Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα επιστημονικά δεδομένα, ένα 70% των ανθρώπων αντιδρά σε έντονα στρεσογόνα γεγονότα αυξάνοντας την πρόσληψη τροφής, ενώ το 30% φαίνεται να μειώνει την πρόσληψη τροφής σε αντίστοιχες περιστάσεις. Τα στατιστικά, όπως φαίνεται, δεν είναι υπέρ των ανθρώπων που προσπαθούν να ρυθμίσουν το βάρος τους.

«Δεν είναι μόνο η αντίδραση που έχει συνηθίσει κανείς να έχει υπό συνθήκες ψυχολογικής πίεσης. Το χρόνιο στρες, εκτός των άλλων, για τον ανθρώπινο οργανισμό σημαίνει πολλές φορές αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης, τα οποία συμβάλλουν στην κακή ρύθμιση του σακχάρου και στην αυξημένη τάση για κατανάλωση τροφίμων, πλούσιων σε υδατάνθρακες, όπως είναι τα γλυκά, τα αρτοσκευάσματα, οι πατάτες και το ψωμί. Παράλληλα τα επιστημονικά δεδομένα υποδεικνύουν ότι τα αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης σχετίζονται με την εναπόθεση λίπους στην κοιλιά. Είναι, λοιπόν, πολλαπλοί οι μηχανισμοί που καθιστούν απαραίτητο η τροφή μας να είναι σύμμαχός μας απέναντι στο στρες και όχι εχθρός» επισημαίνει η κα Ειρήνη Χρηστάκη κλινική διαιτολόγος - διατροφολόγος, MSc., Κέντρο Symmetria, Υποψήφια Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Αθήνας, συνεργάτης του Νοσοκομείου Παίδων «Αγία Σοφία».

Υπάρχουν τρόφιμα που φαίνεται ότι μπορούν να λειτουργήσουν υποστηρικτικά σε δύσκολες καταστάσεις, είτε λόγω της σύστασής τους, είτε λόγω κάποιου συγκεκριμένου θρεπτικού συστατικού που περιέχουν.

"Έξυπνο" τρόφιμο; Κάσιους

Οι ξηροί καρποί γενικότερα αποτελούν ένα πλούσιο σε καλά λιπαρά και πρωτεΐνη σνακ, γιαυτό και μπορούν να συμβάλουν ιδιαίτερα στο αίσθημα του κορεσμού, αλλά και να μειώσουν πολύ τις «λιγούρες». Φυσικά η ποσότητά τους θέλει προσοχή, καθώς αποτελούν ενεργειακά πυκνά τρόφιμα, αλλά συνίστανται σε συγκεκριμένες ποσότητες, ιδιαίτερα σε ανθρώπους που προσπαθούν να ρυθμίσουν το σωματικό τους βάρος. Τα κάσιους ειδικότερα αποτελούν έναν σύμμαχό μας απέναντι στο στρες, καθώς είναι ιδιαίτερα πλούσια σε ψευδάργυρο. Τα χαμηλά επίπεδα ψευδαργύρου έχουν συσχετιστεί με υψηλά επίπεδα άγχους και αυξημένη συχνότητα εμφάνισης κατάθλιψης. Ο ψευδάργυρος δεν αποθηκεύεται με κάποιο τρόπο στο σώμα μας, για αυτό και καλό θα ήταν να μεριμνείτε για την πρόσληψή του καθημερινά. Το πλεονέκτημα των κάσιους είναι ότι μπορούν να καταναλωθούν τόσο ως σνακ, όσο και να χρησιμοποιηθούν στην μαγειρική ή στις σαλάτες σας. Καλές πηγές ψευδαργύρου αποτελούν, επίσης, τα μανιτάρια, ο μαϊντανός, τα στρείδια, ο κολοκυθόσπορος, το σουσάμι και τα αυγά.

Ηρεμία και συγκέντρωση; Πράσινο Τσάι

Το πράσινο τσάι μπορεί να είναι ήπια διεγερτικό, αυτός είναι, όμως, και ο λόγος, που μπορεί να συμβάλει στην πνευματική διαύγεια και Sτην καλύτερη λειτουργία του νευρικού συστήματος. Αν ανήκετε στους λάτρεις των μεγάλων ποσοτήτων καφέ, ξανασκεφτείτε το. Προτιμήστε το πράσινο τσάι για τις ώρες που θέλετε καλύτερη συγκέντρωση στην δουλειά σας, καθώς ο καφές σε μεγάλες ποσότητες μπορεί να σας δημιουργήσει υπερένταση και εκνευρισμό.

Απολαυστικό σνακ: Μαύρη σοκολάτα

Δεν είναι τυχαίο και καθόλου σπάνιο να αναζητάτε τη σοκολάτα στη διάρκεια μιας δύσκολης μέρας στην δουλειά ή επιστρέφοντας σπίτι με πεσμένη διάθεση. Και φυσικά, όσο πιο έντονο είναι το στρες σας, τόσο πιο πιθανό είναι να καταναλώσετε μια μεγάλη ποσότητα σοκολάτας. Φυσικά κάτι τέτοιο δεν λειτουργεί θετικά, παρόλο που πρόκειται για ένα τρόφιμο πλούσιο σε αντιοξειδωτικά και με ιδιαίτερα καρδιοπροστατευτική δράση. Παρόλα αυτά, οι μελέτες δείχνουν ότι μετριασμένες ποσότητες σοκολάτας μπορούν να συμβάλουν στην βελτίωση της διάθεσης. Κυρίως η μαύρη σοκολάτα μπορεί να βελτιώσει την αρτηριακή πίεση και να βοηθήσει στην αίσθηση ηρεμίας, για αυτό και μπορείτε να την απολαμβάνετε ακόμα και αν προσέχετε το βάρος σας.

Απαραίτητα για το στρες: Καρύδια

Από τα τρόφιμα που συμβάλλουν στην υγεία του νευρικού συστήματος και που είναι απαραίτητα για ανθρώπους με έντονο στρες δεν θα μπορούσαν να λείπουν τα καρύδια. Είναι πλούσια σε α-λινολεικό οξύ, το οποίο είναι απαραίτητο λιπαρό οξύ, που ενισχύει την μνήμη και την γνωσιακή λειτουργία. Τα καρύδια, παράλληλα, περιέχουν αρκετό μαγνήσιο - το οποίο φαίνεται να αποβάλεται σε μεγάλες ποσότητες από τον οργανισμό σε συνθήκες χρόνιου στρες. Το πλεονέκτημα των καρυδιών είναι ότι μπορείτε να έχετε πάντα λίγα στο γραφείο ή στην τσάντα σας, να τα προσθέτετε στις σαλάτες, στο γιαούρτι, στα κέικ ή ακόμα και να τα συνδυάζετε με κάποιο φρούτο για να έχετε ένα θρεπτικό σνακ.