Πρόσθετα μέτρα για την περαιτέρω περιστολή των δαπανών για υγειονομικό υλικό, σκευάσματα ειδικής διατροφής και υπηρεσιών ειδικής αγωγής, αναμένεται να λάβει ως το τέλος του έτους ο ΕΟΠΥΥ, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του προέδρου του Οργανισμού, καθ. Σωτ. Μπερσίμη.

Η διοίκηση του Οργανισμού, στοχεύοντας στον εξορθολογισμό της δαπάνης για τα παραπάνω προϊόντα και υπηρεσίες, μελετά την εφαρμογή:
  • πλαφόν σε τεμάχια προϊόντων,
  • ψηφιοποιημένες γνωμοδοτήσεις του Ανώτατου Υγειονομικού Συμβουλίου (έχουν ξεκινήσει ήδη οι διαδικασίες) και άυλα barcodes,
  • ανάπτυξη μητρώων χρόνιων ασθενών για έλεγχο της  χρήσης αναλωσίμων από τον ερχόμενο μήνα (σήμερα είναι ήδη σε εφαρμογή η καταγραφή ασθενών που χρειάζονται περιτοναϊκή κάθαρση και ακολουθεί ο διαβήτης).
  • η επέκταση της εφαρμογής ηλεκτρονικών υπογραφών για την πιστοποίηση της παρουσίας του πολίτη, που σήμερα βρίσκεται σε πιλοτική εφαρμογή,
  • η αντικατάσταση του Ελεγκτή Ιατρού από τους ιατρούς του real time και
  • οι έλεγχοι με χρήση στατιστικών μεθόδων, για τους οποίους αναπτύχθηκε και εφαρμόζεται στατιστική μεθοδολογία στα πληροφοριακά συστήματα του ΕΟΠΥΥ για τον έλεγχο υπερβάσεων ή αποκλίσεων των παρόχων (Η σχετική απόφαση του Δ.Σ. του Οργανισμού ήδη αναρτήθηκε στην διαύγεια (εδώ) και τα σχετικά στοιχεία στην ιστοσελίδα του Οργανισμού).
Θεσμικά μέτρα
Τα μέτρα αυτά, έρχονται να προστεθούν σε σειρά θεσμικών μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί για την περιστολή της δαπάνης, καθώς είχε παρατηρηθεί ραγδαία αύξηση των δαπανών, χωρίς να συνοδεύεται και από αντίστοιχη νοσηρότητα του πληθυσμού.
 
