Το supermodel Tatjana Patitz πέθανε σε ηλικία 56 ετών από καρκίνο του μαστού

Η Tatjana Patitz, η οποία έγινε γνωστή στη μόδα τη δεκαετία του ’90 ως ένα σούπερ μόντελ που αγαπούσε τα ζώα με διαπεραστικό βλέμμα, πέθανε στα 56 της χρόνια.  Η Patitz πέθανε από καρκίνο του μαστού και βρισκόταν υπό φροντίδα σε ξενώνα στη Σάντα Μπάρμπαρα της Καλιφόρνια,  σύμφωνα με την επί χρόνια ατζέντη της Corinne Nicolas, ιδιοκτήτρια του Model CoOp.

Το γερμανικής καταγωγής μοντέλο εμφανίστηκε σε δεκάδες εξώφυλλα για τη Vogue και αμέτρητα άλλα περιοδικά μόδας από τη δεκαετία του 1980. Το πιο διάσημο εξώφυλλό της, το οποίο μοιράστηκε με άλλα σούπερ μόντελ της γενιάς της, ενέπνευσε τον Τζορτζ Μάικλ να τη συμμετάσχει στο μουσικό του βίντεο για το “Freedom! ’90”.

Εκεί που τα άλλα σούπερ μόντελ της εποχής της ήταν γνωστά για την κυριαρχία τους στο κοινό, η Patitz προτιμούσε μια πιο ήσυχη ζωή που περιβάλλεται από τη φύση, ιδιαίτερα τα άγρια ​​άλογα και τα δυτικά εδάφη στα οποία ζούσαν. Ωστόσο, ήταν απίστευτα, αβίαστα chic, είπε η Anna Wintour, παγκόσμια διευθύντρια σύνταξης της Vogue, σε μια δήλωση στο περιοδικό. «Η Tatjana ήταν πάντα το ευρωπαϊκό σύμβολο του chic, όπως η Romy Schneider-meets-Monica Vitti», είπε.

Γεννημένη στο Αμβούργο της Γερμανίας και μεγαλωμένη στη Σουηδία, η Patitz ανακαλύφθηκε το 1983 όταν ήταν φιναλίστ του διαγωνισμού “Elite Model Look” , στον οποίο οι επικεφαλής των πρακτορείων Elite την επέλεξαν από μια ομάδα αγνώστων. (Η Cindy Crawford ήταν επίσης φιναλίστ εκείνη τη χρονιά )

Η καριέρα της δεν απογειώθηκε, ωστόσο, μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’80. Ήταν περίπου εκείνη την εποχή που έγινε η μούσα του φωτογράφου Peter Lindbergh, για τον οποίο ήταν μοντέλο μέχρι τη δεκαετία του 2010. Τράβηξε μια εμβληματική πλέον φωτογραφία του 1988 στη Vogue της Patitz και άλλων μοντέλων σε μια παραλία στη Σάντα Μόνικα, στην Καλιφόρνια, με ασορτί λευκά πουκάμισα.

Στη συνέχεια, ήρθε ένα εμβληματικό εξώφυλλο της βρετανικής Vogue του 1990 , που γυρίστηκε επίσης από τον Lindbergh – η Patitz, ένα από τα «πρωτότυπα» supermodels εκείνης της εποχής, εμφανίστηκε δίπλα στην Christy Turlington, τη Cindy Crawford, τη Naomi Campbell και τη Linda Evangelista . Η εικόνα ώθησε τον τραγουδιστή Τζορτζ Μάικλ να συμμετάσχει στις γυναίκες στο βίντεο για το σινγκλ του “Freedom! ’90” που έγινε επίσης πολιτιστικό τεχνούργημα .

