Το περπάτημα, το τρέξιμο ή οι ασκήσεις στο γυμναστήριο αποτελούν "φάρμακο" για την βελτίωση της ψυχικής υγείας. Σε πολλές περιπτώσεις, δε, έχουν και προληπτική δράση.

Δεν είναι τυχαίο που άνθρωποι με έντονο στρες ή μεγάλη στενοχώρια "ξεσπούν" εκεί και μετά αισθάνονται πολύ καλύτερα... Οι τρεις νέες μελέτες, που πήραν υπόψη τους στοιχεία για πάνω από ένα εκατομμύρια άτομα, επιβεβαιώνουν ότι η τακτική άσκηση ασκεί τέτοια επίδραση στον οργανισμό και στον ψυχισμό, που κάνει τους ανθρώπους πιο ανθεκτικούς απέναντι στην κατάθλιψη, καθώς απελευθερώνονται ενδορφίνες (γνωστές και ως οι ορμόνες της ευτυχίας).

Μια προηγούμενη μεγάλη μελέτη του 2013 δεν είχε καταφέρει να καταλήξει σε οριστικό συμπέρασμα κατά πόσο η άσκηση αποτελεί αντίβαρο στην κατάθλιψη. Κάποιες μικρότερες έρευνες είχαν δείξει ότι η άσκηση βελτιώνει τα συμπτώματα της σοβαρής κατάθλιψης. Οι νέες μελέτες (μετα-αναλύσεις), που αξιολόγησαν όλα τα πιο πρόσφατα δεδομένα, σύμφωνα με τους NY Times και το ΑΠΕ, φαίνεται να διευθετούν οριστικά το ζήτημα, δείχνοντας ότι ένας άνθρωπος στα πρόθυρα της κατάθλιψης έχει κάθε λόγο να ασκείται συχνά. 

Τα νέα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στα ιατρικά περιοδικά "Preventive Medicine", "Journal of Psychiatric Research" και "Neuroscience and Behavioral Reviews".

Η πρώτη μελέτη διαπίστωσε ότι οι πιο αγύμναστοι άνθρωποι (άνδρες και γυναίκες) έχουν κατά μέσο όρο 75% μεγαλύτερη πιθανότητα να διαγνωσθούν με κατάθλιψη, σε σχέση με τους πιο γυμνασμένους. Όσοι βρίσκονται κάπου στη μέση από πλευράς σωματικής άσκησης, έχουν 25% μεγαλύτερο κίνδυνο να εμφανίσουν κατάθλιψη.

Η δεύτερη μελέτη συμπέρανε ότι η άσκηση, ιδίως η μέτριας έντασης (γρήγορο περπάτημα, τζόκινγκ κ.ά), που μπορεί ο καθένας να την ολοκληρώσει, έχει σημαντική θετική επίδραση στην κατάθλιψη.

Η τρίτη έρευνα, που μελέτησε δείγματα αίματος σε άτομα με κατάθλιψη πριν από και μετά τη σωματική άσκηση, έδειξε αφενός μια σημαντική μείωση στα επίπεδα της φλεγμονής και αφετέρου μια αύξηση των ορμονών και άλλων βιοδεικτών, που υποδηλώνουν ψυχική υγεία.

Ανοιχτό παραμένει το ερώτημα αν υπάρχει κάποιος ιδανικός τύπος άσκησης ή κάποια ιδανική χρονική διάρκεια για την πρόληψη και για τη θεραπεία της κατάθλιψης.