Να κόψουμε το τσιγάρο, να χάσουμε κιλά, να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι, να βρούμε δουλειά, να γίνουμε γονείς, να βρούμε το άλλο μας μισό, να πάρουμε αύξηση... Η λίστα είναι ατέλειωτη και φέρει τη σφραγίδα καθενός εκάστου.

Οι πιο μύχιες επιθυμίες γράφονται στα χαρτιά ή ανακοινώνονται βαρύγδουπα στους οικείους μας, για να έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα και όλοι μπαίνουμε με φούρια στη νέα χρονιά, με την ελπίδα να καταφέρουμε να υλοποιήσουμε τους στόχους μας.

Όμως ένας στους τέσσερις στόχους εγκαταλείπεται μετά την πρώτη, κιόλας, εβδομάδα του Ιανουαρίου. 

Ο καθηγητής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο Peter Herman υποστηρίζει ότι αυτό συμβαίνει, διότι συνηθίζουμε να βάζουμε πολύ φιλόδοξους στόχους. "Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι μπορεί να αλλάξουν πιο γρήγορα και πιο εύκολα και πιο πολλά πράγματα από ό,τι συμβαίνει στ' αλήθεια" δήλωσε ο καθηγητής.

Εξηγεί ότι το όλο θέμα μπορεί να είναι ένας κύκλος αποτυχίας, ερμηνείας και νέας προσπάθειας, τον οποίο αποκαλεί «το σύνδρομο της ψευδούς ελπίδας». Ο κύκλος αρχίζει με τους ανθρώπους να αναλαμβάνουν το δύσκολο έργο της αυτο-αλλαγής, να τρώνε λιγότερο, να κόψουν τον τζόγο, να σταματήσουν να καπνίζουν - κοινές αλλαγές, αλλά σπάνια επιτυχείς.

"Ενώ οι άνθρωποι μπορούν να επιτύχουν κάποια αρχική πρόοδο σε αυτά που θέλουν να αλλάξουν, τελικά αποτυγχάνουν να επιτύχουν το στόχο τους. Έχοντας αποτύχει, λένε στον εαυτό τους ότι με μερικές προσαρμογές θα πετύχουν. Έτσι ξεκινάνε νέες προσπάθειες και ο κύκλος επαναλαμβάνεται".

Σύμφωνα με την έτερη συγγραφέα της μελέτης, την καθηγήτρια Janet Polivy, οι άνθρωποι έχουν την τάση να βάζουν κάθε χρόνο τους ίδιους στόχους. 

"Ακόμη και κείνοι που τα καταφέρνουν να υλοποιήσουν τους στόχους τους, συνήθως έχουν κάνει πέντε με έξι κύκλους αποτυχημένων προσπαθειών πριν τα καταφέρουν" εξήγησαν οι συγγραφείς της μελέτης.

Ας πάρουμε, για παράδειγμα, το αδυνάτισμα. Οι περισσότεροι άνθρωποι με παραπανίσια κιλά θέλουν να αδυνατίσουν... χθες. Δηλαδή γρήγορα και εύκολα, κάτι που δεν είναι ούτε ρεαλιστικό, ούτε παραγωγικό.

Ο καθηγητής Herman επισημαίνει ότι, αντί να θέλουμε, για παράδειγμα, να χάσουμε μισό κιλό τη βδομάδα, μπορούμε να βάλουμε ως στόχο να χάσουμε μισό κιλό τον μήνα. Ακούγεται λίγο, αλλά σε έναν χρόνο θα έχουμε καταφέρει να χάσουμε έξι κιλά και - το πιο σημαντικό - να μην τα ξαναπάρουμε.

Πάντως σε κάθε περίπτωση οι ειδικοί τονίζουν ότι δεν πρέπει να προσδοκούμε ότι αυτές οι αλλαγές θα αλλάξουν εντελώς τη ζωή μας. Κι αυτό είναι κάτι που μας βοηθά να μην απογοητευόμαστε, λένε.