Στο στόχαστρο της παγκοσμιοποίησης, του ηλεκτρονικού εμπορίου και των νέων τεχνολογιών, μπαίνει το φαρμακείο της γειτονιάς, που δεν μπορεί παρά να προχωρήσει και να προσαρμοστεί στη νέα συγκυρία, στρεφόμενο στην παροχή υπηρεσιών υγείας, ως το πρώτο και κοντινότερο βήμα στον ασθενή.
Η επιλογή αυτή είναι αναπόφευκτη σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή του Ομίλου ΠΕΙΦΑΣΥΝ Θανάση Μουχτή, καθώς όλες οι χώρες και οι μεγάλες επιχειρήσεις διερευνούν τις αλλαγές που φέρνει η 4η Βιομηχανική επανάσταση.
Δυστυχώς, η χώρα μας κατέχει την 26η θέση στην Ευρώπη των 27, από πλευράς προετοιμασίας για ψηφιακή εποχή, τη στιγμή που ως το τέλος της χρονιάς πρέπει να προσαρμοστεί στην ευρωπαϊκή οδηγία για την πανευρωπαϊκή συνταγή, όταν η Εσθονία και η Φινλανδία εφαρμόζουν ήδη τις πανευρωπαϊκές συνταγές από τον Ιανουάριο που πέρασε.
“Το μέτρο, μπορεί για τη χώρα μας να είναι θετικό, καθώς οι τουρίστες θα μπορούν να εκτελούν εδώ τις συνταγές τους, στα ελληνικά φαρμακεία”, σημείωσε ο κ. Μουχτής κατά την εισαγωγική του ομιλία στο 3ο Συνέδριο του ΠΕΙΦΑΣΥΝ, πρόσθεσε όμως ότι “από την άλλη πλευρά, ανοίγει τους ορίζοντες του ηλεκτρονικού εμπορίου, καταργώντας τα σύνορα στις συνταγές φαρμάκων. Μάλιστα η οδηγία αναφέρεται ρητά στην “κατάργηση των συνόρων στην εκτέλεση της συνταγής”.
Ήδη στην Ολλανδία τα e- φαρμακεία πωλούν φάρμακα διαδικτυακά.
Και την ίδια ώρα στη δυτική Ευρώπη συζητείται έντονα η τάση για αποφυγή των μεσαζόντων στην φαρμακευτική αγορά (για την μείωση του κόστους προφανώς) με πρώτες τις φαρμακαποθήκες, χωρίς να αποκλείονται όμως και τα φαρμακεία.
Το αποτέλεσμα είναι εταιρίες παραγωγής φαρμάκων ή ιατροτεχνολογικών προϊόντων να παρακάμπτουν το φαρμακείο, πουλώντας απ΄ ευθείας στον ασθενή. Αυτό έχει ήδη ξεκινήσει και στην Ελλάδα“.
Ο κ. Μουχτής συνέχισε λέγοντας πως η Amazon στην Αμερική εκτελεί συνταγές και μάλιστα πωλεί και 60 δικά της γενόσημα . Η Google έγινε και φαρμακευτική εταιρεία. Η κινέζικη Ali Baba ξεπέρασε σε τζίρο την Amazon.
Σε πρόσφατο συνέδριο για την 4η Βιομηχανική επανάσταση, πρόεδρος μεγάλης ασφαλιστικής εταιρείας έθεσε θέμα ανησυχίας των ασφαλιστικών εταιριών για ανταγωνισμό από την Google.
Αιτία είναι τα Big Data που διαθέτει από τα προσωπικά μας δεδομένα, με τα οποία θα μπορεί να φτιάχνει εξατομικευμένα προγράμματα ασφάλισης για τον κάθε ένα, πολύ πιο φθηνά από ότι μια κλασική ασφαλιστική.
Η Amazon στην Αυστραλία κάνει διανομές φαρμάκων με drones. Και σχεδιάζει σε δυο χρόνια τεράστιο κέντρο διανομής στην Αττική για διανομές στη Μέση Ανατολή και στην Ανατολική Ευρώπη. Ήδη στην Τουρκία το έκανε, και λειτουργεί εδώ και ένα χρόνο.
Οι εταιρείες αυτές εκμεταλλεύονται στο έπακρο την τεχνολογία (Τεχνητή νοημοσύνη, big data, Ρομποτική). Ο κόσμος αλλάζει. Η Amazon πριν κάποια χρόνια ήταν μια μικρή εταιρεία που πωλούσε βιβλία από το internet. Σήμερα είναι το πιο ακριβό εμπορικό σήμα στον κόσμο με αξία 315 δις. δολ. ξεπερνώντας την Apple και την Google.
Καταλήγοντας ο κ. Μουχτής σημείωσε ότι “το φαρμακείο της γειτονιάς δεν μπορεί να στηρίζεται μόνο στις πωλήσεις προϊόντων. Χρειάζεται να διαφοροποιηθεί στα σημεία που δεν μπορούν να φτάσουν η τεχνολογία και οι μεγάλες επιχειρήσεις, στις υπηρεσίες.
Όχι ότι οι τεχνολογικοί κολοσσοί δεν έχουν μπει και εκεί – παρέχουν ήδη και υπηρεσίες.
Αλλά ένας ασθενής έχει περισσότερη ανάγκη να του μιλήσει ο επιστήμονας φαρμακοποιός που είναι και άνθρωπος και έχει αυτό που δεν έχουν τα ρομπότ και τα κομπιούτερ
Έχει το ανθρώπινο συναίσθημα, που ο ασθενής το έχει ανάγκη“.