''Το τουριστικό κεφάλαιο της χώρας δείχνει τα τελευταία χρόνια να ανακάμπτει -ενδεχομένως και να ενισχύεται σημαντικά- εν μέσω ενός προβληματικού οικονομικού περιβάλλοντος. Η εγχώρια βιομηχανία δίνει τη δική της μάχη για την ανάδειξη των ανταγωνιστικών της πλεονεκτημάτων στη διεθνή αγορά και την προβολή εναλλακτικών νέων προϊόντων του κλάδου όπως ο ιατρικός και ο ιαματικός τουρισμός, ο συνεδριακός, ο τουρισμός πόλης (city break) προκειμένου να αντιμετωπισθούν αποτελεσματικά οι προκλήσεις τόσο της παροχής ποιοτικών λύσεων όσο και της αύξησης του κατα κεφαλήν εσόδου από τον εισερχόμενο τουρισμό.

Ολοένα και υψηλότεροι στόχοι τίθενται για ολοένα και μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών με την ελπίδα της αύξησης εισροών και τη διατήρηση της καλής φήμης του προορισμού παρά τις αντίρροπες δυνάμεις του εξωτερικού περιβάλλοντος. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τον Ιατρικό Τουρισμό, η ιδιωτική υγεία ευελπιστεί να κεφαλαιοποιήσει το αποτέλεσμα του εγχειρήματος εξωστρέφειας που έχει δρομολογήσει τα τελευταία χρόνια.

Στατιστικά, έχει παρατηρηθεί πως το ποσοστό των επισκεπτών ενός προορισμού που θα χρειαστούν εκτάκτως, φροντίδα υγείας, ανέρχεται σε 3 – 5% του τουριστικού πληθυσμού, και στην περίπτωση που ο επισκέπτης κάνει, εν τέλει, χρήση ιατρικών υπηρεσιών στον τόπο των διακοπών του, η ανταποκρισιμότητα του τοπικού συστήματος να καλύψει τις ανάγκες του, αναδεικνύεται σε πρωταρχικό συνετελεστή στην ικανοποίηση και τις γενικές εντυπώσεις του διεθνή τουρίστα, ανεξαρτήτως της βαρύτητας του περιστατικού.

Είναι γνωστό πως το κενό των υπηρεσιών πρωτοβάθμιας υγείας στην Ελλάδα, και δη στην περιφέρεια, τα χρόνια της οικονομικής κρίσης έχει ενταθεί περαιτέρω. Οι περιφερειακές υπηρεσίες του ΕΣΥ αποδεκατισμένες από προσωπικό και με οριακή διαθεσιμότητα υλικοτεχνικών πόρων φέρονται να αντιμετωπίζουν ζητήματα, πολλές φορές ανυπέρβλητα, με ένα ασθενοφόρο ανά βάρδια να καλύπτει ανάγκες ενός ολόκληρου νησιού, με απουσία παιδιάτρων από τα κέντρα υγείας τουριστικών περιοχών και με ασθενείς τουρίστες να μεταφέρονται από το Ανατολικό Αιγαίο σε ιδιωτικά νοσοκομεία της γείτονος χώρας.

Δεν είναι εφικτό, επομένως, να συζητούμε για διαμόρφωση brand name της χώρας για επιλεκτικές και προηγμένες ιατρικές θεραπείες όταν το διακύβευμα της διασφάλισης του ξένου ασθενή στο επείγον περιστατικό, παραμένει μετέωρο, με τις υπηρεσίες έκτακτης περίθαλψης στην Ελλάδα, να αποτελούν την "κακοσυντηρημένη θερμοκοιτίδα" του Ιατρικού Τουρισμού.

Το εν λόγω κενό καλύπτεται από την ιδιωτική πρωτοβουλία στο πλαίσιο εκείνο που ονομάζεται ‘’τουριστική ιατρική’’, όπου το φάσμα των παρεχόμενων υπηρεσιών, φέρει σημαντικές διακυμάνσεις τόσο ως προς το είδος όσο και ως προς την ποιότητά τους.

