Οι περισσότεροι άνθρωποι ξαναπαίρνουν τα κιλά που έχασαν ένα με δύο χρόνια μετά, εν μέρει γιατί το σώμα προσαρμόζεται, επιβραδύνοντας τον μεταβολισμό και καίγοντας λιγότερες θερμίδες.

Μελέτη του Νοσοκομείου Παίδων της Βοστόνης, σε συνεργασία με το κρατικό Πανεπιστήμιο Framingham, βρήκε ότι η κατανάλωση λιγότερων υδατανθράκων αυξάνει τον αριθμό των θερμίδων που καίγονται.

Τα ευρήματα, που δημοσιεύθηκαν στο ιατρικό περιοδικό BMJ, υποδεικνύουν ότι οι δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων μπορούν να βοηθήσουν τους ανθρώπους να διατηρήσουν την απώλεια βάρους, καθιστώντας την θεραπεία της παχυσαρκίας πιο αποτελεσματική.

Στη μελέτη, γνωστή ως Framingham State Food Study, συμμετείχαν 234 άτομα με παραπανίσια κιλά, ηλικίας από 18 έως 65 χρόνων, με δείκτη μάζας σώματος 25 και πάνω. Οι ερευνητές παρακολούθησαν το βάρος τους και μέτρησαν την έκκριση ινσουλίνης, τις μεταβολικές ορμόνες και τη συνολική κατανάλωση ενέργειας (δηλαδή τις θερμίδες που καίγονται).

"Δοκιμάσαμε το μοντέλο "υδατάνθρακες - ινσουλίνη", το οποίο παρέχει έναν νέο τρόπο σκέψης και αντιμετώπισης της παχυσαρκίας", είπε ο David Ludwig, MD, Ph.D., που μαζί με την Cara Ebbeling, Ph.D. ήταν οι κύριοι ερευνητές της μελέτης. 

"Σύμφωνα με αυτό το μοντέλο, οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες, με τους οποίους γεμίσαμε τη διατροφή μας την εποχή που ήταν μόδα οι δίαιτες χαμηλών λιπαρών, αύξησαν τα επίπεδα της ινσουλίνης, κάνοντας τα λιποκύτταρα να αποθηκεύουν υπερβολικές θερμίδες. Με λιγότερες θερμίδες διαθέσιμες για το υπόλοιπο σώμα, όμως, αυξάνεται η πείνα και επιβραδύνεται ο μεταβολισμός - σίγουρη συνταγή για την πρόσληψη βάρους".

Επιπλέον οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα επίπεδα της γκρελίνης, μιας ορμόνης που αυξάνει την όρεξη, ήταν σημαντικά χαμηλότερα στη δίαιτα χαμηλών υδατανθράκων σε σύγκριση με τη δίαιτα υψηλών υδατανθράκων. Άρα μειώνεται αισθητά το αίσθημα της πείνας και το άτομο χορταίνει πιο γρήγορα, τρώγοντας λιγότερο.

Σε διάστημα 20 εβδομάδων η συνολική δαπάνη ενέργειας ήταν σημαντικά μεγαλύτερη στη δίαιτα χαμηλών υδατανθράκων σε σχέση με τη διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες. Έχοντας το ίδιο μέσο σωματικό βάρος, οι συμμετέχοντες που κατανάλωσαν λιγότερους υδατάνθρακες, έκαψαν περίπου 250 θερμίδες παραπάνω την ημέρα.

"Εάν η διαφορά αυτή συνεχίζεται - και δεν παρατηρήσαμε καμία απόκλιση κατά τη διάρκεια των 20 εβδομάδων της μελέτης μας - το αποτέλεσμα θα μπορούσε να μεταφραστεί σε απώλεια βάρους 10 κιλών μετά από τρία χρόνια, χωρίς να υπάρξει μεταβολή στην πρόσληψη θερμίδων", τόνισαν οι ερευνητές.