Επτά καταστροφικά μέτρα για διαγνωστικά κέντρα και εργαστηριακούς γιατρούς

Ζοφερή περιγράφεται η κατάσταση των διαγνωστικών κέντρων και εργαστηρίων, αλλά και των κλινικών και εργαστηριακών γιατρών του ιδιωτικού τομέα της χώρας, εξαιτίας σειράς μέτρων που έχουν ληφθεί κατά τα μνημονιακά χρόνια, αλλά και νωρίτερα.

Οι δυσκολίες δραστηριοποίησης του κλάδου, περιγράφονται σε επιστολή προς τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, με τον οποίο ζητείται συνάντηση, προκειμένου να βρεθεί η ενδεδειγμένη λύση, που θα επιτρέψει την επιβίωση και την συνέχιση της συνεργασίας των ιδιωτικών μονάδων εργαστηριακής και κλινικο-εργαστηριακής ιατρικής με τον ΕΟΠΥΥ. Σημειώνεται πως η συνέχιση της συνεργασίας με τον Οργανισμό, θα είναι ωφέλιμη και για τις δύο πλευρές, κυρίως όμως, θα ωφελεί τους ασφαλισμένους του Οργανισμού, οι οποίοι λαμβάνουν τις ιατρικές διαγνωστικές υπηρεσίες που χρειάζονται από τις ιδιωτικές αυτές μονάδες, άμεσα, χωρίς ουρές και ταλαιπωρία, σε αξιοπρεπείς κτηριακές υποδομές και με γρήγορη απόδοση αξιόπιστων αποτελεσμάτων. Μάλιστα τονίζουν ότι από τις μονάδες αυτές καλύπτεται το 90% των ασφαλισμένων, ενώ απασχολούνται πάνω από 15.000 εργαζόμενοι.

Οι εκπρόσωποι του κλάδου επισημαίνουν ακόμη, ότι ενώ ψηφίστηκε ο νόμος για τη ρύθμιση των 120 δόσεων στις οποίες θα υπαχθούν όλα τα ποσά του clawback των ετών 2013-2018, επιτρέποντας μια ανάσα ρευστότητας στις ιδιωτικές μονάδες εργαστηριακής και κλινικο-εργαστηριακής ιατρικής, εντούτοις, καθυστερεί η έκδοση της αντίστοιχης υπουργικής απόφασης, η οποία και θα ενεργοποιήσει την σχετική διαδικασία.

Παρουσιάζοντας τις συνθήκες στις οποίες δραστηριοποιούνται οι μονάδες πρωτοβάθμιας φροντίδας του ιδιωτικού τομέα, η συντονιστική επιτροπή, στέκεται ιδιαίτερα στο clawback που έχει επιβληθεί, σημειώνει μεταξύ άλλων ότι το μέτρο καθιστά όλες τις ιδιωτικές μονάδες υπερχρεωμένες και τις οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην χρεοκοπία και την οικονομική καταστροφή.

Στη συνέχεια, παρατίθενται τα μέτρα με χρονική σειρά, ως εξής:

