Βγαίνουν σήμερα οι βαθμοί των πανελλαδικών και όσα παιδιά πετάξουν από τη χαρά τους, άλλα τόσα θα πέσουν σε κατάθλιψη. Καλώς ή κακώς οι βαθμοί αυτοί καθορίζουν εν πολλοίς την ακαδημαϊκή εξέλιξη των μαθητών.

Όμως μια νέα έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο Scientific Reports δίνει μια άλλη διάσταση στο θέμα επιλογή κατεύθυνσης και επιτυχία στις εισαγωγικές εξετάσεις.

Όπως φαίνεται, και εδώ είναι θέμα γονιδίων η πορεία που θα έχει ο μαθητής, τα οποία γονίδια, μάλιστα, υπερισχύουν της επίδρασης του περιβάλλοντος. Άμα, δηλαδή, πιστέψουμε τα εν λόγω ευρήματα, το συστηματικό διάβασμα, το παράδειγμα μέσα από την οικογένεια, η υποστήριξη, η τύχη, η διδασκαλία των καθηγητών, παίζουν δευτερεύοντα ρόλο.

Οι ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία για περίπου 12.5000 διδύμους εφήβους, πανομοιότυπους και μη (οι πρώτοι έχουν όλα τα γονίδια κοινά, ενώ οι δεύτεροι μόνο το 50%).

Ο καθηγητής γενετικής στο King's College του Λονδίνου και επικεφαλής ερευνητής Robert Plomin, δήλωσε: “Βρήκαμε ότι η επιτυχία στη γλώσσα, στα μαθηματικά, στη φυσική, στις κοινωνικές επιστήμες, στη δεύτερη γλώσσα και στα εικαστικά επηρεάζεται απο τα ίδια γονίδια. Οι άνθρωποι νομίζουν ότι είναι καλοί στο ένα ή στο άλλο, αλλά στην πραγματικότητα οι περισσότεροι είναι εντυπωσιακά συνεπείς σε όλα”.

Στο μέλλον, εάν αναγνωριστούν συγκεκριμένα γονίδια, τα παιδιά του νηπιαγωγείου θα "σκανάρονται", ώστε να παρέχεται βοήθεια σε εκείνα που θα διαπιστωθεί ότι θα εμφανίσουν δυσκολίες στην ανάγνωση και στην αριθμητική, για παράδειγα.

Η μελέτη ανέλυσε τη γενετική επίδραση στην επιλογή των μαθημάτων A-level, τα οποία διαλέγουν οι μαθητές στη Βρετανία στα 16 τους και στα οποία θα εξετασθούν μετά από δύο χρόνια, προκειμένου να γίνουν δεκτοί από τα Βρετανικά πανεπιστήμια (πρόκειται για τις αντίστοιχες πανελλαδικές εξετάσεις στην Ελλάδα). Η μελέτη εκτιμά ότι η επιλογή των μαθημάτων A-level και των αντίστοιχων επιστημονικών πεδίων επηρεάζεται σε ποσοστό από 52% έως 80% από γενετικούς παράγοντες και μόνο κατά 18% έως 23% από περιβαλλοντικούς παράγοντες.

Η κληρονομικότητα φαίνεται να παίζει μεγαλύτερο ρόλο στην επιλογή των μαθημάτων «θετικής» κατεύθυνσης (περίπου 60% η γενετική επιρροή) έναντι της «θεωρητικής» (50%). Η περιβαλλοντική επιρροή (οικογενειακό περιβάλλον κ.ά.) εκτιμάται σε 23% και 18% αντίστοιχα στις δύο κατευθύνσεις.