Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη Φραντσέσκα Τζίνο του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), μελέτησαν αποτελέσματα περίπου δύο εκατομμυρίων διαγωνισμάτων, που είχαν συνολικά δώσει οι μαθητές ηλικίας από 8 έως 15 ετών σε Δανέζικα δημόσια σχολεία κατά την περίοδο 2010-13.

Όπως διαπιστώθηκε, σύμφωνα με το ΑΠΕ, για κάθε μία ώρα αργότερα που δινόταν το διαγώνισμα, οι βαθμοί μειώνονταν σχεδόν 1% κατά μέσο όρο. Η μείωση ήταν αναλογικά μεγαλύτερη μεταξύ των μέτριων μαθητών με τις χειρότερες επιδόσεις. Αν, όμως, πριν από το διαγώνισμα υπήρχε ένα διάλειμμα 20 έως 30 λεπτών, τότε - ακόμη κι αν το διαγώνισμα δεν γινόταν νωρίς το πρωί - η μέση βαθμολογία των μαθητών ήταν αυξημένη κατά 1,7%.

Οι ερευνητές απέδωσαν το πρόβλημα σε «γνωστική κόπωση» των μαθητών, όταν είναι προχωρημένη η ώρα του τεστ. Γι' αυτό, όπως είπαν, όταν προηγείται διάλειμμα, τότε ο νους των παιδιών προλαβαίνει να «καθαρίσει» και έτσι να αποδώσει καλύτερα. Συνεπώς οι επιστήμονες δεν εισηγούνται τα διαγωνίσματα να γίνονται κατ' ανάγκη μόνο το πρωί, αρκεί να προηγείται μεγάλο διάλειμμα, αν η ώρα είναι προχωρημένη.

Εξάλλου μια άλλη Νορβηγο - Αμερικανική επιστημονική έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό ερευνών πάνω στον ύπνο "Journal of Sleep Research", κατέληξε στο συμπέρασμα ότι, όταν οι μαθητές μέσης εκπαίδευσης πέφτουν στο κρεβάτι, για να κοιμηθούν σχετικά νωρίς, μεταξύ 10 και 11 το βράδυ, τότε παίρνουν καλύτερους βαθμούς το πρωί στο σχολείο. Σύμφωνα με τους ερευνητές, που ανέλυσαν στοιχεία για περίπου 7.800 εφήβους ηλικίας από 16 έως 19 ετών, όσο λιγότερο κοιμάται ένας μαθητής μέσα στην εβδομάδα, τόσο χειρότερους βαθμούς παίρνει κατά μέσο όρο στα μαθήματά του και στα διαγωνίσματά του.