Αύξηση των επισκέψεων του πληθυσμού στα φαρμακεία για την αγορά ΜΗΣΥΦΑ, μη φαρμακευτικών προϊόντων και τη λήψη συμβουλής από τον φαρμακοποιό, παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με έρευνα της Palmos Analysis.

Οι προοπτικές και τα εμπόδια για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες αυτοθεραπείας, συζητήθηκαν στο 2nd OTC & Cosmetics Conference, το οποίο πραγματοποιήθηκε στο Συνεδριακό Κέντρο της Εθνικής Ασφαλιστικής.  

Η έρευνα της Palmos Analysis έδειξε πως μόνο οι μισοί ή και λιγότεροι είναι σε θέση να ανακαλέσουν κάποιο διαφημιστικό μήνυμα ή κάποια προωθητική ενέργεια, για οποιοδήποτε σκεύασμα κάποιας κατηγορίας μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων. 

Σύμφωνα με τον Πασχάλη Τεμεκενίδη, Δ/ντή Ερευνών της Palmos Analysis, «για όλες τις κατηγορίες  μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων - πλην της κατηγορίας αναλγητικά/ αντιπυρετικά από του στόματος - ο βασικός παράγοντας για τη λήψη απόφασης αγοράς συγκεκριμένου σκευάσματος είναι η σύσταση/ συμβουλή από γιατρό». 

Την ίδια ώρα, οι νέες τεχνολογίες και η αυξανόμενη χρήση τους εκ μέρους των επιχειρήσεων, δημιουργεί νέους τρόπους επικοινωνίας, νέες ευκαιρίες για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες, καθώς κι εξελιγμένα επιχειρησιακά μοντέλα. Είναι χαρακτηριστικό ότι  5 εκατ. Έλληνες ενημερώνονται για θέματα υγείας μέσω του διαδικτύου, ενώ ήδη 1 στις 3 επιχειρήσεις αξιοποιεί αποτελεσματικά τις ψηφιακές τεχνολογίες. 

«Υπάρχει σημαντική ανάγκη στις επιχειρήσεις για δημιουργία κουλτούρας καινοτομίας, ανάπτυξης δεξιοτήτων και σύνδεσης των επιχειρηματικών προσδοκιών με τις σύγχρονες τεχνικές δυνατότητες» ανέφερε σχετικά ο Κωνσταντίνος Βαρσάμος, Managing Partner της GET2WORK. 

Από την πλευρά του ο Νίκος Κωστάρας, Γενικός Δ/ντής  της QuintilesIMS, παρουσίασε καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες της εταιρίας του που παρέχουν επιπλέον πληροφόρηση και περαιτέρω ανάλυση της συμπεριφοράς του πελάτη του φαρμακείου. 

Το σύνολο των ομιλητών επεσήμαναν την ευθύνη που συνοδεύει η διεκδίκηση αναβαθμισμένου ρόλου εκ μέρους των φαρμακοποιών, όπως εκείνη του Επιστημονικού Συμβούλου ΠΦΥ. 

«Θέλουμε να είμαστε πρωταγωνιστές με υπευθυνότητα, αλλάζοντας την παλιά οπτική του φαρμακείου» ανέφερε σχετικά ο Σταύρος Μπελώνης, Φαρμακοποιός, Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνεταιρισμών Φαρμακοποιών Ελλάδος (Ο.Σ.Φ.Ε.), αναδεικνύοντας την ανάγκη ύπαρξης σταθερότητας κι διάρκειας στις δράσεις πρόληψης και επιμόρφωσης. «Θέλουμε συνεργασίες με εταιρίες που επενδύουν στην αυτοφροντίδα και βλέπουν το φαρμακείο σαν κεντρικό πυλώνα, βάζοντας στην ατζέντα τους πόρους στην εκπαίδευση» πρόσθεσε. 

Ζήτησε, παράλληλα, να ανοίξει ένας θεσμικός διάλογος με μόνιμα χαρακτηριστικά (forum) για τη φαρμακευτική πολιτική μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων, σημειώνοντας ότι ανεξάρτητα από την άποψη του καθενός είναι ανάγκη να αντιμετωπιστεί ένα υπαρκτό πρόβλημα. 

Από την πλευρά του ο Δημήτριος Κούβελας, Καθηγητής Κλινικής φαρμακολογίας ΑΠΘ και Πρόεδρος της Επιτροπής Λίστας Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων, εκτίμησε ότι οι φαρμακοποιοί έχουν αποποιηθεί της επιστημονικότητάς τους «γιατί τους βολεύει» και τους κάλεσε «να αντιληφθούν τις ανάγκες της νομοθεσίας και της αγοράς». Αναφέρθηκε, παράλληλα, στα κενά που υπάρχουν στα εκπαιδευτικά προγράμματα σπουδών, επισημαίνοντας την άγνοια που υπάρχει σε μεγάλο κομμάτι φαρμακοποιών για τους βιολογικούς παράγοντες.  

«Είναι ποινικό έγκλημα να παίρνει κανείς βιάγκρα από το φαρμακείο» σημείωσε επιπλέον, υπογραμμίζοντας πως τα ΜΗΣΥΦΑ θα πρέπει να επιστρέψουν στη συνταγογράφηση.

