Παρόλο που οι επιστήμονες δεν μπορούν, ακόμη, να εξηγήσουν για ποιους λόγους συμβαίνει αυτό, φαίνεται ότι κατά μέσο όρο τις νύχτες με πανσέληνο - οπότε έκαναν τη συγκεκριμένη μελέτη - συνέβησαν 9,1 θανατηφόρα ατυχήματα σε μοτοσικλετιστές (οι περισσότεροι δεν φορούσαν κράνος και πέθαναν από χτύπημα στο κεφάλι), έναντι 8,6 τις άλλες νύχτες.

Δηλαδή, ο κίνδυνος θανάτου ήταν αυξημένος περίπου κατά 5%, άσχετα από την ηλικία του οδηγού, τον κυβισμό της μοτοσικλέτας ή το αν φορούσε κράνος.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Ντόναλντ Ρεντελμέγιερ του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου του Τορόντο, ανέλυσαν χιλιάδες περιπτώσεις θανατηφόρων τροχαίων σε διάφορες χώρες (ΗΠΑ, Βρετανία, Καναδά, Αυστραλία).

Σύγκριναν τον αριθμό των δυστυχημάτων τα βράδια με πανσέληνο, με τον αντίστοιχο αριθμό μια εβδομάδα πριν από την πανσέληνο και μία μετά, για μία περίοδο 50 ετών. Συνολικά μελετήθηκαν σχεδόν 500 πανσέληνοι, στη διάρκεια των οποίων υπήρξαν περίπου 4.500 θάνατοι οδηγών μηχανών.

Ο κίνδυνος θανάτου είναι ακόμη πιο αυξημένος όταν υπάρχει αυτό που συνηθίζουμε να λέμε υπερπανσέληνος, όταν το φεγγάρι είναι πιο κοντά στη Γη και φαίνεται μεγαλύτερο και φωτεινότερο από ό,τι μια τυπική πανσέληνος. Τις νύχτες αυτές συνέβησαν 10,8 θανατηφόρα τροχαία. Δηλαδή, όταν υπάρχει πολύ έντονη πανσέληνος, κατά μέσο όρο συμβαίνουν δύο παραπάνω θάνατοι από ό,τι τις άλλες νύχτες χωρίς πανσέληνο.

Ο κίνδυνος θανάτου οδηγού στη διάρκεια υπερπανσελήνου είναι κατά 22% μεγαλύτερος σε σχέση με μια κανονική πανσέληνο και κατά 32% σε σχέση με μια νύχτα με μισογεμάτο φεγγάρι.

Μια πιθανή αιτία για το φαινόμενο είναι ότι το γεμάτο φεγγάρι αποσπά την προσοχή των οδηγών από τον δρόμο. Εναλλακτικά, μπορεί το αυξημένο φως, λόγω του φεγγαριού, να δυσκολεύει τον οδηγό να συνειδητοποιήσει πόση ταχύτητα έχει αναπτύξει. Υπάρχει, τέλος, η πιθανότητα, λόγω της ρομαντικής πανσελήνου, να υπάρχει περισσότερη κίνηση στους δρόμους.