Όσοι έχουν κάνει δίαιτα, ξέρουν καλά πως το πιο δύσκολο κομμάτι της δεν είναι η αποφυγή αγαπημένων γευστικών πειρασμών, αλλά το μετά. Δηλαδή η σταθεροποίηση και η συντήρηση του χαμένου βάρους.

Πολλοί, όμως, δεν τα καταφέρνουν. Και απογοητεύονται και "τα ακούνε" κι από τον περίγυρό τους, ότι ξανάρχισαν να τρώνε λάθος, γιαυτό ξαναπάχυναν. Όμως ισραηλινή επιστημονική έρευνα δίνει μια εναλλακτική εξήγηση, σύμφωνα με το ΑΠΕ, που μπορεί να ισχύει: φταίνε τα βακτήρια του εντέρου, που έχουν κρατήσει την «μνήμη» της παχυσαρκίας και συνεχίζουν να κάνουν... τα δικά τους μέσα στον οργανισμό σας.

Η νέα μελέτη βασίστηκε σε πειραματόζωα και, σύμφωνα με τα στοιχεία, η παχυσαρκία δημιουργεί μακροπρόθεσμες αλλαγές στις μικροβιακές κοινότητες του εντέρου, το λεγόμενο μικροβίωμα, που αποτελείται από τρισεκατομμύρια μικροοργανισμούς. Αυτές οι αλλαγές διατηρούνται σε βάθος χρόνου (από μήνες έως χρόνια) και αυτή η «μνήμη» είναι που κάνει μια δίαιτα να γίνεται «γιο γιο», δηλαδή να επανέρχεται το βάρος μετά την αρχική απώλειά του.

Πιθανόν αυτό να εξηγεί και γιατί, όταν κάποιος είναι για μεγάλο χρονικό διάστημα στα ίδια κιλά, κάποια στιγμή βλέπει τη ζυγαρια να "κολλάει" και δυσκολεύεται να συνεχίσει να αδυνατίζει.

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Επιστημών Weizmann, με επικεφαλής τον καθηγητή ανοσολογίας Εράν Ελινάβ, δήλωσαν στο Nature ότι, εφόσον τα ευρήματα στα ποντίκια επιβεβαιωθούν και στους ανθρώπους, τότε μπορεί να αναπτυχθούν νέες μέθοδοι κατά της παχυσαρκίας, οι οποίες θα εστιάζουν σε παρεμβάσεις στο μικροβίωμα του εντέρου, π.χ. μέσω χορήγησης προβιοτικών ή αντιβιοτικών.

Όπως είπε ο Ελινάβ: «Η νέα έρευνα μπορεί να εξηγεί γιατί αρκετοί άνθρωποι αποτυγχάνουν να ελέγξουν το βάρος τους μέσω δίαιτας». Επεσήμανε ότι, προς το παρόν, παραμένει άγνωστος ο ακριβής βιολογικός μηχανισμός (πιθανώς στον μεταβολισμό), με τον οποίο τα μικρόβια «θυμούνται» την παχυσαρκία και συμβάλλουν στην επανάκτηση του βάρους. Μένει, πάντως, να αποδειχθεί ότι, όντως, ισχύει στους ανθρώπους ό,τι και στα ζώα και επιπλέον πρέπει να διαπιστωθεί σε ποιο βαθμό επηρεάζουν τα βακτήρια την επιτυχία ή αποτυχία μιας δίαιτας. Οι ερευνητές ήδη άρχισαν να μελετούν την πιθανή επίπτωση του μικροβίωματος στους ανθρώπους.

Σύμφωνα με τους ισραηλινούς επιστήμονες, περίπου οι μισοί υπέρβαροι και παχύσαρκοι άνθρωποι δεν καταφέρνουν να χάσουν κιλά σε πιο μόνιμη βάση, καθώς «κυλάνε» ξανά στο βάρος που είχαν πριν τη δίαιτα. Για τους επί πολλά χρόνια παχύσαρκους, το ποσοστό αυτό φθάνει το 80%.

«Είναι πιθανό πάντως ότι τα βακτήρια του εντέρου παίζουν μικρό μόνο ρόλο σε αυτό. Τελικά η κύρια αιτία που οι άνθρωποιν ξαναβάζουν κιλά, μπορεί να είναι απλώς επειδή "σπάνε" τη δίαιτά τους» είπαν χαρακτηριστικά οι επιστήμονες.