο και τα οποία υπέφεραν εξαιτίας της διάλυσης της σχέσης τους. Τους ζητήθηκε να δοκιμάσουν διαφορετικές γνωστικές στρατηγικές, για να δουν εάν θα τους βοηθήσουν να ανακάμψουν.

  • Η πρώτη ενθάρρυνε τις αρνητικές σκέψεις για τον/την πρώην τους.
  • Η δεύτερη εξέτασε μια στρατηγική, που ονομάζεται "επανεξέταση των συναισθημάτων αγάπης", στην οποία τους είπαν να δεχθούν τα συναισθήματα προς τους πρώην συντρόφους τους, αλλά χωρίς κρίσεις και σχόλια.
  • Η τρίτη στρατηγική ήταν η απόσπαση της προσοχής. Ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να σκεφτούν θετικά πράγματα, που δεν συμπεριελάμβαναν τον έρωτα της ζωής τους.
  • Στην τέταρτη δεν τους ζητήθηκε να σκεφθούν κάτι συγκεκριμένο.

Επιπλέον τους ζητήθηκε να απαντήσουν σε κάποιες ερωτήσεις, ενώ έκαναν ηλεκτροεγκεφαλογράφημα την ώρα που κοίταζαν παλιές φωτογραφίες από τη ζωή τους ως ζευγάρι.

Η πρώτη στρατηγική μείωσε τα αισθήματα αγάπης, αλλά και τους έκανε να αισθάνονται δυσάρεστα. Η δεύτερη δεν άλλαξε αυτά που ένιωθαν οι συμμετέχοντες. Όμως η απόσπαση της προσοχής, ενώ δεν άλλαξε τα αισθήματα αγάπης, τους έκανε να αισθάνονται πιο ευτυχισμένοι.

Η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Sandra Langeslag, επίκουρη καθηγήτρια ψυχολογίας και διευθύντρια του Εργαστηρίου Νευρογνωστικής του Συναισθήματος και Κινητοποίησης του Πανεπιστημίου, δήλωσε στο TIME:

"Η απόσπαση της προσοχής είναι μια μορφή αποφυγής, η οποία αποδείχθηκε ότι μειώνει την ανάκαμψη από τον χωρισμό. Επομένως αυτή η μέθοδος θα πρέπει ίσως να θεωρηθεί ως βραχυπρόθεσμος μηχανισμός αντιμετώπισης".

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα αποτελέσματα αυτού του πειράματος υποδηλώνουν ότι η "το να σκεπτόμαστε αρνητικά για τους/τις πρώην είναι μια αποτελεσματική στρατηγική για να καταλαγιάσουν τα αισθήματα αγάπης, που ακόμη υπάρχουν, ενώ η διάσπαση της προσοχής είναι μια αποτελεσματική στρατηγική για τη βελτίωση των θετικών συναισθημάτων"

Πρόσθεσαν ότι η αποκαλούμενη "ρύθμιση της αγάπης", την οποία ορίζουν ως "χρήση συμπεριφορικών ή γνωστικών στρατηγικών για να αλλάξουν την ένταση των συναισθημάτων της ρομαντικής αγάπης", είναι ένας πολλά υποσχόμενος τρόπος, αλλά η Dr Langeslag τόνισε ότι δεν λειτουργεί σαν διακόπτης on / off.