Την ώρα που οι περισσότεροι άνθρωποι υιοθετούν συνήθειες, που σαμποτάρουν την υγεία τους, και το 40% και παραπάνω των καθημερινών πράξεων γίνεται από συνήθεια, ο κορυφαίος Αμερικανός καθηγητής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας Keck School και διευθυντής στο Κέντρο Καρκίνου Westside Norris, Dr David Agus, εκ των κορυφαίων ειδικών σε θέματα καρκίνου, με άρθρο του στη Daily Mail, αποκαλύπτει τους τρόπους για να ζούμε περισσότερο και καλύτερα.

Μεταξύ άλλων, στο βιβλίο του, με τίτλο «The Lucky Years», προτείνει να αγκαλιαζόμαστε συχνά, να πετάξουμε τα ξυπνητήρια και να αποφεύγουμε όποιον μας χαλάει το κέφι. Ειδικότερα συνιστά:

* Να αποφεύγουμε τα πρόσθετα τροφίμων. Τα βακτήρια στο σώμα μας είναι δεκαπλάσια από τα κύτταρά του και συνολικά αποτελούν το μικροβίωμα, το οποίο καθορίζει σε μεγάλο βαθμό αν θα ζήσουμε μέχρι τα βαθιά γεράματα. Στο εγγύς μέλλον θα μάθουμε πώς να προσαρμόζουμε το μικροβίωμα, ώστε να προλαμβάνουμε πολλά χρόνια νοσήματα, καθώς ορισμένα χημικά πρόσθετα τροφίμων, όπως οι γαλακτοματοποιητές, μπορούν να το διαταράξουν, προκαλώντας φλεγμονή, σύμφωνα με μελέτη του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Τζώρτζια, που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Nature». Οπότε καλό είναι να προσπαθούμε να τρώμε τρόφιμα με την μικρότερη δυνατή επεξεργασία, σπιτικά κατά προτίμηση.

* Να αγκαλιαζόμαστε περισσότερο. Η αγκαλιά είναι το "κλειδί" για να δυναμώσει το ανοσοποιητικό, λέει ο Αμερικανός καθηγητής. Όπως εξηγεί, το ανθρώπινο άγγιγμα έχει τη "μαγική" δύναμη να αλλάζει τον καρδιακό ρυθμό, να μειώνει την αρτηριακή πίεση και τα επίπεδα της κορτιζόλης (είναι η ορμόνη του στρες), να ενεργοποιεί την έκκριση, στον εγκέφαλο, χημικών ουσιών που προκαλούν ευεξία και να διεγείρει τον ιππόκαμπο (το σημείο εκείνο του εγκεφάλου, που ελέγχει τη μνήμη).

Μελέτη του 2014 από τα Πανεπιστήμια Virginia και Pittsburgh εξέτασε πάνω από 400 ενήλικες για διάστημα δύο εβδομάδων και έδειξε ότι οι αγκαλιές μειώνουν τα συμπτώματα των ιώσεων.

* Να μειώσουμε τις βιταμίνες και τα φάρμακα. Ο Sir William Osler, γιατρός που έζησε τον 19ο αιώνα και θεωρήθηκε ο πατέρας της μοντέρνας φαρμακολογίας, έλεγε ότι "ο άνθρωπος που παίρνει φάρμακα πρέπει να αναρρώσει διπλά. Μία από την πάθησή του και μία από τα ίδια τα φάρμακα".

Συνηθίζουμε να παίρνουμε φάρμακα με το παραμικρό, καθώς και πολλές βιταμίνες και συμπληρώματα. Ο Dr Agus μας προτείνει να καταγράψουμε οτιδήποτε παίρνουμε σε μορφή χαπιού ή δισκίου (από συνταγογραφούμενα φάρμακα και βιταμίνες έως βότανα, συμπληρώματα, παυσίπονα και δισκία για το στομάχι) και να αναρωτηθούμε γιατί τα παίρνουμε. Αν δεν μας τα έχει δώσει ένας γιατρός και συνειδητοποιήσουμε ότι δεν τον έχουμε ενημερώσει και τα παίρνουμε από συνήθεια (δηλαδή επί μήνες ή χρόνια), πρέπει να συμβουλευθούμε τον γιατρό μας.

