Οι διατροφολόγοι ορκίζονται στο όνομά τους, πλέον και οι γιατροί. Τα οφέλη στην υγεία από την κατανάλωση δημητριακών ολικής άλεσης στο πρωινό, αλλά και κατά τη διάρκεια της μέρας, είναι γνωστά και αφορούσαν κυρίως, ως τώρα, την απώλεια βάρους, την περισσή ενέργεια, τη ρύθμιση της χοληστερίνης, αλλά και την πρόληψη καρκίνου στο έντερο.

Η έρευνα του Χάρβαρντ, όμως, δίνει μια νέα, άκρως σημαντική διάσταση, πείθοντας ακόμη και τους αμετανόητους "εχθρούς" της βρώμης, του σιταριού και των άλλων δημητριακών ολικής άλεσης. Ερευνητές, με επικεφαλής τον επίκουρο καθηγητή διατροφολογίας Κι Σαν, αξιολόγησαν προηγούμενες μελέτες πάνω στα πλήρη δημητριακά (μετα-ανάλυση), οι οποίες αφορούσαν συνολικά πάνω από 786.000 άτομα - τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στο Circulation.

Η βασική διαπίστωση είναι ότι, όσο αυξάνεται η κατανάλωση των δημητριακών ολικής άλεσης, τόσο μειώνεται ο κίνδυνος πρόωρου θανάτου.
Σύμφωνα με την μελέτη, όσοι τρώνε τουλάχιστον τρεις μερίδες δημητριακών ολικής άλεσης τη μέρα (κάθε μερίδα είναι περίπου 16 γραμμάρια, άρα συνολικά 48 γραμμάρια) έχουν 20% μειωμένο κίνδυνο θανάτου από οποιαδήποτε αιτιολογία, 25% μειωμένο κίνδυνο καρδιαγγειακού θανάτου και 14% μειωμένο κίνδυνο θανάτου από καρκίνο. Για όσους τρώνε 70 γραμμάρια δημητριακών ολικής άλεσης καθημερινά, οι μειώσεις του κινδύνου θανάτου είναι 22% (από κάθε αιτία), 23% (από καρδιά) και 20% (από καρκίνο) αντίστοιχα, σύμφωνα με το ΑΠΕ.

Τα πλήρη δημητριακά είναι πλούσια σε ίνες, που μειώνουν το επίπεδο χοληστερόλης στο αίμα, άρα και τον καρδιαγγειακό και μεταβολικό κίνδυνο (διαβήτη, παχυσαρκία).

Μια άλλη διεθνής μελέτη (επίσης μετα-ανάλυση προηγούμενων ερευνών), η οποία αφορούσε συνολικά πανω από 700.000 άτομα και δημοσιεύθηκε στο Βρετανικό ιατρικό περιοδικό British Medical Journal, με επικεφαλής τον επιδημιολόγο Ντάγκφιν Ον της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Imperial College του Λονδίνου, δείχνει και αυτή ότι ακόμη και μια μικρή αύξηση στην καθημερινή κατανάλωση δημητριακών ολικής άλεσης έχει σημαντικά οφέλη για την υγεία, μειώνοντας τον κίνδυνο χρονίων παθήσεων και πρόωρου θανάτου.

Σύμφωνα με την μελέτη, το μεγαλύτερο όφελος το έχουν όσοι δεν έτρωγαν καθόλου πλήρη δημητριακά στο παρελθόν και τώρα τρώνε καθημερινά δύο μερίδες την ημέρα (32 γραμμάρια). Περαιτέρω μειώσεις του κινδύνου για πρόωρο θάνατο και χρόνιες ασθένειες παρατηρούνται, όταν η κατανάλωση δημητριακών αυξηθεί έως τις 7,5 μερίδες ημερησίως (225 γραμμάρια).

Β.Κ.