Συνηθίζουμε να λέμε ότι ο λόγος που δεν ασκούμαστε είναι γιατί δεν έχουμε χρόνο. Και η αλήθεια είναι ότι, ενίοτε, αυτή η δικαιολογία βολεύει... Όμως τα νέα ευρήματα των επιστημόνων από το Πανεπιστήμιο McMaster στον Καναδά δείχνουν ότι, τελικά, απαιτείται απειροελάχιστος χρόνος για να επέλθουν τα οφέλη της άσκησης στον οργανισμό μας.

Οι ειδικοί βρήκαν ότι μόλις 60 δευτερόλεπτα υπερεντατικής άσκησης αρκούν, αφού ισοδυναμούν με 45 λεπτά ήπιας γυμναστικής. Και προτείνουν να κάνουμε ένα «σπριντ» στο ποδήλατο του γυμναστηρίου ή στη σκάλα της πολυκατοικίας.

"Πρόκειται για πολύ αποτελεσματική στρατηγική εκγύμνασης" υπογράμμισε ο καθηγητής κινησιολογίας Martin Gibala, επικεφαλής της μελέτης. "Αν το ένα λεπτό έντονης άσκησης είναι διακεκομμένο και συνοδευθεί από εννέα λεπτά ελαφριάς άσκησης ή χαλάρωσης, οι βελτιώσεις στην υγεία και στη φυσική κατάσταση του οργανισμού είναι ανάλογες με 45 λεπτά άσκησης ήπιας - μέτριας έντασης".

Οι ερευνητές πειραματίστηκαν με 25 νέους άνδρες, που προηγουμένως δεν ασκούνταν καθόλου και τους χώρισαν σε δύο ομάδες: οι μισοί έκαναν την παραδοσιακή πιο ήπια και πιο μεγάλης διάρκειας άσκηση και οι υπόλοιποι την εντατική άσκηση σε ένα στατικό ποδήλατο. Όλοι ασκούνταν τρεις φορές την εβδομάδα επί 12 εβδομάδες. Η δεύτερη ομάδα έκανε το ένα λεπτό έντονης άσκησης διακεκομμένα: μετά από προθέρμανση δύο λεπτών, έκαναν τρία «σπριντ» των 20 δευτερολέπτων το καθένα και στα ενδιάμεσα έκαναν ποδήλατο με πολύ χαλαρό ρυθμό για δύο ή τρία λεπτά. Η όλη διάρκεια της άσκησης δεν ξεπερνούσε τα δέκα λεπτά μαζί με τα διαλείμματα.

Τα οφέλη της λεγόμενης διαλειμματικής άσκησης είναι μεγάλα και σε άτομα που επιθυμούν να χάσουν βάρος. Ωστόσο δεν είναι εύκολο, όπως ακούγεται, και οπωσδήποτε δεν είναι για όλους

Μετά το πρόγραμμα των 12 εβδομάδων, πάντως, οι δύο ομάδες εμφάνιζαν παρόμοια αεροβική βελτίωση (κατανάλωση οξυγόνου από το σώμα) της τάξης του 20%. Επίσης είχαν παρόμοια βελτίωση στην ινσουλινοαντίσταση (πόσο καλά το σώμα αντιδρά στην ορμόνη ινσουλίνη που ρυθμίζει το σάκχαρο), καθώς και ίδια βελτίωση στην μυϊκή λειτουργία (όπως έδειξε η βιοψία στους μυς τους).

Τα αποτελέσματα δημοσιεύθηκαν στην online έκδοση του PLOS ONE.