Νέα μελέτη των Πανεπιστημίων Χάρβαρντ, Κολούμπια και Καλιφόρνια, με επικεφαλής την καθηγήτρια ψυχολογίας Daphna Shohamy, από το Ινστιτούτο  Zuckerman, του Πανεπιστημίου Κολούμπια, έδειξε ότι η ανάγκη των εφήβων για αποδοχή και η χαρακτηριστική εγωκεντρική συμπεριφορά, που εμφανίζουν σε αυτές τις ηλικίες, υποκινείται από την ίδια εγκεφαλική λειτουργία, που είναι υπεύθυνη για τη βελτίωση της μνήμης και την εύκολη μάθηση.

Η εγκεφαλική δραστηριότητα των εφήβων διαφέρει από εκείνη των ενηλίκων, είπαν οι ερευνητές, η μελέτη των οποίων δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Neuron

Οι ερευνητές συνέκριναν τις επιδόσεις 41 εφήβων, 13-17 ετών και 31 ενηλίκων 20-30 ετών. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να παίξουν ένα βιντεοπαιχνίδι, ενώ την ίδια στιγμή η εγκεφαλική τους δραστηριότητα παρακολουθείτο με λειτουργική μαγνητική απεικόνιση (fMRI). Όπως διαπιστώθηκε, οι έφηβοι απάντησαν σωστά περισσότερες ερωτήσεις, ενώ και τα τεστ μνήμης έδειξαν ότι θυμούνταν καλύτερα διάφορες λεπτομέρειες, σε σχέση με τους συμμετέχοντες μεγαλύτερης ηλικίας.

"Οι μελέτες για τον εγκέφαλο των εφήβων συχνά επικεντρώνονται στην αρνητική επίπτωση που έχει η συμπεριφορά τους.. Εμείς, παρόλα αυτά, υποθέσαμε ότι αυτή η εγωιστική τάση μπορεί να συνδέεται με καλύτερη εκμάθηση. Χρησιμοποιώντας ειδικά "εργαλεία" και εγκεφαλικές απεικονίσεις, αναγνωρίσαμε μηχανισμούς που υποστηρίζουν την ταζχεία μάθηση και την καλύτερη μνήμη, εισάγοντας τους εφήβους με επιτυχία στην ενηλικίωση" εξήγησε η επικεφαλής της μελέτης. 

Ο ιππόκαμπος και το ραβδωτό σώμα ήταν οι δύο περιοχές του εγκεφάλου που έκαναν τη διαφορά υπέρ των εφήβων, καθώς εμφάνιζαν μεγαλύτερη νευρωνική δραστηριότητα και κυρίως μεγαλύτερη διασύνδεση μεταξύ τους, από ό,τι στην περίπτωση των ενηλίκων. 

Είναι η πρώτη φορά που διαπιστώνεται ότι ο ιππόκαμπος παίζει τέτοιο ρόλο "κλειδί" στη μάθηση και στην μνήμη κατά την εφηβεία, ιδίως όταν οι έφηβοι πιστεύουν ότι κάτι έχουν να κερδίσουν ή να απολαύσουν.