Πάνω από ένα εκατομμύριο παιδιά και έφηβοι στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι αντιμετωπίζουν κάποια διατροφική διαταραχή, με πιο σοβαρή από αυτές τη νευρική ανορεξία.

Πέραν των ψυχολογικών παραμέτρων, που είναι γνωστό πως ενοχοποιούνται για το πρόβλημα, η νέα έρευνα έδειξε ότι κάποια σχολεία επιδρούν αρνητικά περισσότερο από άλλα στην εμφάνιση του σοβαρού προβλήματος. Ειδικότερα διαπιστώθηκε ότι, όσο περισσότερα κορίτσια έχει μια τάξη, και όσο πιο μορφωμένοι είναι οι γονείς των μαθητών, τόσο αυξάνει ο κίνδυνος εκδήλωσης διαταραχής πρόσληψης τροφής στα παιδιά.

Σύμφωνα με το ΑΠΕ, οι ερευνητές από τέσσερα Βρετανικά Πανεπιστήμια (της Οξφόρδης, του University College Λονδίνου, του Μπρίστολ και τη Σχολή Υγιεινής & Τροπικής Ιατρικής Λονδίνου) και ένα Σουηδικό (το Ιατρικό Ινστιτούτο Καρολίνσκα του Πανεπιστημίου της Στοκχόλμης), με επικεφαλής την παιδοψυχίατρο Έλεν Μπουλντ του Τμήματος Ψυχιατρικής της Οξφόρφης, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο κορυφαίο διεθνές περιοδικό επιδημιολογίας "International Journal of Epidemiology".

Περίπου το 6% των κοριτσιών στην εφηβεία τους, δηλαδή δύο μαθήτριες σε μια τάξη 30 παιδιών, εμφανίζουν κάποια διαταραχή πρόσληψης τροφής, όπως νευρική ανορεξία ή βουλιμία. Στην Ελλάδα νοσεί το 6% του ανήλικου πληθυσμού (1% από νευρική ανορεξία και 5% από νευρική βουλιμία) ενώ το 7% εμφανίζει συμπτώματα και των δύο παθήσεων, με αποτέλεσμα το συνολικό ποσοστό των πασχόντων να ανέρχεται στο 13%.

Οι ερευνητές τονίζουν ότι οι διατροφικές διαταραχές είναι σοβαρές παθήσεις και επικίνδυνες. Μια γυναίκα με ψυχογενή βουλιμία έχει περίπου διπλάσια πιθανότητα να πεθάνει νέα, ενώ ο αντίστοιχος κίνδυνος είναι πολύ μεγαλύτερος - εξαπλάσιος - αν πάσχει από νευρική ανορεξία.

«Οι διαταραχές πρόσληψης τροφής έχουν τεράστια επίπτωση στις ζωές των νέων που υποφέρουν από αυτές, γι' αυτό είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τους σχετικούς παράγοντες κινδύνου, ώστε να τους αντιμετωπίσουμε» δήλωσε η επικεφαλής της νέας μελέτης.

Οι ερευνητές δεν είναι βέβαιοι πώς, ακριβώς, ορισμένα σχολεία κάνουν μερικές μαθήτριες πιο επιρρεπείς και πιο ευάλωτες στις εν λόγω διαταραχές. Θεωρούν, πάντως, πιθανό ότι σε κάποια σχολεία - ιδίως εκεί όπου αφθονούν πολλά κορίτσια μορφωμένων γονέων - μπορεί πιο εύκολα να επικρατήσει μια «κουλτούρα» διαταραχών πρόσληψης τροφής, η οποία γίνεται «μεταδοτική» σαν επιδημία και εξαπλώνεται σιγά - σιγά σε όλο το σχολείο. Παράλληλα επισημαίνεται ότι μερικά σχολεία είναι πιο ευαισθητοοποιημένα σε σχέση με άλλα, στο να εντοπίζουν τις διατροφικές διαταραχές των μαθητριών τους.