Ένα ηλιακό έγκαυμα είναι ικανό να τινάξει τις διακοπές στον αέρα. Έχει πόνο, απαιτεί επιμελή φροντίδα και αργεί να περάσει. Ποιος να φανταζόταν, όμως, ότι κάποιες "κουφές" συνήθειες ευθύνονται για την ευαισθησία της επιδερμίδας στον ήλιο και τις ζημιές που αυτός επιφέρει; Ας τις δούμε αναλυτικά:

1. Να τρώτε αργά βραδινό. Στις διακοπές τα ωράρια των γευμάτων πάνε περίπατο και πολλοί είναι εκείνοι που τρώνε ένα καλό πρωινό και μετά τρώνε ένα "βαρβάτο" βραδινό γεύμα. Όμως το φαγητό αργά τη νύχτα μπορεί να αφήσει το δέρμα λιγότερο ικανό να αποκαταστήσει τη ζημιά από τον ήλιο. Σύμφωνα με τα ευρήματα του Ιατρικού Κέντρου του Southwestern University του Πανεπιστημίου του Τέξας, η φυσική δυνατότητα επούλωσης του οργανισμού ήταν χαμηλότερη όταν τα γεύματα ήταν εκτός συγχρονισμού. Έτσι, αν σχεδιάζετε να κάνετε ηλιοθεραπεία, θα πρέπει να παραλείψετε το βραδινό γεύμα.

2. Να φοράτε άρωμα ή after shave. Ορισμένα αρώματα μπορεί να αφήσουν το δέρμα πιο επιρρεπές στο ηλιακό έγκαυμα. Το αιθέριο έλαιο περγαμόντου, για παράδειγμα, είναι γνωστό ότι προκαλεί φουσκάλες στο δέρμα όταν εκτίθεται σε έντονο ηλιακό φως. Είναι καλύτερο να αποφεύγετε να ψεκάσετε άρωμα πάνω στο δέρμα σας πριν βγείτε έξω. Προτιμήστε να ψεκάσετε στα ρούχα σας αντ 'αυτού.

3. Να είστε "κολλημένοι" στην οθόνη, όταν είστε έξω. Προσπαθήστε να περιορίσετε τον χρόνο που είστε απασχολημένοι στην οθόνη του κινητού ή του τάμπλετ σας, όταν είστε εκτός σπιτιού στις διακοπές. Μια μελέτη του 2015, που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση της Αμερικανικής Ακαδημίας Δερματολογίας, έδειξε ότι ένα iPad αυξάνει την ποσότητα υπεριώδους φωτός, στο οποίο εκτίθεται ένας χρήστης κατά 85% και ένα iPhone κατά 35%.

4. Να κάνετε απολέπιση. Απολέπιση είναι η απομάκρυνση των νεκρών κυττάρων του δέρματος από την εξωτερική του επιφάνεια του δέρματος με την τριβή, με χημικά, ένζυμα και βουρτσάκια. Αν και αποκαλύπτει το φωτεινότερο, νεότερο δέρμα από κάτω, αφαιρεί κι ένα προστατευτικό "φράγμα" και αφήνει το δέρμα πιο ευαίσθητο στον ήλιο. Αν πρέπει να απολεπίστε την επιδερμίδα σας, φροντίστε να το κάνετε τη νύχτα πριν από την έκθεσή σας στον ήλιο και όχι το ίδιο πρωί.

5. Να τρώτε σέλινο. Σύμφωνα με το Livestrong, το σέλινο περιέχει οργανικές ενώσεις που ονομάζονται φουρανοκουμαρίνες και προκαλούν φωτοευαισθησία στο δέρμα, οδηγώντας σε πιο έντονο ηλιακό έγκαυμα. Άλλα τρόφιμα που περιέχουν την ένωση είναι ο μαϊντανός και το παστινάκι (λαχανικό που μοιάζει με μεγάλο άσπρο καρότο και ανήκει στην οικογένεια του καρότου και του μαϊντανού). Σύμφωνα με την Oskia Skincare, θα πρέπει να προτιμήσετε καροτενοειδή τρόφιμα, που μπορούν να προστατεύσουν το δέρμα από τις επιβλαβείς ακτίνες UV. Οπότε φάτε ντομάτες, καρπούζι, κόκκινες πιπεριές και καρότα.

