Αυτή τη φορά του λόγου το αληθές έδειξε μεγάλη μελέτη από το Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ - η πιο μεγάλη μέχρι σήμερα για την επίπτωση που έχουν τα λιπαρά στην υγεία - και τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στο "JAMA Internal Medicine".

Οι ερευνητές της Σχολής Δημόσιας Υγείας, με επικεφαλής τον καθηγητή διατροφής και επιδημιολογίας Φρανκ Χου, μελέτησαν στοιχεία για πάνω από 126.200 άτομα, που περιοδικά έδιναν στοιχεία για τη διατροφή και για την υγεία τους, για διάστημα 32 χρόνων, στη διάρκεια των οποίων υπήρξαν 33.300 θάνατοι.

Η αντικατάσταση των κορεσμένων λιπαρών (κυρίως ζωικής προέλευσης, όπως λίπος κόκκινου κρέατος ή βούτυρο) με πολυακόρεστα και μονοακόρεστα λίπη (κυρίως φυτικής προέλευσης, όπως ελαιόλαδο ή σογιέλαιο) έχει σημαντικά οφέλη για την υγεία. Όπως διαπιστώθηκε, μάλιστα, αυτό που έχει σημασία δεν είναι η συνολική ποσότητα των λιπών που καταναλώνει κάποιος, αλλά το είδος τους. 

Την πιο αρνητική επίπτωση είχαν τα τρανς λιπαρά, καθώς μια αύξηση στην κατανάλωσή τους κατά 2% σχετιζόταν με 16% μεγαλύτερο κίνδυνο πρόωρου θανάτου. Με αυξημένο κίνδυνο θανάτου σχετιζόταν, επίσης, η μεγάλη κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών - μια αύξησή τους κατά 5% στη διατροφή σχετιζόταν με αύξηση 8% του κινδύνου πρόωρου θανάτου. Από την άλλη, η αυξημένη κατανάλωση τόσο πολυακόρεστων όσο και μονοακόρεστων λιπαρών σχετιζόταν με μια μείωση κατά 11% έως 19% της πρόωρης θνησιμότητας. Από τα πολυακόρεστα, τόσο τα ωμέγα-6 όσο και τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, που υπάρχουν κυρίως σε ορισμένα ψάρια, είχαν προστατευτική δράση.

Οπότε ποιο είναι το "μυστικό"; Η αντικατάσταση των κορεσμένων λιπαρών ιδίως από πολυακόρεστα λίπη, που μειώνει τον κίνδυνο θανάτου από όλες τις αιτίες (καρδιά, καρκίνο, νευροεκφυλιστικές παθήσεις, αναπνευστικές). Η αντικατάσταση μόλις του 5% των θερμίδων από κορεσμένα λιπαρά (περίπου 15 γραμμάρια), με την ίδια ποσότητα από πολυακόρεστα, σχετίζεται με 27% μειωμένο κίνδυνο πρόωρου θανάτου.

Ειδικά για τις καρδιαγγειακές παθήσεις είναι γνωστό ότι αυτή η αντικατάσταση ρίχνει την "κακή" χοληστερόλη (LDL). 

Σε πολλά δημοφιλή τρόφιμα τα "κακά" λιπαρά είναι κρυμένα, γιαυτό χρειάζεται προσοχή, όταν πάμε σούπερ μάρκετ, να διαβάζουμε τις ετικέτες στη συσκευασία.