Να θυμόμαστε ότι κάθε τι που παίρνουμε από το στόμα μπορεί να επηρεάσει την υγεία μας, καθώς και ότι τα βότανα συχνά αλληλεπιδρούν με τα φάρμακα, με απρόσμενες συνέπειες. Χώρια που ακόμα και το πιο απλό παυσίπονο, μπορεί να έχει ανεπιθύμητες ενέργειες, ακόμα κι αν λαμβάνουμε καθημερινά για λίγες εβδομάδες.

* Να αποφεύγουμε τους φίλους που μας "ρίχνουν". Είναι, πλέον, αποδεδειγμένο πως η θετική στάση απέναντι στη ζωή μπορεί να κάνει θαύματα στην ψυχική και στη σωματική υγεία. Είναι, επίσης, αποδεδειγμένο ότι όλοι έχουμε στο περιβάλλον μας κάποιους "τοξικούς" ανθρώπους, που δεν χρωστάνε καλή κουβέντα, έχουν μούτρα και γκρινιάζουν για τα πάντα - συνηθίζουμε να λέμε ότι έχουν κακή ενέργεια. Η επαφή μαζί τους, όμως, μας αρρωσταίνει. Μας χαλάει το κέφι, συχνά μας εκνευρίζει, μας επηρεάζει αρνητικά γενικά. Οπότε γιατί να τους συναναστρεφόμαστε; 

* Να πετάξουμε το ξυπνητήρι. Η συνεχής επαφή μας με την τηλεόραση, τον υπολογιστή, το κινητό, τα μέιλς, μας στερεί την ηρεμία και τον ύπνο μας. Ο ύπνος είναι απαραίτητος για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού μας και η έλλειψή του συνδέεται με πολλά προβλήματα, όπως παχυσαρκία, νεύρα, άγχος, κακή επιδερμίδα...

Οπότε, μήπως ήρθε η ώρα να μάθουμε να πάμε για ύπνο, όταν νυστάζουμε και να ξυπνάμε μόνοι μας χωρίς ξυπνητήρι; Για να μάθουμε πόσο ύπνο χρειαζόμαστε, να μπαίνουμε για δύο εβδομάδες για ύπνο αμέσως μόλις νιώθουμε κουρασμένοι, χωρίς να καθυστερούμε (π.χ. για να τελειώσει το έργο) και να σημειώνουμε πόσο κοιμόμαστε κάθε φορά, προσθέτοντας στον βραδινό ύπνο και τον μεσημεριανό. Αναλόγως με τις ώρες που θα βρούμε και το πρόγραμμά μας, μπορούμε να ορίσουμε τι ώρα θα κοιμόμαστε το βράδυ.

* Να περπατάμε καθημερινά. 450 λεπτά άσκηση την εβδομάδα συμβάλλει στη μακροζωία - αντιστοιχεί σε περίπου μία ώρα την ημέτα. Τα οφέλη που έχει το περπάτημα είναι γνωστά. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, που το συστήνουν οι γιατροί όλων των ειδικοτήτων. Το να έχει το σώμα αρκετή μυϊκή μάζα είναι εξίσου ζωτικό για την υγεία με το φαγητό και τον ύπνο. Οι μύες μας φθίνουν με το πέρασμα του χρόνου όχι εξαιτίας της ηλικίας, αλλά εξαιτίας της αχρηστίας. Οπότε το καθημερινό περπάτημα είναι μια εύκολη, ανέξοδη λύση για να ζήσουμε πολλά και καλά χρόνια.

Στη Daily Mail έχει και ένα βίντεο, ώστε να μείνουμε πιστοί στους στόχους μας για τη νέα χρονιά.