Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, ο ελληνικός καφές αποτελεί και αντικείμενο έντονης επιστημονικής έρευνας, καθώς σχετίζεται με σημαντικά οφέλη για την υγεία μας. «Όσον αφορά στη θρεπτική του αξία, τα συστατικά του που μας ενδιαφέρουν κυρίως είναι τα αντιοξειδωτικά και η καφεΐνη» επισημαίνει ο κ. Χάρης Γεωργακάκης, κλινικός διαιτολόγος - διατροφολόγος, MSc, επιστημονικός διευθυντής neadiatrofis.gr.

Η καφεΐνη απαντάται εκ φύσεως στον ελληνικό καφέ. Η ποσότητά της διαφοροποιείται ανάλογα με την ποσότητα χρήσης, αλλά σε γενικές γραμμές ένα φλιτζανάκι ελληνικού καφέ δίνει περίπου 40 - 45 mg καφεΐνης - η επιτρεπόμενη ημερήσια ποσότητα καφεΐνες για έναν υγιή ενήλικα ανέρχεται στα 400 mg ημερησίως.

Μία από τις πιο σημαντικές ανακαλύψεις που έγιναν τελευταία σχετικά με τον καφέ είναι η παρουσία σε αυτόν ουσιών με ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. Κυριότερες από αυτές είναι τα λεγόμενα χλωρογενικά οξέα. Τα ισχυρά αυτά αντιοξειδωτικά συστατικά φαίνεται από πολλές μελέτες ότι σχετίζονται με σημαντικά οφέλη για την υγεία μας, όπως με την καλή λειτουργία των αγγείων, με την προστασία από το διαβήτη τύπου ΙΙ και πολλά άλλα.

Όσον αφορά στον ελληνικό καφέ, πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα τον καθιστούν ένα ρόφημα μακροζωίας. Πιο συγκεκριμένα, στοιχεία από τη γνωστή μελέτη της Ικαρίας, η οποία πραγματοποιήθηκε από την Α΄ Καρδιολογική Κλινική του Πανεπιστημίου Αθηνών, έδειξε ότι οι κάτοικοι της Ικαρίας, που είναι από τους μακροβιότερους ανθρώπους στον κόσμο, οφείλουν αυτή τους την ιδιότητα και στον ελληνικό καφέ. Πιο αναλυτικά, τα αποτελέσματα σε ανθρώπους ηλικίας από 65 έως 100 ετών έδειξαν ότι όσοι έκαναν μέτρια κατανάλωση ελληνικού καφέ (ένα με δύο φλιτζανάκια την ημέρα), είχαν άριστη αρτηριακή υγεία, με τα αγγεία τους να συμπεριφέρονται σαν αυτά των νέων ανθρώπων. Οι ερευνητές υποθέτουν ότι συστατικά του ελληνικού καφέ, όπως τα αντιοξειδωτικά που αναφέρθηκαν παραπάνω, πιθανώς να βελτιώνουν την αρτηριακή λειτουργία, αυξάνοντας την ικανότητα του οργανισμού να προσλαμβάνει μονοξείδιο του αζώτου, που είναι μειωμένη στους ασθενείς με υπέρταση.

«Στο σημείο αυτό θα ήταν σημαντικό να αναφέρουμε και μια ειδική κατηγορία ελληνικού καφέ, τον ντεκαφεϊνέ. Δημιουργήθηκε ώστε να μπορούν να απολαμβάνουν τη γεύση και το άρωμά του ακόμα και εκείνοι που για δικούς τους λόγους δεν θέλουν να καταναλώνουν καφεΐνη, όπως, για παράδειγμα, όσοι ακολουθούν ομοιοπαθητική θεραπεία» λέει ο διακεκριμένος διατροφολόγος.

Ο ελληνικός ντεκαφεϊνέ περιέχει καφεΐνη σε ποσότητα 0,1% ή και λιγότερο, αφού ακόμα και ορισμένα ίχνη καφεΐνης, αν υπάρχουν, παραμένουν στο κατακάθι. Η αποκαφεϊνοποίηση είναι μια διαδικασία κατά την οποία η καφεΐνη αφαιρείται από τους πράσινους κόκκους του καφέ. Με τον τρόπο αυτό ο ντεκαφεϊνέ διατηρεί στο ακέραιο το αντιοξειδωτικό περιεχόμενο του καφέ, εξηγεί ο κ. Γεωργακάκης. Έτσι μπορεί να συνεισφέρει στην καθημερινή πρόσληψη αντιοξειδωτικών σε άτομα με ευαισθησία στην καφεΐνη ή σε άτομα που δε θέλουν να ξεπεράσουν το επιτρεπόμενο όριο, όπως οι εγκυμονούσες και οι θηλάζουσες ή άτομα που δε θέλουν να αποχωριστούν τη γεύση του καφέ ακόμη και τις βραδινές ώρες. 

Αναφορικά, εξάλλου, με τη σχέση του ελληνικού καφέ με τη δίαιτα και με τον έλεγχο του σωματικού βάρους αυτή είναι εξαιρετική, σύμφωνα με τους ειδικούς. Ο καφές, σύμφωνα με επιστημονικά δεδομένα, μας μειώνει την όρεξη, αλλά και οι θερμίδες που θα πάρουμε από ένα φλιτζανάκι ελληνικού καφέ είναι ελάχιστες, καθώς δεν απαιτεί πολύ ζάχαρη και γάλα.