Οι ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του St. Andrews στη Σκωτία βρήκαν ότι πριν τα παιδιά μάθουν να μιλάνε, χρησιμοποιούν μια σειρά κινήσεων των χεριών και των σωμάτων τους για να επικοινωνούν, όπως ακριβώς κάνουν οι χιμπατζήδες και οι γορίλες.

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Animal Cognition, αναφέρει ότι παιδιά ηλικίας ενός και δύο ετών κάνουν 52 χειρονομίες, όπως να κουνάνε το κεφάλι τους, να χτυπάνε, να ρίχνουν αντικείμενα και να χτυπάνε τον εαυτό τους, μεταξύ άλλων.

Και ανακάλυψαν ότι 50 από αυτές τις κινήσεις τις κάνουν και οι πίθηκοι, κάτι που δείχνει ότι μπορεί να έχουν χρησιμοποιηθεί για εκατομμύρια χρόνια στο εξελικτικό μας παρελθόν, πολύ πριν συνδεθούν με τα λόγια και με τη γλώσσα.

Η συγγραφέας της μελέτης Dr Catherine Hobaiter, από την Σχολή Ψυχολογίας και Νευροεπιστήμης στο St. Andrews, δήλωσε: "Άγριοι χιμπαντζήδες, γορίλες, μπονόμπος και ουρακοτάγκοι χρησιμοποιούν όλες τις χειρονομίες για να γνωστοποιούν τα καθημερινά αιτήματά τους, αλλά μέχρι τώρα έλειπε πάντα ένας πίθηκος από την εικόνα - εμείς.

Χρησιμοποιήσαμε ακριβώς την ίδια προσέγγιση για τη μελέτη νεαρών χιμπατζήδων και παιδιών κι αυτό έχει νόημα, γιατί τα παιδιά είναι απλά μικροσκοπικοί πίθηκοι".

Για να βρουν κοινές χειρονομίες, οι ερευνητές παρατήρησαν χιμπατζήδες στο φυσικό τους περιβάλλον, στο δάσος Budongo της Ουγκάντας, ενώ παρατήρησαν μικρά παιδιά στον παιδικό σταθμό και στο σπίτι τους, αλληλεπιδρώντας με τους συμμαθητές και με την οικογένειά τους, στη Γερμανία και στην Ουγκάντα.

Οι μεγάλοι άγριοι πίθηκοι είναι γνωστό ότι χρησιμοποιούν περισσότερες από 80 διαφορετικές χειρονομίες και οι επιστήμονες πρόσφατα ολοκλήρωσαν ένα "μεγάλο λεξικό πιθήκων", για να καταγράψουν τι σημαίνει η κάθε μία. Υπάρχουν συγκεκριμένες χειρονομίες για να προειδοποιήσουν ότι πλησιάζουν αρπακτικά, πυρκαγιές ή φίδια, καθώς και πιο οικείες κινήσεις, όπως το χτύπημα, αν θέλουν να πλησιάσουν άλλους πιθήκους.

Αλλά οι επιστήμονες έμειναν έκπληκτοι από το πόσες χειρονομίες είχαν κοινές τα παιδιά και οι πίθηκοι. Όπως και τα αξιαγάπητα ζώα, έτσι και τα παιδιά έκαναν χειρονομίες για να δείξουν ότι ήθελαν να τα ακολουθήσουν, να τα σηκώσουν και να παίξουν μαζί τους ή να τραβήξουν την προσοχή, να προσκαλέσουν τους ανθρώπους να έρθουν πιο κοντά ή να απομακρυνθούν.

Πάντως παρατηρούνται και κάποιες διαφορές στην επικοινωνία. Για παράδειγμα, τα μικρά παιδιά κάνουν χειρονομίες πολύ πιο πολύ από τα πιθηκάκια και κουνάνε το χέρι για να πούνε γεια ή αντίο, κάτι που βρέθηκε ότι είναι μόνο ανθρώπινο χαρακτηριστικό.