Οι δέκα επιστημονικές εξελίξεις που σημάδεψαν το 2015 είναι:

– Η συμφωνία για το κλίμα στη σύνοδο του Παρισιού.
– Το ταξίδι του σκάφους New Horizons (Νέοι Ορίζοντες) της NASA στον Πλούτωνα.
– Η ανάδυση στο προσκήνιο των δυνατοτήτων της πανίσχυσης τεχνικής γονιδιακής επεξεργασίας CRISPR-Cas9.
– Η ανάπτυξη εμβολίων για τον ιό Έμπολα και την ελονοσία.
– Η νέα πειραματική επιβεβαίωση του φαινομένου της κβαντικής διεμπλοκής (όπου δύο μακρινά αντικείμενα αλληλοεπηρεάζονται ταυτόχρονα).
– Η συνειδητοποίηση ότι οι υπόγειες δραστηριότητες των εταιρειών πετρελαίου μπορούν να προκαλέσουν τεχνητούς σεισμούς.
– Η ανακάλυψη (ή καλύτερα επιβεβαίωση) ότι ένα μεγάλο μέρος των επιστημονικών έχουν μειωμένη αξιοπιστία και δεν μπορούν να αναπαραχθούν από άλλους ερευνητές.
– Η επίγνωση ότι κορυφαίοι επιστήμονες (ακόμη και νομπελίστες όπως ο βρετανός βιολόγος Τιμ Χαντ) διακατέχονται από σεξιστικές αντιλήψεις για τις γυναίκες συναδέλφους τους.
– Το πάγωμα των μορίων του σώματος με τη νέα τεχνική της κρυο-ηλεκτρονικής μικροσκοπίας, που επιτρέπει την φωτογράφηση τους με μεγαλύτερη ακρίβεια από ποτέ.
– Η περαιτέρω πρόοδος στο «μέτωπο» της εξατομικευμένης ιατρικής χάρη σε βελτιωμένες μεθόδους γενετικής ανάλυσης.

Πρόσωπα - κλειδιά για το 2016

– Φαμπιόλα Τζιανότι: Η ιταλίδα φυσικός που, την 1η Ιανουαρίου, αναλαμβάνει νέα γενική διευθύντρια του CERN, στοχεύοντας σε νέες ανακαλύψεις σωματιδίων και άλλων μυστηρίων του σύμπαντος.
– Γκαμπριέλα Γκονσάλες: Εκπρόσωπος του πειράματος Advanced LIGO για την αναζήτηση βαρυτικών κυμάτων.
– Κάθι Νιάκαν: Βιολόγος βλαστοκυττάρων στο βρετανικό Ινστιτούτο Φράνσις Κρικ, που σκοπεύει να εφαρμόσει την τεχνική γονιδιακής επεξεργασίας CRISPR σε ανθρώπινα έμβρυα.
– Ντέμης Χασάμπης: Ο βρετανο-κύπριος συνιδρυτής της εταιρείας DeepMind, που εξαγοράσθηκε από τη Google και εργάζεται μυστικά πάνω στη συγχώνευση νευροεπιστήμης και επιστήμης των υπολογιστών.
– Γιανγκ Γουέι: Επικεφαλής του Εθνικού Ιδρύματος Φυσικών Επιστημών της Κίνας, που έχει ένα νέο φιλόδοξο πενταετές πλάνο χρηματοδότησης ερευνών.

Οι δέκα κορυφαίοι επιστήμονες για το 2015

– Ο Κινέζος βιολόγος Γιουνγιού Χουάνγκ του Πανεπιστημίου Σουν Γιατ-σεν, ο οποίος έκανε την πρώτη χρήση της τεχνικής γονιδιακής επεξεργασίας CRISPR-Cas9 σε ανθρώπινο έμβρυο.
– Η Κοσταρικανή Κριστιάνα Φιγκουέρες, εκτελεστική γραμματέας της Συμφωνίας Πλαίσιο του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή (UNFCCC), η οποία έπαιξε καθοριστικό ρόλο στις διαπραγματεύσεις για το κλίμα στη σύνοδο του Παρισιού.
– Ο πλανητικός επιστήμων Άλαν Στερν του Νοτιοδυτικού Ινστιτούτου Ερευνών του Κολοράντο, επικεφαλής ερευνητής της αποστολής του σκάφους New Horizons στον Πλούτωνα.
– H χημικός μηχανικός Ζενάν Μπάο του Πανεπιστημίου Στάνφορντ της Καλιφόρνια, η οποία δημιούργησε τεχνητό δέρμα με αίσθηση αφής, χάρη σε ενσωματωμένους ηλεκτρονικούς αισθητήρες από νανοσωλήνες άνθρακα.
– Ο ρωσικής καταγωγής φυσικός Μιχαήλ Έρεμετς του γερμανικού Ινστιτούτου Χημείας Μαξ Πλανκ, ο οποίος ανακάλυψε τη «ζεστή» υπεραγωγιμότητα στο σουλφίδιο του υδρογόνου.
– Ο πυρηνικός μηχανικός Αλί Αμπάρ Σαλεχί, επικεφαλής του Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας του Ιράν, ο οποίος συνέβαλε καθοριστικά στην ιστορική συμφωνία της χώρας του με τη Δύση.
– Η συνθετική βιολόγος Κριστίνα Σμόλκε του Πανεπιστημίου Στάνφορντ της Καλιφόρνια, η οποία τροποποίησε γενετικά ένα στέλεχος μύκητα, ώστε να παράγει ισχυρά αναλγητικά οπιοειδή.
– Ο γενετιστής David Reich της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, για την μαζική ανάλυση αρχαίων γονιδιωμάτων, που φωτίζουν την ανθρώπινη προϊστορία μέσω του αρχαίου DNA.
– Ο ψυχολόγος Μπράιαν Νόουζεκ που αποκάλυψε ότι πολλές έρευνες στο πεδίο της ψυχολογίας είναι αδύνατο να αναπαραχθούν και περιέχουν λάθη.
– H ηλιακός φυσικός Τζόαν Σμελτς που ενθάρρυνε τις γυναίκες αστρονόμους να μιλήσουν ανοιχτά για τα προβλήματα σεξουαλικής παρενόχλησης στη δουλειά τους.