Ανησυχητικές διαστάσεις λαμβάνει η φυγή από το σχολείο στη χώρα μας, με το 13% των Eλληνόπουλων να σταματά τη σχολική φοίτηση, όπως προκύπτει από τις καταγραφές του Παρατηρητήριου Μετάβασης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου του Υπουργείου Παιδείας. "Πρωταθλητές" στη σχολική διαρροή είναι οι μαθητές της Ροδόπης και των Δωδεκανήσων.

Μπροστά σε αυτό το ανησυχητικό φαινόμενο καθίσταται επιτακτική η ανάγκη να ανοίξει ο δρόμος για την επιστροφή των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον, προκειμένου να μην στερηθούν το ανεκτίμητο αγαθό της μόρφωσης και να μη στερηθούν τη δυνατότητα να διεκδικήσουν ένα καλύτερο μέλλον.
Το σημαντικό «κενό» έρχεται να καλύψει, για πρώτη φορά στα Ελληνικά χρονικά, μια δομή για εφήβους με σχολική άρνηση. Πρόκειται για το «Schoolers», το ολοήμερο κέντρο δημιουργικής απασχόλησης παιδιών και εφήβων που έχουν σταματήσει τη σχολική φοίτηση. Η καινοτόμος δομή που στοχεύει στην ομαλή επανένταξη των παιδιών στην σχολική κοινότητα υλοποιείται από τη Μονάδα Εφηβικής Υγείας του νοσοκομείου Παίδων «Αγλαία Κυριακού» σε συνεργασία με τον επιστημονικό οργανισμό «Μαζί για την Εφηβική Υγεία» και το πρώτο κουδούνι θα χτυπήσει εντός του Ιανουαρίου.

Το «Schoolers» θα λειτουργεί δύο φορές την εβδομάδα στη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Διεύθυνση: Μεσογείων 24, 6ος όροφος, πτέρυγα «Ελένη Δαλακούρα») από τις 10.00 πμ έως τις 15.00 μμ και τα παιδιά θα απασχολούνται σε δραστηριότητες καλλιτεχνικές, αθλητικές, παιχνίδια (επιτραπέζια - στρατηγικής), θέατρο, χορό, ρητορική - φιλοσοφία και λογοτεχνία. Η πρωτοποριακή δομή - γέφυρα για το σχολείο θα ξεκινήσει με τη συμμετοχή 10 παιδιών (ηλικίας από 14 έως 17 ετών), τα οποία προσήλθαν στη ΜΕΥ με το συγκεκριμένο αίτημα.

Όπως εξηγεί η κ. Άρτεμις Τσίτσικα, επίκουρη καθηγήτρια παιδιατρικής - εφηβικής ιατρικής και επιστημονική υπεύθυνη της ΜΕΥ: «Η σχολική άρνηση οφείλεται σε συνδυασμό παραγόντων, που μπορεί να είναι ατομικοί (ευαλωτότητα προσωπικότητας, καταθλιπτικό συναίσθημα, άγχος αποχωρισμού, κοινωνική φοβία ή άλλες φοβίες, μαθησιακές δυσκολίες και αντίδραση σε εκφοβισμό - bullying) ή περιβαλλοντικοί (δυσλειτουργία οικογένειας, υπεραπασχόληση γονέων και λόγοι που σχετίζονται με την οικονομική κρίση)».

Ο έτερος επικεφαλής του εγχειρήματος, ο κ. Νίκος Σταθόπουλος, παιδοψυχίατρος και επιστημονικός συνεργάτης της ΜΕΥ προσθέτει ότι δύο βασικές αιτίες εγκατάλειψης του σχολείου στην πατρίδα μας αποτελούν ο εθισμός στο Διαδίκτυο και η πλήξη για τα μαθήματα, που χαρακτηρίζει τα χαρισματικά παιδιά. «Ορισμένοι από τους εφήβους με σχολική άρνηση είναι χαρισματικά παιδιά, με ιδιαίτερα ταλέντα και υψηλό δείκτη νοημοσύνης, για τα οποία το σχολείο παύει να αποτελεί περιβάλλον έμπνευσης. Τα παιδιά αυτά «βαριούνται» και τελικά σταματούν τη φοίτηση. Έρευνες έχουν δείξει ότι το ποσοστό των χαρισματικών παιδιών υπολογίζεται στο 3% του παιδικού πληθυσμού. Τέλος, υπάρχει μικρός αριθμός γονέων που παύουν να εμπιστεύονται το εκπαιδευτικό σύστημα και, με μικρή αφορμή, επιδιώκουν την διακοπή της φοίτησης των παιδιών».

Τα σημάδια της επικείμενης φυγής

Οι έφηβοι που εγκαταλείπουν το σχολείο αισθάνονται απελπισία και φόβο, αρνούνται ή δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν τα μαθήματα, ενώ συχνά εμφανίζουν και σωματικά συμπτώματα (χλωμάδα, τρέμουλο, κοιλιακά άλγη, πονοκεφάλους), όπως εξηγούν οι ειδικοί. Επίσης παρουσιάζουν διαταραχές ύπνου, παρεκτροπές στη διατροφή και παραμέληση της σωματικής φροντίδας και υγιεινής. Επειδή, όμως, το σχολείο, εκτός από την παροχή γνώσεων, προσφέρει και άλλα ανεκτίμητα οφέλη (κοινωνικοποίηση, ανάληψη ευθυνών, ομαδικότητα), είναι σημαντικό να ενθαρρύνεται η επιστροφή των μικρών «φυγάδων» στο σχολικό περιβάλλον.

Info: Δηλώσεις συμμετοχής για το ημερήσιο κέντρο «Schoolers» στην τηλεφωνική γραμμή της ΜΕΥ 8001180015.