Το να είμαστε συγκεντρωμένοι στη συζήτηση που έχουμε στο κινητό μας είναι τόσο απαιτητικό για τον εγκέφαλο, που δεν του δίνει πάντα τη δυνατότητα να αντιληφθεί ότι κάτι δεν πάει καλά στον δρόμο και υπάρχουν πολλές πιθανότητες για τον χρήστη του τηλεφώνου, να εμπλακεί σε ατύχημα.

Τα δύο πειράματα εικονικής οδήγησης, που έκαναν οι επιστήμονες, έδειξαν ότι η διαφορά στην ικανότητα συγκέντρωσης είναι τέτοια, ώστε οι οδηγοί ξέρουν τι γίνεται σε τμήμα του δρόμου που είναι τέσσερις φορές μικρότερο απ’ ό,τι όταν οδηγούν, δίχως να μιλούν στο hands free.

«Πολλοί οδηγοί έχουν την λανθασμένη εντύπωση πως είναι ασφαλείς όταν μιλούν με το hands free στο κινητό» δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής Δρ Γκρέιαμ Χολ, λέκτορας ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Σάσεξ. «Η μελέτη μας δείχνει ότι αυτό δεν ισχύει. Τα hands free αποσπούν εξίσου την προσοχή, διότι οι συζητήσεις ακούσια κάνουν τον οδηγό να φαντάζεται ό,τι αφορούν. Αυτή η νοερή απεικόνιση δρα ανταγωνιστικά με τα οπτικά ερεθίσματα, που λαμβάνει ο οδηγός από τον δρόμο και έτσι ελαττώνεται η οπτική αντίληψή του, με ολέθριες συνέπειες. Επομένως το κινητό τηλέφωνο στη διάρκεια της οδήγησης είναι ασφαλές, μόνο όταν είναι απενεργοποιημένο».

Πέρα από το μικρότερο οπτικό πεδίο, οι οδηγοί που χρησιμοποίησαν στα εν λόγω πειράματα hands free, δεν έβλεπαν και τα εμπόδια στον δρόμο.

Οι ερευνητές σημειώνουν στο άρθρο τους στην επιθεώρηση «Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour», ότι τα ευρήματα αυτά επιβεβαιώνουν εκείνα προγενέστερων μελετών και σημαίνουν πως, ακόμα κι αν δεν το καταλαβαίνουμε, οι συζητήσεις επηρεάζουν την όρασή μας, αφού μας ωθούν να «βλέπουμε» τον εσωτερικό, νοερό κόσμο αντί για τον αληθινό, εξωτερικό.

Ευτυχώς το πρόβλημα αυτό δεν φαίνεται να υπάρχει με το ραδιόφωνο ή με τις συζητήσεις με συνεπιβάτες του οχήματος, εκτός αν η συζήτηση είναι έντονη ή εξελίσσεται σε καβγά.