Νέο καθεστώς τιμολόγησης στα φάρμακα ετοιμάζεται να φέρει η Κυβέρνηση, ενόψει της πάγιας μνημονιακής υποχρέωσης για γενική ανακοστολόγηση, όχι μόνο με την καθιερωμένη πλέον υπουργική απόφαση, αλλά και με νομοθετική παρέμβαση αυτή τη φορά.

Οι προτάσεις της Κυβέρνησης θα πρέπει προηγουμένως να εγκριθούν και από τους Θεσμούς, οπότε θα αποτελέσουν αντικείμενο των διαπραγματεύσεων που γίνονται αυτές τις μέρες με την παρουσία των εκπροσώπων των Θεσμών στην Αθήνα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αλλαγές που θα προταθούν έχουν κατ΄ αρχήν στόχο να κρατήσουν τα φθηνά φάρμακα στην αγορά, βάζοντας "φρένο" στην ανεξέλεγκτη πτώση των τιμών. Έτσι, ο περιορισμός που ισχύει σήμερα για μειώσεις μέχρι 15% στα γενόσημα, προτείνεται να "σπάσει" στα δύο, ανά εξάμηνο για το 2017 και να τεθεί όριο μείωσης τιμής μέχρι 7,5% για κάθε εξάμηνο. Στόχος είναι οι τιμές να μην πέσουν κάτω από τα 7 ευρώ ανά ιδιοσκεύασμα, τιμή η οποία φέρνει το κάθε προϊόν "στα κόκκινα", και δημιουργεί ζημίες στις παρασκευάστριες εταιρίες.

Για την τήρηση της μνημονιακής υποχρέωσης μείωσης του clawback κατά 30%, προτείνεται αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του rebate συνδυάζοντας τη φαρμακευτική δαπάνη με τον όγκο των πωλήσεων, στη βάση ενός "πολύ ευαίσθητου" αλγορίθμου, ο οποίος λαμβάνει υπόψιν του πρωταρχικά τα τεμάχια πώλησης, προκειμένου να υπολογιστούν τα ποσά των επιστροφών. Για την εφαρμογή βέβαια αυτής της αλλαγής είναι απαραίτητη η νομοθετική ρύθμιση και δεν αρκεί απλά η έκδοση μιας υπουργικής απόφασης, γεγονός που προκαλεί χρονικές πιέσεις στην Κυβέρνηση για την εφαρμογή του νέου μέτρου αν αυτό επιλεγεί.

Νέες τεχνολογίες - καινοτομία

Σε ότι αφορά τα καινούρια φάρμακα, η νέα προτεινόμενη ρύθμιση αναμένεται να προκαλέσει μεγάλες καθυστερήσεις στην εισαγωγή νέων καινοτόμων θεραπευτικών σχημάτων, αφού για να ενταχθούν στην ελληνική αγορά θα πρέπει προηγουμένως να υπάρχουν στοιχεία αξιολόγησης τεχνολογίας υγείας (HTA) από επτά χώρες. Μόνο που φορείς αξιολόγησης τεχνολογίας υγείας έχουν η Μ. Βρετανία, η Γαλλία, η Γερμανία και η Σουηδία, ενώ όλες οι υπόλοιπες χώρες χρησιμοποιούν και τη διαπραγμάτευση στις τιμές ως εργαλείο τιμολόγησης, συνδυαστικά, προκειμένου να καταλήξουν στην έγκριση αποζημίωσης μια νέας φαρμακευτικής καινοτομίας. Οπότε δεν είναι γνωστό ποιές χώρες τελικά θα επιλεγούν για να εξάγονται κάθε φορά τα συμπεράσματα ποιά φαρμακευτική αγωγή εγκρίνεται και ποιά όχι.

Επίσης, σύμφωνα με την κυβερνητική πρόταση, το πώς προσδιορίζεται η κάθε θεραπεία ως καινοτόμα, αυτό θα πρέπει να αποδεικνύεται. Και μάλιστα θα ελέγχεται και η συμβολή της νέας αγωγής στο θεραπευτικό αποτέλεσμα, δηλαδή το πόσο καλύτερα γίνεται ο ασθενής από τη λήψη της. Στην περίπτωση που το αποτέλεσμα είναι οριακό, τότε για την εισαγωγή της στη Θετική Λίστα ώστε να αποζημιώνεται από τον ΕΟΠΥΥ, θα πρέπει να εισάγεται με έκπτωση 25% στην τιμή που της έχει εγκριθεί.

Βέβαια δεν έχει προσδιοριστεί ακόμη πώς θα γίνεται η αξιολόγηση για το ποιά καινοτομία είναι οριακή η όχι, αφού δεν έχει καθοριστεί φορέας αξιολόγησης τεχνολογίας υγείας στη χώρα μας και για το θέμα, οι "μνηστήρες" είναι πολλοί, ξεκινώντας από τον ΕΟΦ με τις θυγατρικές του, συνεχίζοντας με τον ΕΟΠΥΥ και καταλήγοντας σε ακαδημαϊκά σχήματα.