6. Να αγνοείτε την ημερομηνία λήξης. Σύμφωνα με την εταιρία αντιηλιακών προϊόντων Hawaiian Tropic, η αντιηλιακή κρέμα θα πρέπει να διατηρεί την προστατευτική της δράση για τρία ή περισσότερα χρόνια. Ωστόσο, δεν είναι υποχρεωτικό να αναγράφεται η ημερομηνία λήξης των αντιηλιακών προϊόντων. Οπότε αν αμφιβάλλετε για τη δράση τους, απλώς πετάξτε τα και αγοράστε καινούρια.

7. Να κάνετε αποτρίχωση με λέιζερ. Μετά την αποτρίχωση με λέιζερ το δέρμα είναι ευαίσθητο και χρειάζεται χρόνος για να επουλωθεί. Η υπερβολική έκθεση στον ήλιο μετά τη χρήση λέιζερ μπορεί να προκαλέσει βλάβες στο δέρμα, γι 'αυτό καλό είναι να αποφεύγετε την ηλιοθεραπεία και το σολάριουμ σε αυτές τις περιπτώσεις. Οι λάτρεις του ήλιου πρέπει να φοράνε αντιηλιακό με δείκτη προστασίας τουλάχιστον 30, να φοράνε καπέλο με φαρδύ, μεγάλο γείσο και μακριά μανίκια για περίπου μια εβδομάδα μετά τη χρήση λέιζερ.

8. Να καταναλώνετε και να χρησιμοποιείτε εσπεριδοειδή. Όταν εφαρμόζονται απευθείας στο δέρμα, τα εσπεριδοειδή μπορεί να προκαλέσουν χημικό κάψιμο, παρόμοιο με εκείνο που προκαλείται από το τσίμπημα τη τσουκνίδας και ονομάζεται φυτοφωτοδερματίτιδα. Ενώ ο χυμός λεμονιού είναι ένας δημοφιλής φυσικός τρόπος για το ξάνοιγμα των μαλλιών, είναι σημαντικό να αποφεύγεται η χρήση του στο τριχωτό της κεφαλής, στο πρόσωπο και στον λαιμό. Επιπλέον η κατανάλωση εσπεριδοειδών μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο μελανώματος, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση της Κλινικής Ογκολογίας. Προσέξτε εάν τρώτε πολλά γκρέιπφρουτ ή πίνετε χυμό πορτοκαλιού στον ήλιο, λένε οι ειδικοί.

9. Να βάζετε προϊόντα αντιγήρανσης. Τα καλλυντικά αντιγήρανσης, που περιέχουν ρετινόλη, άλφα-υδροξύ οξέα και γλυκολικό οξύ μπορεί προσωρινά να αυξήσουν τη φωτοευαισθησία, δημιουργώντας μια επιρρέπεια στην ηλιακή ακτινοβολία. Όπως κάνουν και τα απολεπιστικά προϊόντα, έτσι κι αυτά "απογυμνώνουν" τα εξωτερικά στρώματα του δέρματος. Ελέγχετε πάντα την ετικέτα τους ή συμβουλευτείτε έναν δερματολόγο.

10. Να παίρνετε φάρμακα. Πολλά φάρμακα και αλοιφές που εφαρμόζονται τοπικά μπορεί να προκαλέσουν έγκαυμα ή εξάνθημα, όταν η επιδερμίδα εκτεθεί στην υπεριώδη ακτινοβολία, σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Εκπαίδευσης για το Μάυρισμα (ναι, υπάρχει κι αυτό στην Αμερική). Τα σκευάσματα αυτά που αντενδείκνυνται περιλαμβάνουν τα αντιισταμινικά, τα αντικαταθλιπτικά, ακόμη και ορισμένα αντισυλληπτικά. Όπως και με τα προϊόντα ομορφιάς, βεβαιωθείτε ότι έχετε ελέγξει την ετικέτα και συμβουλευτείτε το γιατρό σας εάν δεν είστε βέβαιοι για την επίδρασή τους συνδυαστικά με τον ήλιο.