Είναι ένας φαύλος κύκλος. Αλλά υπάρχει τρόπος να βγείτε από αυτόν και να ξαναγίνετε ο χαρούμενος, κοινωνικός εαυτός σας. Επιστήμονες, που έχουν ως αντικείμενο την θετική ψυχολογία, συμβουλεύουν, καταρχάς, να πατήσετε Παύση για μια στιγμή, προκειμένου να αναλογιστείτε τι, ακριβώς, είναι αυτό που προκάλεσε τη μεταστροφή της διάθεσής σας. Σας θύμωσε που δεν πληρωθήκατε, που ότι η μητέρα σας κατέκρινε το φέρσιμό σας, που πικράνατε κάποιον που δεν έπρεπε… Ό,τι κι αν είναι, οφείλετε να αναγνωρίσετε ότι αυτά που νιώθετε είναι δικαιολογημένα, υπάρχει λόγος που τα αισθάνεστε. Και, κατά βάθος, ίσως να ξέρετε, ήδη, τι πρέπει να κάνετε.

Όμως υπάρχουν και φορές που η διάθεση χαλάει χωρίς να ξέρετε γιατί. Μπορεί να ξυπνήσατε «στραβά» ή να αργήσατε πολύ να φάτε. Οπότε:

Συγκεντρωθείτε σε κάποιον άλλο

Αναβάλλετε για λίγο την ενδοσκόπηση και στρέψτε την προσοχή σας σε κάποιον άλλο. Είναι παλιό και δοκιμασμένο «κόλπο», καθώς μας θυμίζει ότι δεν είμαστε οι μόνοι που είμαστε «down» - συμβαίνει και στις καλύτερες οικογένειες. Έρευνες, εξάλλου, έχουν δείξει ότι όταν κάνουμε κάτι καλό για τους άλλους, φτιάχνει το κέφι μας και η διάθεση αλλάζει. Οπότε, βοηθήστε έναν συνάδελφο, δώστε τη θέση σας στο μετρό σε κάποιον ηλικιωμένο, ακούστε με προσοχή το πρόβλημα του φίλου σας και προσπαθήστε μαζί να βρείτε λύση. Σίγουρα θα αισθανθείτε πολύ καλύτερα.

Κινητοποιηθείτε

Η φυσική δραστηριότητα και η άσκηση είναι, επίσης, ένας άκρως αποτελεσματικός τρόπος να «κατέβουν» οι ενδορφίνες, γνωστές και ως οι «ορμόνες της ευτυχίας». Αν ανήκετε σε κείνους που δεν τρελαίνονται με την ιδέα, ξανασκεφθείτε το. Δεν είναι ανάγκη, όταν αισθάνεστε άσχημα, να πάτε για τρέξιμο. Κάντε μικρά βήματα. Για παράδειγμα παρακολουθήστε ένα dvd με γυμναστική και κάντε κι εσείς για πέντε λεπτά. Ή, απλά, περπατήστε το τετράγωνο. Τα αποτελέσματα είναι ταχύτατα κι ίσως εν τω μεταξύ αποφασίσετε ότι σας κάνει τόσο καλό, που θα συνεχίσετε τη βόλτα. Έξτρα μπόνους: Κινηθείτε σε εξωτερικό χώρο. Θα νιώστε πιο «ζωντανοί».

Κάντε αισιόδοξες σκέψεις

Ο καθηγητής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια Martin Seligman έχει μελετήσει τους διαφορετικούς τρόπους σκέψης των αισιόδοξων και των απαισιόδοξων. Για παράδειγμα, όταν έρχεται ο φουσκωμένος λογαριασμός της ΔΕΗ, ο απαισιόδοξος σκέφτεται: «Δεν θα μπορέσω ποτέ να ξεχρεώσω. Η ζωή μου είναι χάλια». Στον αντίποδα, ο αισιόδοξος σκέφτεται: «Θα πρέπει να κάνω κάποιες περικοπές αυτόν τον μήνα για να μπορέσω να τον πληρώσω, αλλά, εντάξει, τουλάχιστον έχω δουλειά και μπορώ να ανταπεξέλθω στα έξοδα». Σε ανάλογες περιπτώσεις οι ειδικοί συμβουλεύουν να προσπαθήσουμε να συγκεντρωθούμε στο πώς μπορούμε να πάρουμε τον έλεγχο της εκάστοτε κατάστασης. Επιπλέον μας καλούν να είμαστε ρεαλιστές. Στ’ αλήθεια ένας λογαριασμός μπορεί να καταστρέψει τη ζωή μας;

Κι αν όλα αποτύχουν, χαμογελάστε. Με ένα γνήσιο, μεγάλο χαμόγελο, που να φθάνει ως τα μάτια. Σκεφτείτε κάτι αστείο αν δυσκολεύεστε. Αποδίδει.