Τα Σαββατοκύριακα - όταν δεν δουλεύουμε - δεν βάζουμε ξυπνητήρι και απολαμβάνουμε περισσότερες ώρες ύπνου ή χουζουριού από τον καναπέ στο κρεβάτι και τούμπαλιν. Διότι θεωρούμε φυσικό Παρασκευή και Σάββατο βράδυ να πάμε πιο αργά για ύπνο, έστω κι αν, απλά, χαζεύουμε ανούσια προγράμματα στην τηλεόραση.

Υπολογίζεται ότι το 85% των ανθρώπων το κάνει αυτό και κοιμάται περισσότερο το Σάββατο και την Κυριακή το πρωί.

Όμως αυτός ο "άτακτος" ύπνος τα Σαββατοκύριακα μπορεί να αποβεί ολέθριος για το ρολόι του οργανισμού. Το απορρυθμίζει και φέρνει χρόνια κόπωση, ευερεθιστότητα και "βαριά" διάθεση, ενώ αυξάνει και τον κίνδυνο για καρδιαγγειακό επεισόδιο κατά 11%, σύμφωνα με τους επιστήμονες και τα όσα ανακοίνωσαν μέσω της επιθεώρησης Sleep.

Όλα αυτά, δε, συνιστούν μια διαταραχή, γνωστή ως κοινωνικό τζετ λαγκ, που παλιότερα είχε συσχετισθεί και με την παχυσαρκία.

Τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι το πρόγραμμα στον ύπνο είναι εξίσου σημαντικό για την υγεία με την διάρκεια και με την ποιότητα του ύπνου, λένε οι ερευνητές από το Πρόγραμμα Ύπνου & Ερευνών Υγείας του Πανεπιστημίου της Αριζόνα. Εξέτασαν στοιχεία από 984 εθελοντές, ηλικίας από 22 έως 60 ετών, οι οποίοι ανέφεραν πόσες ώρες κοιμούνταν κάθε μέρα της εβδομάδας και συμπλήρωσαν αναλυτικά ερωτηματολόγια για την υγεία, τον ύπνο, την κόπωση και την καρδιαγγειακή τους κατάσταση.

Οι απαντήσεις τους έδειξαν ότι το κοινωνικό τζετ λαγκ ήταν εντονότερο μεταξύ των μαθητών του Γυμνασίου και του Λυκείου έναντι των φοιτητών, αλλά μικρότερο μεταξύ των ανέργων και των εθελοντών με χαμηλό εισόδημα.

Σύμφωνα με τα όσα είπε η επικεφαλής ερευνήτρια Sierra B. Forbush στο EurekAlert: "Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι ένα τακτικό πρόγραμμα ύπνου μπορεί να είναι μια αποτελεσματική, σχετικά απλή και φθηνή προληπτική θεραπεία για τις καρδιακές παθήσεις και για πολλά άλλα προβλήματα υγείας".

Το να κοιμάται κάποιος αρκετά είναι, βέβαια, σημαντικό για την υγεία του, αλλά η νέα μελέτη καθιστά αντιληπτό πόσο σημαντικό είναι για κάποιον να έχει και κανονικό ύπνο.

Οι ειδικοί σε θέματα ύπνου λένε ότι για να επαναφέρουμε το εσωτερικό μας ρολόι, πρέπει να κοιμόμαστε επτά ώρες κάθε βράδυ, αντιστεκόμενοι στην ανάγκη να μας "πλακώσει το πάπλωμα" και τα Σαββατοκύριακα.