Άπειρες ιστοσελίδες απευθείας πώλησης θεραπειών με βλαστοκύτταρα έχουν ξεφυτρώσει τα τελευταία χρόνια, ακόμη και στις ανεπτυγμένες χώρες, όπου οι νόμοι προστατεύουν τους ασθενείς  και του καταναλωτές από ψευδείς ιατρικές διαφημίσεις, σημειώνει μια πρόσφατη μελέτη στο Cell Stem Cel, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters. Όπως αναφέρεται, η Ιρλανδία, η Σιγκαπούρη, η Αυστραλία, η Γερμανία, η Ιταλία, η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ έχουν το υψηλότερο κατά κεφαλήν αριθμό «επιστημονικών» προϊόντων που απευθύνονται άμεσα προς τους καταναλωτές για εμπορία τέτοιων θεραπειών

«Η απευθείας πώληση θεραπειών βλαστοκυττάρων προς τους καταναλωτές και ειδικά εκείνων που αφορούν στην αντιγήρανση και την αναζωογόνηση του δέρματος, είναι μια βιομηχανία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, γι 'αυτό προσελκύει και πολλούς «παίχτες», αναφέρει ο αρχισυντάκτης της μελέτης Δρ John Rasko του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ.

«Το κοινό ακούει σχεδόν καθημερινά για την πρόοδο στην έρευνα με βλαστοκύτταρα και για την ισοδυναμία αυτών με τα στοιχεία του οργανισμού  που προκαλούν την φυσική αναδόμηση» σχολιάζει ο Rasko. «Αλλά αυτοί οι marketers «αναβαθμίζουν» τις ιδιότητες αυτές σε δυνατότητες πέρα από αυτά που είναι αποδεδειγμένα. Επίσης ισχυρίζονται ότι τα κύτταρα μπορούν να προκαλέσουν με κάποιο τρόπο ευεξία, αναζωογόνηση και αντιγήρανση, αξιώσεις που δεν μπορούν να υποστηριχθούν από τα τρέχοντα επιστημονικά δεδομένα». 

Για να αναλύσει τις on line προσφορές των θεραπειών για βλαστοκύτταρα  ο Rasko και οι συνεργάτες του αξιολόγησαν 417 αγγλόφωνα sites, από τα οποία προσφέρονται τέτοιες θεραπείες. Τα περισσότερα  βρέθηκα στις ΗΠΑ με 187 και ακολουθούν η Ινδία με 35, το Μεξικό με 28, η Κίνα με 23, η Αυστραλία με 19 και το Ηνωμένο Βασίλειο με 16.

Τις περισσότερες φορές, οι ιστοσελίδες προωθούν προϊόντα αντιγήρανσης ή θεραπείες για τη φροντίδα του δέρματος με βλαστοκύτταρα, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι  έμποροι του διαδικτύου στοχεύουν στο life style και τις επιθυμίες με βάση την αισθητική και όχι τις ιατρικές ανάγκες.
Μερικοί ασθενείς μπορεί επίσης να πέσουν θύματα παραπλανητικής διαφήμισης, επειδή αναζητούν κάποιο προϊόν ανακούφισης για μια σπάνια ασθένεια με λίγες θεραπευτικές επιλογές, αναφέρει ο Leigh Turner, ερευνητής του Κέντρου Βιοηθικής στο Πανεπιστήμιο της Μινεσότα, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη.«Φαίνεται πιθανό ότι ορισμένοι πελάτες των «θεραπευτικών»  βλαστοκυττάρων οδηγούνται σ αυτά επειδή κατέχονται από ένα μίγμα ελπίδας και απελπισίας» συμπληρώνει ο Turner. 

Την ίδια στιγμή ο Paul Knoepfler, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, ο οποίος επίσης δεν συμμετείχε στη μελέτη, λέει ότι  μέρος του προβλήματος αποτελεί το γεγονός ότι οι κανονισμοί σε πολλές χώρες δεν συμβαδίζουν με τις προόδους στην τεχνολογία. «Η γενική τάση, που διαφαίνεται επίσης είναι να απαιτούνται λιγότερα δεδομένα πριν τα πειραματικά βλαστοκύτταρα πουληθούν σε ασθενείς, που νομίζω ότι είναι παράλογο», συμπληρώνει. 

Τέλος, ο συμμετέχων στην έρευνα Douglas Sipp του Keio University School of Medicine στο Tokyo, τονίζει ότι υπάρχουν μια σειρά από παγίδες για τους ασθενείς. «Είναι ένα πρόβλημα, επειδή υπάρχουν αναπόφευκτα κίνδυνοι σε κάθε επεμβατική διαδικασία. Η συντριπτική πλειοψηφία των θεραπειών με βλαστοκύτταρα που διαφημίζονται στο διαδίκτυο δείχνουν να έχουν εξαιρετικά φτωχές αποδείξεις της αποτελεσματικότητας τους, είναι δαπανηρές και δεν καλύπτονται από τις περισσότερες ασφαλιστικές. Γενικότερα αποτελούν σπατάλη χρόνου και χρημάτων για την προώθηση «κομπογιαννίτικων»  θεραπειών, στερώντας πόρους από τις επενδύσεις και στην επιστημονικά αξιόπιστη ιατρική» επισημαίνει ο Sipp