Η αποτυχία της πολιτικής γενοσήμων είναι σίγουρα ένας από τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα δεν μπορεί να ελέγξει τις δαπάνες των φαρμάκων. Οι δανειστές έχουν θέσει φιλόδοξους στόχους για την ανάπτυξη της αγοράς γενοσήμων στη χώρα, όμως το αποτέλεσμα ούτε κάν πλησιάζει.

Αυτό επισημαίνεται σε δημοσίευμα της εταιρίας μελετών IHS Life Sciences σχετικά με την κατάσταση της φαρμακευτικής αγοράς στη χώρα μας, σε συνδυασμό με τον αυξημένο αριθμό ανασφαλίστων και την απόφαση της κυβέρνησης να καλύπτει φαρμακευτικά τους πρόσφυγες και μετανάστες.

Στο δημοσίευμα της IHS Life Sciences γίνεται λόγος για ενιαία στάση που αποφάσισαν να τηρήσουν ο Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας (ΣΦΕΕ) και η Πανελλήνια Ένωση Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ) σχετικά με τις υπερβάσεις της φαρμακευτικής δαπάνης και τονίζεται ότι ο προϋπολογισμός της φαρμακευτικής δαπάνης έπεσε από 5,11 δις ευρώ το 2009 σε 2 δις ευρώ το 2015, ενώ το clawback -που θεσπίστηκε το 2011 - αυξήθηκε από 78 εκατ. ευρώ το 2012, σε 204 εκατ. το 2014.

Ο πρόεδρος της ΠΕΦ Θεόδωρος Τρύφων μιλώντας στο σχετικό δημοσίευμα, επεσήμανε ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται εστίαση σε μειώσεις τιμών στα γενόσημα φάρμακα, γεγονός όμως που δεν έχει βοηθήσει την αύξηση μεριδίου αγοράς, παρότι οι τιμές τους "έπεσαν" κατά 60% κατά μέσο όρο τα έτη 2009-2015. Χαρακτηριστικά τόνισε πως εξακολουθεί να βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα - από 17% το 2009 σε 23% για το 2015 - το χαμηλότερο στην ΕΕ (σε όγκο) ".

Σύμφωνα με τον Θεόδωρο Τρύφων, βάσει της νομοθεσίας, η μέγιστη τιμή για τα γενόσημα στην Ελλάδα είναι στο 32,5% της τιμής του πρωτοτύπου, όμως αν συμπεριληφθούν και τα clawback και rebates τότε η τιμή πέφτει στο 25% κατά μέσο όρο.

Ένα τέτοιο σύστημα δεν είναι βιώσιμο, σημείωσε ο κ. Τρύφων, προσθέτοντας πως οι παραγωγοί επιλέγουν να μην κυκλοφορήσουν νέα προϊόντα στην αγορά, δημιουργώντας απώλειες στους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης. Ταυτόχρονα πολλά παλαιά γενόσημα αναγκάζονται να δουν το δρόμο εξόδου από την αγορά.

Ο κ. Τρύφων υπογράμμισε ότι η εστίαση στις μειώσεις των τιμών πρέπει να τελειώσει, σημειώνοντας πως τα γενόσημα υπόκεινται σε πρόσθετες μειώσεις τιμών από το δυναμικό σύστημα τιμολόγησης, με βάση τον όγκο των πωλήσεών τους. Έτσι, μια νομική τροποποίηση που εφαρμόστηκε τον Απρίλιο, σχεδιάστηκε για να εξασφαλιστεί η συνεχής παρουσία πολλών παλαιών γενοσήμων στην ελληνική αγορά - αφού οι δανειστές απαίτησαν να αρθεί η προστασία στις τιμές αυτών των προϊόντων - με την εισαγωγή ενός μέγιστου ορίου 15% στις μειώσεις τιμών για τα γενόσημα φάρμακα κατά τη διάρκεια της διετούς διαδικασίας ανατιμολόγησης. 

"Το ίδιο το γεγονός ότι πρέπει να ληφθεί ένα τέτοιο μέτρο, σαφώς αναδεικνύει το πρόβλημα", είπε ο κ. Τρύφων επισημαίνοντας ως πυρήνα του προβλήματος την απουσία μιας συνεκτικής φαρμακευτικής πολιτικής.

"Το κύριο πρόβλημα με την ελληνική αγορά είναι η αδυναμία να ελέγξει τον όγκο και την άσκοπη υπερκατανάλωση των νέων φαρμάκων που αποζημιώνονται αυτόματα από τα Ταμεία", συμπλήρωσε.

Τόνισε ακόμη ότι δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη καμία συστηματική διαδικασία αξιολόγησης της τεχνολογίας υγείας, για να καταλήξει σημειώνοντας πως "το θέμα της βιωσιμότητας της αγοράς και περιορισμού του κόστους στην Ελλάδα σχετίζεται με την πλευρά της ζήτησης και τη λήψη σχετικών μέτρων, όπως ο έλεγχος της κατανάλωσης, τα πρωτόκολλα συνταγογράφησης, και ο έλεγχος της άσκοπης υποκατάστασης σε νέα φάρμακα -και όχι τιμολόγηση. Δυστυχώς, μετά από πέντε χρόνια σκληρών μέτρων, ελάχιστα έχουν γίνει προς την κατεύθυνση των παραπάνω διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων".