Αυτό πρέπει να αλλάξει και οι ειδικοί λένε ότι είναι εφικτό να γίνει αυτό. 

Ο ΠΟΥ συνιστά λιγότερα από 5 γραμμάρια αλάτι (περίπου ένα κουταλάκι του γλυκού) την ημέρα για τους ενήλικες και ακόμη λιγότερη ποσότητα για τα παιδιά. Η συνιστώμενη ποσότητα αφορά στο σύνολο του αλατιού, που καταναλώνεται κάθε μέρα, περιλαμβάνει, δηλαδή, το αλάτι που προστίθεται στο μαγείρεμα, αλλά και το «κρυμμένο» αλάτι, που περιέχουν όλα τα επεξεργασμένα τρόφιμα.

Ο ΕΦΕΤ συστήνει 10 απλά βήματα, που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της καθημερινής πρόσληψης αλατιού:

  • Διαβάστε τις ετικέτες τροφίμων και επιλέξτε εκείνα τα προϊόντα ανάμεσα σε ομοειδή με τη λιγότερη περιεκτικότητα αλατιού. Εάν ένα τρόφιμο περιέχει μέχρι 0,3 g αλατιού στα 100 g ή ανά 100 ml, τότε θεωρείται, βάσει της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας, "χαμηλής περιεκτικότητας σε αλάτι". Για τη διευκόλυνση των καταναλωτών στην επιλογή τροφίμων, υπάρχουν και οι συγκριτικοί ισχυρισμοί, σύμφωνα με τους οποίους ένα τρόφιμο θεωρείται "μειωμένης περιεκτικότητας σε αλάτι" εάν έχει τουλάχιστον 25% λιγότερο αλάτι συγκριτικά με παρόμοια προϊόντα που κυκλοφορούν στη αγορά (όπως για παράδειγμα στο τυρί Φέτα με λιγότερο αλάτι).
  • Ξαρμυρίστε τη φέτα ή τις ελιές, που χρησιμοποιούνται παραδοσιακά στην ελληνική σαλάτα.
  • Ξεπλένετε τις κονσερβοποιημένες τροφές, που διατηρούνται σε άλμη πριν τις καταναλώσετε.
  • Κατά την παρασκευή ρυζιού, ζυμαρικών ή άλλων επεξεργασμένων δημητριακών, μην προσθέτετε αλάτι.
  • Μάθετε να χρησιμοποιείτε αρωματικά βότανα (φρέσκα ή αποξηραμένα), για να ενισχύσετε τη γεύση των τροφών. Ο ΕΦΕΤ συνεργάστηκε με τη Λέσχη Αρχιμαγείρων Ελλάδας και ανήρτησε στην ιστοσελίδα του οδηγό αντικατάστασης αλατιού με μυρωδικά βότανα σε φαγητά της ελληνικής κουζίνας, όπως τα προτείνει η Λέσχη Αρχιμαγείρων Ελλάδας http://www.efet.gr/images/efet_res/docs/nutrition/fylladioGR.pdf
  • Προσπαθήστε να περιορίσετε την κατανάλωση επεξεργασμένων τροφίμων, όπως σάλτσες και στιγμιαία τρόφιμα, τα οποία είναι πλούσια σε αλάτι. Όσο είναι εφικτό, καταναλώνετε περισσότερες φρέσκιες ακατέργαστες τροφές.
  • Στον φούρνο της γειτονιάς σας, ζητήστε ψωμί χαμηλό σε αλάτι. Αυτό θα βοηθήσει και τους ίδιους τους αρτοποιούς να ευαισθητοποιηθούν σε αυτή τη δράση.
  • Σε εστιατόρια – ταβέρνες και γενικά χώρους μαζικής εστίασης, ζητήστε από τους υπαλλήλους να μην προσθέσουν αλάτι στις σαλάτες σας και στα ορεκτικά σας.
  • Προτιμήστε το αλάτι που χρησιμοποιείτε να είναι ιωδιούχο (δηλαδή εμπλουτισμένο με ιώδιο), προκειμένου να διασφαλιστεί η επαρκής πρόσληψη ιωδίου – ένα θρεπτικό συστατικό απαραίτητο για τον οργανισμό. Εξαιρούνται τα άτομα, που ακολουθούν ειδικό διαιτολόγιο χαμηλό σε ιώδιο. Θυμηθείτε ότι το αλάτι Ιμαλαΐων δεν είναι εμπλουτισμένο με ιώδιο.
  • Απομακρύνετε την αλατιέρα από το τραπέζι και μην προσθέτετε αλάτι στο φαγητό, πριν το δοκιμάσετε.