Περίπου 47 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο υπολογίζεται ότι πάσχουν από Αλτσχάιμερ και το 2050 ο αριθμός αυτός αναμένεται να τριπλασιαστεί.

Παρόλο που υπάρχουν τρόποι να καθυστερήσουμε την έλευση της νευροεκφυλιστικής ασθένειας με συγκεκριμένες διατροφικές επιλογές, ασκήσεις του νου και άλλα, τα φάρμακα δεν τη θεραπεύουν, απλά την ελέγχουν. Οπότε γίνεται κατανοητό ότι η δυνατότητα να προβλεφθεί ποιος είναι επιρρεπής στη νόσο μελλοντικά, δίνει ελπίδες και ανοίγει νέους δρόμους για την επιστημονική κοινότητα.

Το πειραματικό γενετικό τεστ που δημιούργησαν Αμερικανοί επιστήμονες μπορεί να το κάνει αυτό. Σε μελέτη που πραγματοποίησαν οι ερευνητές, ανακάλυψαν ότι τόσο οι ηλικιωμένοι όσο και οι νέοι ενήλικες που ξεχνούσαν, έφεραν κάποιες γενετικές μεταλλάξεις και είχαν μικρότερο ιππόκαμπο. Κι αυτό, κατά την επικεφαλής ερευνήτρια Δρ Ελίζαμπεθ Μορμίνοδηλώνει ότι ο γενετικός κίνδυνος για τη νόσο μπορεί να επηρεάζει τον ιππόκαμπο νωρίς στη ζωή, αυξάνοντας μακροπρόθεσμα τον κίνδυνο έκπτωσης των νοητικών λειτουργιών.

Χρησιμοποίησαν εικόνες μαγνητικής τομογραφίας σε 166 ανθρώπους με άνοια και σε 1026 χωρίς άνοια, μέσης ηλικίας 75 ετών, για να τους δώσουν μία βαθμολογία αναλόγως με τις υψηλού κινδύνου γενετικές μεταλλαγές που έφεραν. Εξέτασαν τη νοητική λειτουργία τους και το μέγεθος του ιπποκάμπου στον εγκέφαλό τους και τους παρακολούθησαν επί σειρά ετών για να καταγράψουν την πορεία της υγείας τους.

Στη συνέχεια, εξέτασαν τις ίδιες γενετικές μεταλλαγές και το μέγεθος του ιπποκάμπου σε περισσότερους από 1.300 υγιείς νέους, ηλικίας από 18 έως 35 ετών. Όπως διαπίστωσαν, μεταξύ των ηλικιωμένων χωρίς άνοια, όσοι είχαν υψηλή βαθμολογία στο τεστ γενετικής επικινδυνότητας είχαν μικρότερο ιππόκαμπο και περισσότερες πιθανότητες κακής μνήμης κατά την έναρξη της μελέτης.

Μεταξύ των νέων η υψηλή βαθμολογία στο τεστ γενετικής επικινδυνότητας συσχετίστηκε με μικρότερο ιππόκαμπο, μολονότι η επίδραση του κινδύνου ήταν χαμηλότερη απ’ ό,τι στο σκέλος της μελέτης με τους ηλικιωμένους.

Οι ερευνητές λένε ότι σιγά-σιγά βρίσκουν την πραγματική βαρύτητα κάθε γενετικής μετάλλαξης, που σχετίζεται με τη νόσο Αλτσχάιμερ και εκτιμούν πως τελικά θα φθάσουν σε ένα γενετικό τεστ.

Η νέα μελέτη δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Neurology».