Τα θεσμικά μέτρα που έχουν ληφθεί αφορούν:
  1. Συμβασιοποίηση των παρόχων απευθείας με τον Οργανισμό, ώστε (α) οι πολίτες να μην προπληρώνουν τα υλικά και (β) να είναι δυνατός ο άμεσος έλεγχος τους.
  2. Δημιουργία μητρώου αποζημιούμενων ειδών, ώστε
    (α) να διασφαλιστεί η ποιότητα των υλικών και ειδών και
    (β) να είναι δυνατός ο ορισμός των τιμών αποζημίωσης με μια διαφανή και νομοθετημένη διαδικασία (εφαρμογή του νόμου για τις 3 χαμηλότερες τιμές στην Ευρώπη).
  3. Εφαρμογή κλειστών προϋπολογισμών από 1/1/2017 και παράλληλα της διαδικασίας των rebate και clawback, η οποία διασφαλίζει ότι η δαπάνη δεν θα υπερβαίνει τα ανώτερα επιτρεπτά επίπεδα.
Αποτελέσματα
Οι παραπάνω παρεμβάσεις πέτυχαν τα παρακάτω αποτελέσματα:
  • Μειώθηκε περαιτέρω η υποβαλλόμενη δαπάνη για επιθέματα από 61 εκ. ευρώ το 2016, σε 49 εκ. ευρώ το 2017, (επιπλέον μείωση της τάξης του 21%). Η παράλληλη εφαρμογή κλειστών προϋπολογισμών μείωσε ακόμη περισσότερο τη πραγματική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ σε 37 εκ. ευρώ για το 2017, δηλαδή πραγματική μείωση της τάξης του 40% σε σχέση με το 2016.
  • Μειώθηκε η υποβαλλόμενη δαπάνη για αναλώσιμα διαβήτη από 95 εκ. ευρώ το 2016, σε 83 εκ. ευρώ το 2017, (μείωση της τάξης του 13%). Η παράλληλη εφαρμογή κλειστών προϋπολογισμών μείωσε ακόμη περισσότερο τη πραγματική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ σε 59 εκ. ευρώ για το 2017, δηλαδή πραγματική μείωση της τάξης του 39% σε σχέση με το 2016.
  • Μειώθηκε η υποβαλλόμενη δαπάνη για σκευάσματα ειδικής διατροφής από 42 εκ. ευρώ το 2016, σε 37 εκ. ευρώ το 2017, (μείωση της τάξης του 12%). Η παράλληλη εφαρμογή κλειστών προϋπολογισμών μείωσε ακόμη περισσότερο τη πραγματική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ σε 20 εκ. ευρώ για το 2017, δηλαδή πραγματική μείωση της τάξης του 50% σε σχέση με το 2016.
Τα παραπάνω μέτρα, κρίθηκαν απαραίτητα, καθώς την περίοδο 2014-2015 τα σκευάσματα ειδικής διατροφής και οι κύριες κατηγορίες υγειονομικού υλικού, είχαν παρουσιάσει δραματική αύξηση στη δαπάνη του ΕΟΠΥΥ. Συγκεκριμένα:
  • Η δαπάνη για επιθέματα από 55 εκ. ευρώ το 2014, αυξήθηκε σε 71 εκ. ευρώ το 2015, παρουσίασε δηλαδή αύξηση της τάξης του 30%.
  • Η δαπάνη για σκευάσματα ειδικής διατροφής από 22 εκ. ευρώ το 2014, αυξήθηκε σε 38 εκ. ευρώ το 2015, παρουσίασε δηλαδή αύξηση της τάξης του 70%.
  • Η δαπάνη για αναλώσιμα διαβήτη από 79 εκ. ευρώ το 2014, αυξήθηκε σε 87 εκ. ευρώ το 2015, παρουσίασε δηλαδή αύξηση της τάξης του 12%.
Η αύξηση αυτή δεν συνδέθηκε με αντίστοιχη αύξηση της νοσηρότητας, αλλά με παραβατικές συμπεριφορές παρόχων (κατευθυνόμενη συνταγογράφηση, προκλητή ζήτηση κ.α.) οι οποίες διερευνώνται και ήδη  τα πορίσματα ελέγχου έχουν διαβιβαστεί στις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές. 
 