Η Patitz, τη στιγμή της ανάβασής της, θεωρούνταν “ασυνήθιστη” εμφάνιση σε σύγκριση με τα άλλα κυρίαρχα μοντέλα, σύμφωνα με μια ιστορία του Harper’s Bazaar του 1990 : “Πράγματι, τα χαρακτηριστικά της Patitz σχεδόν μπερδεύουν. Όπως η Garbo ή η Mona Lisa, τα ανεξήγητα δώρα της γραμμής και η φωταύγεια αψηφά τον ορισμό.” Το διαπεραστικό της βλέμμα της έδινε μια ελαφρώς πιο αλλόκοτη εμφάνιση, σύμφωνα με παρατηρήσεις από εκείνους του κλάδου.

Ο φωτογράφος Matthew Rolston είπε για την Patitz σε εκείνη την ιστορία του 1990, «Υπάρχει ένα βάθος, μια συναισθηματική ιδιότητα μέσα της που είναι πραγματικά εκπληκτική». Η εμφάνισή της, είπε, δεν ήταν απλώς όμορφη. ήταν αξιομνημόνευτο και υποβλητικό.

Η Patitz εμφανίστηκε σε περισσότερα από 130 εξώφυλλα περιοδικών στη ζωή της, σύμφωνα με το Elite. Ήταν μόνο ένα πρόσωπο ανάμεσα σε μια θάλασσα από σούπερ μόντελ για το εξώφυλλο της 100ης επετείου της Vogue το 1992, όλοι τους ντυμένοι πανομοιότυπα με λευκά τζιν και λευκά πουκάμισα με κουμπιά δεμένα στη μέση. Και το 2016, εμφανίστηκε σε ένα ασπρόμαυρο εξώφυλλο της ιταλικής Vogue που γυρίστηκε από τον Lindbergh.

Δια βίου λάτρης των ζώων, φωτογραφήθηκε έφιππος για μια διάδοση της Vogue το 1989, φορώντας επίσης πολλά καουμπόικα καπέλα με φαρδύ γείσο. Εμφανίστηκε επίσης με τον γιο της Jonah σε ένα γύρισμα το 2012 στο σπίτι τους στην Καλιφόρνια.

Εκτός πασαρέλας, η Patitz ήταν παθιασμένη με την υπεράσπιση των ζώων, ακόμη και από τις πρώτες μέρες του μόντελινγκ, όπως σημειώθηκε στο προφίλ της στο Harper’s Bazaar το 1990. Είπε στο μεξικάνικο περιοδικό Milenio το 2021 ότι συμμετείχε στη νομοθεσία της Καλιφόρνια για την προστασία των άγριων αλόγων και έχει συμμετάσχει στην αμερικανική εκστρατεία άγριων αλόγων, η οποία εργάζεται για την προστασία των δημόσιων εκτάσεων. Συνέχισε να εργάζεται στη μόδα κατά τη διάρκεια των 40 και 50 της, αλλά επέλεξε τα έργα της «πολύ επιλεκτικά», είπε στο 63Magazine της Mercedes-Benz το 2016, και σε αυτά τα έργα θα προσπαθούσε να «συνδυάσει τη δουλειά μου ως μοντέλο με το επάγγελμά μου ως προστάτης της φύσης και των ζώων».

Η Patitz είπε στη Milenio ότι προτιμούσε να ζήσει μια ζωή με χαμηλότερους τόνους από τα συνάδελφά της σούπερ μόντελ και απολάμβανε «να περιβάλλεται από τη φύση, μακριά από μπετόν και θόρυβο» με τον γιο της και τα ζώα τους. Ήταν λιγότερο παρούσα στο κοινό από τους σύγχρονούς της, και όταν μετακόμισε στην Καλιφόρνια και όχι στο κέντρο μοντέλων στη Νέα Υόρκη, η κληρονομιά της δεν έγινε τόσο ευρέως αναγνωρισμένη όσο η δική τους.

«Ήταν πολύ λιγότερο ορατή από τους συνομηλίκους της — πιο μυστηριώδης, πιο ενήλικη, πιο ανέφικτη — και αυτό είχε τη δική του απήχηση», είπε η Wintour στη Vogue.