Η μελέτη του Ερευνητικού Κέντρου για τον Καρκίνο στην Κοπεγχάγη διαπίστωσε ότι κάθε μερίδα τροφίμου ολικής άλεσης την ημέρα συνδέεται με μείωση κατά 11% του κινδύνου για την εμφάνιση διαβήτη τύπου 2 στους άνδρες και με μείωση κατά 7% στις γυναίκες, όπως αναφέρεται στο περιοδικό The Journal of Nutrition.

"Τα προϊόντα ολικής άλεσης έχουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη του διαβήτη τύπου 2 και συνιστάται η επιλογή τους έναντι των επεξεργασμένων", δήλωσε η συγγραφέας της μελέτης Cecilie Kyro, μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Ερευνητικό Κέντρο για τον Καρκίνο στη Δανία.

Επιπλέον τα δημητριακά ολικής άλεσης αποτρέπουν την εμφάνιση των καρδιαγγειακών και του καρκίνου του εντέρου.

Η ερευνητική ομάδα εξέτασε τη διατροφή περισσοτέρων από 55.000 ατόμων, ηλικίας από 50 έως 65 ετών, στη Δανία, με τους περισσότερους από αυτούς να έχουν κάποια παραπανίσια κιλά. Περίπου 7.400 διαγνώστηκαν με διαβήτη κατά τη διάρκεια των 15 ετών που διήρκεσε η μελέτη.

Οι συμμετέχοντες είχαν προηγουμένως συμπληρώσει διατροφικά ημερολόγια και μέσω αυτών οι επιστήμονες υπολόγισαν πόσα γραμμάρια δημητριακών ολικής άλεσης έτρωγε ο καθένας σε καθημερινή βάση.

Στις γυναίκες μόνο το σιτάρι και η βρώμη φάνηκε να μειώνουν τον κίνδυνο διαβήτη. Στους άνδρες όλα τα δημητριακά ολικής άλεσης σχετίστηκαν με χαμηλότερο κίνδυνο διαταραχής της γλυκόζης στο αίμα.

Φυσιολογικά η ινσουλίνη μετατρέπει τη γλυκόζη του αίματος σε ενέργεια. Αλλά μερικοί άνθρωποι είναι ανθεκτικοί στις επιδράσεις της ινσουλίνης και στη συνέχεια χρειάζονται όλο και περισσότερη ινσουλίνη για να κάνει την ίδια δουλειά. Τελικά τα κύτταρα, που παράγουν ινσουλίνη στο πάγκρεας, δεν μπορούν να συμβαδίσουν με τη ζήτηση και τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα αυξάνονται, οδηγώντας σε διαβήτη τύπου 2.

Η υγιεινή διατροφή και η άσκηση παίζουν τον ρόλο τους στην ασθένεια και σε κάποιες περιπτώσεις αντικαθιστούν τη θεραπεία με φάρμακα.

Ο μηχανισμός, βάσει του οποίου τα προϊόντα ολικής άλεσης συντελούν στην πρόληψη του διαβήτη, δεν είναι πλήρως κατανοητός για την ώρα. 
Αλλά οι επιστήμονες υποψιάζονται ότι υπάρχουν διάφοροι λόγοι, για τους οποίους τα δημητριακά αυτά δρουν προστατευτικά, συμπεριλαμβανομένης της μειωμένης έκκρισης σακχάρου στο αίμα μετά από κάθε γεύμα.