Οι τελευταίοι έλεγχοι
Τώρα από τους τελευταίους ελέγχους, στα πρώτα 472 φαρμακεία, επιβάλλεται περαιτέρω έλεγχος σε 33 φαρμακεία διότι παρατηρήθηκαν μεγάλες διακυμάνσεις στα ποσά της συγκεντρωτικής κατάστασης ανά ημέρα, αξιοσημείωτη αύξηση της δαπάνης του ΕΟΠΥΥ και του αριθμού των συνταγών που δεν μπορούν να δικαιολογηθούν.
Σε αυτά τα 33 φαρμακεία εντοπίστηκαν μεταξύ άλλων: 
- Εκτέλεση συνταγών μεγάλης δαπάνης (αφορούν παρεντερική διατροφή καρκινοπαθών και παιδιατρικά εμβόλια) σε δύο συγκεκριμένα φαρμακεία του νομού Αττικής από ιατρούς που εδρεύουν σε μεγάλη χιλιομετρική απόσταση.  
- Ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά συνταγών από συγκεκριμένους ιατρούς (κυρίως Γενικής Ιατρικής) να εκτελούνται σε συγκεκριμένα φαρμακεία κυρίως στην περιφέρεια και σε κάποιες περιπτώσεις παρατηρήθηκε συνεπωνυμία.
- Φαρμακείο στα βόρεια προάστια της Αττικής εκτελεί συνταγές μεγάλου κόστους που αφορούν σκευάσματα παρεντερικής διατροφής καρκινοπαθών συνταγογραφημένες από ιατρό ακτινολόγο συγκεκριμένου νοσοκομείου ενώ οι ασφαλισμένοι διαμένουν σε διάσπαρτες περιοχές του Λεκανοπεδίου.
- Συνταγές συγκεκριμένων παιδιατρικών εμβολίων υψηλού κόστους συνταγογραφημένες από παιδίατρο κρατικής δομής  της  Αττικής εκτελούνται στη συντριπτική τους πλειοψηφία από φαρμακείο στον Πειραιά.
- Φαρμακείο σε περιοχή της  Ανατολικής Αττικής εκτελεί την πλειοψηφία των συνταγών που ανήκουν σε ιδιώτη παιδίατρο των νοτίων προαστίων Αθηνών και αφορούν παιδιατρικά εμβόλια. 
- Φαρμακείο της Βόρειας Ελλάδας εκτελείται μεγάλος αριθμός συνταγών με γαληνικά σκευάσματα  για Αλωπεκία. Τα σκευάσματα αυτά είναι υψηλού κόστους, συγκεκριμένης εταιρίας κι έχουν συνταγογραφηθεί όλα από τον ίδιο δερματολόγο  με ιατρεία στη Νησιωτική Ελλάδα.
 
Διαγνωστικά εργαστήρια 
Από το σύνολο των 2.620 διαγνωστικών εργαστηρίων, ο ΕΟΠΥΥ προχωρεί σε περαιτέρω έλεγχο σε 20 από αυτά καθώς διαπιστώθηκαν μεταξύ άλλων τα εξής:
- Πάροχος στην Αττική και δαπάνη περίπου 205.000 ευρώ εκτέλεσε παραπεμπτικά από ένα μόνο γιατρό αξίας 160.000ευρώ ( ποσοστό πάνω από 63% του τζίρου του κέντρου).
- Πάροχος στη ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης  με δαπάνη ΕΟΠΥΥ 310.000 ευρώ εκτέλεσε παραπεμπτικά ενός μόνο γιατρού αξίας 150.000ευρώ (περίπου το 50% του τζίρου).
 
Φυσικοθεραπευτήρια
Από το σύνολο των 2.173 παρόχων, περαιτέρω θα ελεγχθούν οι 40, καθώς διαπιστώθηκε ότι:
- Πάροχος στην Πελοπόννησο  και δαπάνη περίπου 43.000 ευρώ εκτέλεσε παραπεμπτικά από ένα μόνο γιατρό αξίας 36.000ευρώ (ποσοστό τζίρου πάνω από 83%).
- Πάροχος στη Μακεδονία και δαπάνη 35.000 ευρώ εκτέλεσε παραπεμπτικά ενός μόνο γιατρού αξίας 24.000ευρώ (ποσοστό τζίρου πάνω από 63%).
 
Συμπληρώματα Ειδικής Διατροφής
Από το σύνολο των 2.943 παρόχων, περαιτέρω έλεγχος θα γίνει σε 27 από αυτούς, καθώς διαπιστώθηκε ότι:
- Πάροχος στην  Ήπειρο εκτέλεσε γνωματεύσεις αξίας 100.000 ευρώ από έναν μόνο γιατρό. 
- Πάροχος στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής εκτέλεσε γνωματεύσεις αξίας 118.000 ευρώ όπου τα 110.000 ευρώ ανήκουν σε γνωματεύσεις ενός μόνο γιατρού (ποσοστό πάνω από 94%).