Η σχολική χρονιά ξεκίνησε και η καθημερινή ενασχόληση των μαμάδων με το τι θα φάνε τα παιδιά τους στο σχολείο αποτελεί πολλές φορές πονοκέφαλο για τους ενήλικες. Να του ετοιμάσω κάτι από το σπίτι ή να αγοράσει κάτι από το κυλικείο; Πόσο υγιεινά είναι τα τρόφιμα που πωλούνται μέσα στο σχολείο; Όσο χρονών κι αν είναι το παιδί σας, ακόμα κι όταν πάει Πανεπιστήμιο, είναι σίγουρο ότι πάντα θα αγωνιάτε για τη διατροφή του.

Στις μικρές ηλικίες τα πράγματα είναι συνήθως πιο εύκολα. Το παιδί είναι πιο δεκτικό στο να παίρνει φαγητό από το σπίτι, δεν ντρέπεται να το φάει μπροστά στα άλλα παιδάκια, και μπορεί να επηρεαστεί θετικά από τη δασκάλα του και από τους συμμαθητές του. Βέβαια δεν είναι λίγες και εκείνες οι φορές, που το σάντουιτς μπορεί να γυρίσει «πατημένο» μέσα στην τσάντα, ανέγγιχτο ή μισοφαγωμένο, αλλά στην περίπτωση αυτή μπορείτε να συζητήσετε με το παιδί σας αν θα επιθυμούσε κάτι άλλο, αν έχει βαρεθεί τις ίδιες επιλογές και τελικά να το «βάλετε στο παιχνίδι».

Στην κουζίνα μαζί με τα μικρά σας

Γενικά αυτή είναι μια από τις βασικές συμβουλές για το σχολικό κολατσιό. Βάλτε το παιδί σας στη διαδικασία. Σχεδιάστε μαζί το τι θα περιέχει το κολατσιό του και ετοιμάστε το παρέα. Με αυτόν τον τρόπο νιώθει ένα είδος «συμβολαίου», μιας άτυπης υποχρέωσης να το φάει, καθώς το ίδιο έχει συμμετάσχει στην απόφαση. Μια καλή λύση είναι το προηγούμενο βράδυ να ασχοληθείτε και να ετοιμάσετε μαζί με το παιδί σας ένα σπιτικό κέικ, ένα σταφιδόψωμο ή μια πίτα, αντί να ξοδέψετε το χρόνο σας μπροστά στην τηλεόραση.

Να θυμάστε, επίσης, ότι τα παιδιά κουράζονται εύκολα από τις ίδιες και τις ίδιες επιλογές. Βάλτε τη φαντασία σας στα σάντουιτς κι αποφύγετε τις βαρετές και μονότονες επιλογές. Μη χρησιμοποιείτε μόνο το κλασικό ψωμί για τοστ στα σάντουιτς. Επιλέξτε, πολύσπορο, πανίνι, αραβική πίτα, ψωμάκια burger, τσιαπάτα, ακόμα και πίτα από σουβλάκι για να «υποδεχτεί» το γέμισμα. Αποφύγετε μαγιονέζες και σάλτσες, αλλά ετοιμάστε μια δικιά σας με πάστα ελιάς, αβοκάντο, πέστο, ταχίνι κ.τ.λ. Εκτός από το «πολυφορεμένο» γαλοπούλα τυρί, μπορείτε να προσθέσετε ντομάτα, μαρούλι, ψητά μανιτάρια, ψητά κολοκυθάκια και λαχανικά. Αν το παιδί σας δεν τρώει λαχανικά, ετοιμάστε κολοκυθο / ντοματο κεφτέδες και κάντε τους «burger». Επίσης το σάντουιτς μπορεί να περιέχει αυγά βραστά ή ομελέτα, κοτόπουλο ή κρέας / μπιφτέκι, που μπορεί να έχει περισσέψει από την προηγούμενη ημέρα. Ακόμα μια ελκυστική επιλογή θα μπορούσε να είναι ένα κουλούρι Θεσσαλονίκης με «γέμιση» τυρί και ντομάτα ή ακόμα και μια σπιτική πίτσα, με υλικά όπως τυρί, ντομάτα, μανιτάρια, πιπεριές. Η φαντασία βοηθάει και το παιδί μπορεί να σας δώσει μαγειρικές ιδέες που δεν τις είχατε, καν, φανταστεί, αν το εμπλέξετε στην προετοιμασία του κολατσιού.

Επιπλέον, ειδικά αν το παιδί σας παραπονιέται ότι πεινάει με αυτά που του δίνετε στο σχολείο, συνοδέψτε το σνακ του με ένα φρούτο ή με λίγους ξηρούς καρπούς. Φροντίστε νε είναι ένα «βολικό» φρούτο, που να μεταφέρεται εύκολα, να μην πιάνει πολύ χώρο και να τρώγεται εύκολα. Εξαιρετικές επιλογές είναι και τα αποξηραμένα φρούτα όπως σταφίδες, σύκα, βερύκοκα, δαμάσκηνα.

Επιλογές κυλικείου

Φυσικά, όσο το παιδί μεγαλώνει και αυξάνεται η ανεξαρτησία του, αλλάζουν οι επιλογές του. Πλέον δύσκολα δέχεται να πάρει μαζί του το σνακ που έχετε φτιάξει από το σπίτι και προτιμάει κάποια επιλογή από το κυλικείο, όπως κάνουν και οι φίλοι του. Μάλιστα τις περισσότερες φορές αυτό συμβαίνει γιατί το παιδί σας, νιώθοντας ντροπή να βγάλει μπροστά στους συμμαθητές του το δικό του φαγητό, προτιμάει τις εύκολες και γευστικές επιλογές, όπως ζαμπονοτυρόπιτα, πίτσα ή κρουασάν.

Ακόμα κι αν το κυλικείο του σχολείου του τηρεί τη νομοθεσία και διαθέτει μόνο τα επιτρεπόμενα τρόφιμα, μπορεί να κρατάει το χαρτζιλίκι του για να πάρει ένα ντόνατ, μία κρέπα ή ένα σουβλάκι γυρνώντας από το σχολείο, αποφεύγοντας, έτσι, το σπιτικό φαγητό. Στην περίπτωση αυτή δεν έχει νόημα να απαγορεύσετε στο παιδί να αγοράζει κάτι που του αρέσει, μιας και θα το κάνει ούτως ή άλλως, αλλά να προσπαθήσετε να εκπαιδεύσετε διατροφικά το παιδί σας, ώστε να κάνει καλύτερες επιλογές ή, τουλάχιστον, να περιορίσει τις επιλογές με περισσότερα λιπαρά και θερμίδες, σε μία φορά την εβδομάδα.

Σε κάθε περίπτωση μην ξεχνάτε ότι το κολατσιό αποτελεί ένα σημαντικό γεύμα στο διαιτολόγιο ενός μαθητή, καλύπτει σημαντικό τμήμα από τις αυξημένες ανάγκες της απαιτητικής αυτή ηλικίας και βοηθάει στην καλύτερη απόδοσή του στο σχολείο και σε μία ισορροπημένη διατροφή.

 

*Βίκυ Πυρογιάννη, MSc, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc στην αθλητική διατροφή