Οι τραυμαισμοί σε ασκήσεις γιόγκα έχουν μια αυξητική τάση διαχρονικά, ιδίως μεταξύ των ηλικιωμένων, επιβεβαιώνει νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα, η οποία για πρώτη φορά έκανε μια ανασκόπηση των κινδύνων τραυματισμού. Η εξάσκηση υπό τις οδηγίες κάποιου έμπειρου και όχι άπειρου καθοδηγητή θεωρείται σημαντική, σύμφωνα με τους ειδικούς.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Αλαμπάμα στο Μπέρμιγχαμ, με επικεφαλής τον Τόμας Σουέιν, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Orthopedic Journal of Sports Medicine", μελέτησαν στοιχεία για την περίοδο 2001-2014 στις ΗΠΑ.

Διαπιστώθηκε ότι οι τραυματισμοί στη γιόγκα αυξήθηκαν από 10 ανά 100.000 συμμετέχοντες το 2001 σε 17 ανά 100.000 το 2014, ποσοστό που για τους άνω των 65 ετών έφθασε τους 58 τραυματισμούς ανά 100.000 άτομα. Τα αντίστοιχα ποσοστά τραυματισμών το 2014 ήταν 18 ανά 100.000 για τους ανθρώπους 45 έως 64 ετών και 12 ανά 100.000 για εκείνους 18 έως 44 ετών.

Είναι προφανές ότι όσο αυξάνει η ηλικία, τόσο μεγαλώνει και η πιθανότητα κάποιου τραυματισμού στη διάρκεια της γιόγκα, αν και οι τραυματισμοί παραμένουν σχετικά σπάνιοι.

Η γιόγκα έχει γίνει πια πολύ δημοφιλής διεθνώς, ιδίως μεταξύ των γυναικών, σε πολλές χώρες σε Ανατολή και Δύση (και στην Ελλάδα), όπου, πλέον, προσφέρεται ως επιλογή σε πολλά γυμναστήρια, πέρα από τους εξειδικευμένους χώρους. Στις ΗΠΑ υπολογίζονται σε σχεδόν 37 εκατομμύρια όσοι κάνουν γιόγκα τακτικά.

Ο Σουέιν τόνισε ότι «ο αριθμός τραυματισμών αυξάνεται διαχρονικά, πράγμα που πιθανώς αντανακλά το γεγονός ότι καθώς αυξάνεται η δημοφιλία της γιόγκα, ασκούνται σε αυτή ολο και περισσότεροι άνθρωποι, χωρίς προηγούμενη εμπειρία, οι οποίοι δεν λαμβάνουν τις αναγκαίες προφυλάξεις για να μην τραυματιστούν».

Τα συχνότερα προβλήματα συμβαίνουν στον κορμό. Επιπλέον παρατηρούνται θλάσεις και διαστρέμματα. Η πιθανότητα κατάγματος είναι τριπλάσια στους ηλικιωμένους από ό,τι στους νέους.

«Μιλήστε σε έναν γιατρό προτού ξεκινήσετε γιόγκα, να είστε συγκρατημένοι όταν ασκείστε και να συνειδητοποιείτε τα προσωπικά σας όρια, ιδίως αν είστε πάνω από 65» συμβούλευσε ο Σουέιν.

Το βασικό μήνυμα είναι ότι η γιόγκα είναι, μεν, ωφέλιμη, αλλά είναι πιο απαιτητική από ό,τι θεωρούν πολλοί άνθρωποι (ιδίως ορισμένες στάσεις της που «ζορίζουν» πολύ το σώμα), γι' αυτό θέλει κάποια προσοχή. Είναι καλό να ξεκινά κανείς την επαφή του με τη γιόγκα σε μικρές ομάδες, παρά σε μεγάλες και να προχωρά με αργό ρυθμό στην αρχή.

Β.Κ.