Τα ξενοδοχεία σε συνεργασία με τους ιδιώτες παρόχους υγείας καλούνται να αντιμετωπίσουν έγκαιρα και έγκυρα το αίτημα της ιατρικής κάλυψης των πελατών τους, και για τον λόγο αυτό οφείλουν να αποδεικνύουν έμπρακτα την μέριμνά τους παρέχοντας αξιόπιστες λύσεις φροντίδας υγείας. Η υπηρεσία αυτή, συνιστά πρόσθετη παροχή την οποία η ξενοδοχειακή επιχείρηση οφείλει να διασφαλίζει, δηλώνοντας σεβασμό στο διεθνή επισκέπτη και κερδίζοντας στην ουσία την εμπιστοσύνη του πριν, ακόμη, την άφιξή του.

Το τουριστικό "προϊόν" στο σύνολό του οφείλει να εκσυγχρονίζεται. Οι διεθνείς τάσεις συνηγορούν προς μια κατεύθυνση: οι υπηρεσίες του Τουρισμού θα πρέπει να εμπλουτισθούν και να αναπροσαρμοσθούν σε σύγχρονα "βιώσιμα" μοντέλα (Sustainable Tourism models) με σεβασμό στον άνθρωπο και τις ανάγκες του, στο περιβάλλον και τις σύγχρονες αξίες. Στα μοντέλα αυτά, η συνιστώσα της διασφάλισης της υγείας του επισκέπτη κατέχει πρωταρχικό ρόλο. Με δεδομένο, μάλιστα, ότι ο μέσος όρος ηλικίας των ταξιδιωτών που διακινούνται διεθνώς, έχει επίσης αυξηθεί με το ποσοστό των ατόμων άνω των 55 ετών, να ενισχύεται σε τουλάχιστο 23%, η απαίτηση για ετοιμότητα του συστήματος να αντεπεξέρχεται σε περιστατικά πραγματικά επείγοντα (καρδιακά- εγκεφαλικά επεισόδια, αλλεργικό σοκ, ατυχήματα) ή, απλά, έκτακτα (τροφικές δηλητηριάσεις, άσθμα, κρυολόγημα, ηλιακό έγκαυμα), κρίνεται ακόμη μεγαλύτερη.

Επιχειρώντας να διεκδικήσουμε μια πλεονεκτική θέση σε αυτή την προοπτική ακολουθώντας το παράδειγμα της Ισπανίας με την τεράστια προσέλευση συνταξιούχων από το Βορρά αλλά και της Ουγγαρίας ή της Τουρκίας με την υποδοχή σημαντικού αριθμού περιστατικών από κεντρική Ευρώπη, για επιλεκτικές θεραπείες (οδοντιατρικές, οφθαλμολογικές, αντίστοιχα), θα πρέπει να αναλογιστούμε τις προϋποθέσεις όχι μόνο για τη διαμόρφωση μιας ασφαλούς και αξιόπιστης εικόνας ιατρικών υπηρεσιών αλλά κυρίως την προβολή εν γένει του τουριστικού προορισμού ως προηγμένου αναφορικά με το αίσθημα εμπιστοσύνης και ασφάλειας της υγείας που γενά το περιβάλλον της Ελλάδας.

Τα διεθνή πρότυπα στα οποία βασίζεται η επιτυχημένη ανάπτυξη υπηρεσιών ιατρικού τουρισμού υπαγορεύουν ένα προφίλ που δεν κάνει "εκπτώσεις" στη φροντίδα και την ασφάλεια, διαθέτει εξειδικευμένες και εξατομικευμένες υπηρεσίες διαχείρισης του ασθενή πριν και μετά τη θεραπεία, συνδυάζεται με διαμονή σε υψηλής ποιότητας ξενοδοχεία με κατάλληλα διαμορφωμένες υπηρεσίες και πιστοποιημένη ετοιμότητα σε έκτακτα περιστατικά.''

Η κ. Αγγελική Κατσάπη, είναι International Temos Assessor, Executive Director at Swiss Approval Int. Το άρθρο της δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση, ΝΕΑ ΥΓΕΙΑ, ΙΚΠΙ, 2015.