Καλύτερη συνεργασία με τον ΕΟΦ για τον περιορισμό της ανεξέλεγκτης κυκλοφορίας των OTC, ζήτησε από την πλευρά του ο Βασίλης Σ. Σερέτης, Πρόεδρος της ΕΦΕΧ. Διαβεβαίωσε παράλληλα, πως η βιομηχανία θα δείξει ωριμότητα για το νέο status τιμών, όπως δείχνει χρόνια τώρα διάθεση εκπαίδευσης απέναντι στους επαγγελματίες του χώρου της υγείας. «Ας σοβαρευτούμε. Εμπόδια δεν υπάρχουν» κατέληξε, τονίζοντας ότι το ζητούμενο είναι η τεκμηριωμένη φαρμακευτική επιστήμη. 

Με τη δημιουργική πώληση στα καλλυντικά, ασχολήθηκε το τρίτο και τελευταίο πάνελ του 2nd OTC & Cosmetics Conference. Όπως ειπώθηκε σχετικά, από τα 5.000 φαρμακεία που λειτουργούν πανελλαδικά τον πιο «ζουμερό» τζίρο τον κάνουν τα 1.700-1.800 περίπου. Ταυτόχρονα, οι on-line παίκτες είναι περίπου 250, αλλά μόνο οι μισοί είναι «ενεργοί» (έχουν ένα min ποσό πωλήσεων). 

Σύμφωνα με την Έλενα Χαϊλαζοπούλου, Head of eRetail Audit του CONVERT GROUP, ο τζίρος τους για το 2015 είναι στα 60 εκ. ευρώ (λιανική τιμή χωρίς ΦΠΑ), ενώ εκτιμάται ότι το 2016 θα κλείσει στα 90 εκ. ευρώ «Οι κύριες κατηγορίες βάσει πωλήσεων είναι τα Beauty & Personal Care (50% των πωλήσεων), ακολουθούν τα Παιδικά-Βρεφικά (15%) και οι Βιταμίνες-Συμπληρώματα Διατροφής (30%)», εξήγησε η κ. Χαϊλαζοπούλου, υπογραμμίζοντας την τάση οι μεγάλοι retailers να ανοίγουν τις προϊοντικές τους κατηγορίες, πουλώντας προϊόντα πέρα από τα καθαρά φαρμακείου, όπως π.χ. είδη σουπερ μάρκετ. 

«Το on-line δεν είναι απρόσωπο, εφόσον εκμεταλλευτούμε το real time chat, τα προσωπικά μηνύματα και άλλες τεχνολογικές λύσεις» πρόσθεσε. 

Τη διττή ιδιότητα του φαρμακοποιού στις μέρες μας ως επιστήμονα κι επιχειρηματία μαζί, ανέδειξε από την πλευρά της η Άλκηστις Σιδηροπούλου, International Retail Marketing & New Business Development, Hellenica SA. 

Όπως είπε, το φυσικό σημείο πώλησης/περιβάλλον είναι αυτό που προσδιορίζει τις μάρκες, ενισχύει τη θέση τους και προσδίδει την αξία στο δίκτυο. «Τα πλεονεκτήματα του φαρμακείου είναι η αξιοπιστία, η εμπιστοσύνη, οι διαπροσωπικές σχέσεις και η δυνατότητα που έχει να εστιάσει στις προσωπικές ανάγκες» εκτίμησε. 

Να ξεχάσουν το στίγμα της πώλησης και να καθορίσουν στρατηγικά την ομάδα τους, δίνοντας στα μέλη της εκπαίδευση και κατάλληλα εργαλεία, κάλεσε τους φαρμακοποιούς η Έλενα Φορνάρο, CEO Ales Groupe Hellas s.a. «Η αγορά των φαρμακείων είναι μια ζωντανή αγορά που επαναπροσδιορίζεται. Τα e-shop και τα φαρμακεία είναι συγκοινωνούντα δοχεία και το ζητούμενο είναι η ισορροπία μεταξύ τους» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Την πώληση καλλυντικών στο φαρμακείο ως πρόκληση αλλά και ευκαιρία, ανέδειξε με τη σειρά του ο Νίκος Βελτράς, Γενικός Διευθυντής, Professional Team Εκπαιδευτικές & Συμβουλευτικές Υπηρεσίες. «Το φαρμακείο στο ορατό μέλλον δεν μπορεί να αυξήσει τις πωλήσεις του σε φάρμακα, άρα και τα κέρδη του. Η ανάπτυξη του φαρμακείου μπορεί να έρθει μόνο από την κατηγορία «Μη Φάρμακα». Σε αυτή την κατηγορία δεσπόζουσα θέση έχουν τα καλλυντικά» σημείωσε. 

Ανέδειξε παράλληλα, την ανάγκη εκπαίδευσης του φαρμακοποιού σε θέματα φαρμακευτικού μάρκετινγκ και πωλήσεων, καθώς και την ενεργοποίηση της λεγόμενης επιστημονικής συμβουλής.

Κατά των τηλεπωλήσεων στα καλλυντικά τάχθηκε η Πηνελόπη Παπαδοπούλου, Πλαστική Χειρουργός της ΒΙΟΚΛΙΝΙΚΗΣ, αναδεικνύοντας το ρόλο του γιατρού κι εν γένει του επιστήμονα υγείας.  «Πρέπει να υπάρχει προσωπική σχέση με τον πελάτη-ασθενή» τόνισε χαρακτηριστικά, εξηγώντας ότι οι πλαστικοί χειρουργοί προτρέπουν τους ασθενείς-πελάτες να κάνουν τις αγορές για τη συνέχιση των απαραίτητων θεραπειών τους, μόνο από φαρμακεία.