  • Από το 1991, σταμάτησε η αναπροσαρμογή των τιμών των διαγνωστικών εργαστηριακών εξετάσεων και ιατρικών πράξεων, παρά την αύξηση του πληθωρισμού και του κόστους ζωής. Αυτό, ως το πρώτο μεγάλο περιοριστικό μέτρο, είχε σαν αποτέλεσμα την έμμεση μείωση των τιμών αποζημίωσης των διαγνωστικών εξετάσεων.
  • Τα έτη 2013 και 2015 ήρθε το δεύτερο περιοριστικό μέτρο που αφορά την άμεση μείωση της τιμής αποζημίωσης σ’ ένα μεγάλο αριθμό διαγνωστικών εξετάσεων, που σε κάποιες απ’ αυτές έφτασε και το 63% και το οποίο μεσοσταθμικά κυμάνθηκε στο 40% περίπου.
  • Το 2017, το τρίτο περιοριστικό μέτρο ήταν η προσθήκη 86 νέων διαγνωστικών εξετάσεων χωρίς αύξηση του κλειστού προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ, συρρικνώνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο ακόμη περισσότερο την αποζημίωση των ιατρικών διαγνωστικών μονάδων για τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους αφού έτσι αυξάνεται το clawback.
  • Το 2018 ήρθε το τέταρτο περιοριστικό μέτρο με την κατάργηση εντελώς της συμμετοχής του 15% σε μεγάλες κατηγορίες ασφαλισμένων και την μείωση της συμμετοχής στο 5% στην κατηγορία των ασφαλισμένων που λαμβάνουν ΕΚΑΣ,(μέτρο που είναι φυσικά κοινωνικά δίκαιο αρκεί να επωμιζόταν το κράτος την επιπλέον δαπάνη) περιορίζοντας ακόμη περισσότερο τις τιμές αποζημίωσης των διαγνωστικών εργαστηριακών εξετάσεων και ιατρικών πράξεων, αφού με τον κλειστό προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ το κράτος δεν επιβαρύνεται, αλλά αυξάνεται το clawback με αποτέλεσμα την κοινωνική αυτή πολιτική ουσιαστικά να την κάνουν οι ιδιωτικές μονάδες ΠΦΥ.
  • Επίσης το 2018 ξεκίνησε και το πέμπτο περιοριστικό μέτρο που αφορά την εισαγωγή στον κωδικό των διαγνωστικών εξετάσεων, νέων πανάκριβων εξετάσεων μοριακής βιολογίας αξίας 2.500 και 3.000 ευρώ η κάθε μία, χωρίς επίσης καμία αύξηση του ανεπαρκέστατου κλειστού προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ.
  • Τελευταία καταγράφηκαν τα μνημονιακά μέτρα του rebate και του clawback, όπου για το πρώτο στην κατηγορία των εξετάσεων βιολογικών υλικών η μεγαλύτερη κλίμακα έκπτωσης φτάνει το 50% και στην κατηγορία των απεικονιστικών εξετάσεων φτάνει το 45%, ενώ για το δεύτερο, επεσήμαναν ότι κουρεύει οριζόντια ό,τι ποσό ξεπερνά τον ανεπαρκή, για τις πραγματικές ανάγκες των 10.000.000 ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ, κλειστό προϋπολογισμό.
    Τα δύο αυτά μέτρα, σημειώνουν, καταδικάζουν όλες τις ιδιωτικές μονάδες εργαστηριακής και κλινικοεργαστηριακής ιατρικής (μικρές, μεσαίες, μεγάλες) στην χρεοκοπία.

Καταλήγοντας, επεσήμαναν ιδιαίτερα, ότι οι εργαστηριακές διαγνωστικές μονάδες είναι υποχρεωμένες να εκτελέσουν όλες τις διαγνωστικές εξετάσεις, για τις οποίες προσέρχονται οι ασθενείς. Για την διενέργεια των εξετάσεων αυτών είναι απαραίτητη η χρήση αναλώσιμων υλικών τα οποία οι μονάδες αγοράζουν με δικά τους έξοδα, ώστε να μπορούν να επιτελέσουν το ιατρικό διαγνωστικό τους έργο, ανεξάρτητα αν πολλές από αυτές αμείβονται κάτω από το κόστος. Μελέτη για την πραγματική κοστολόγηση των εξετάσεων έχει εκπονηθεί από επιστημονικούς συνεργάτες των διαγνωστικών κέντρων και έχει παραδοθεί στο υπουργείο υγείας.

Στη συντονιστική επιτροπή μετέχουν οι πανελλήνιες ομοσπονδίες σωματείων Ιδιωτικής Πρωτοβάθμιας Υγείας και Κλινικοεργαστηριακών Ειδικοτήτων (ΠΟΣΙΠΥ και ΠΟΣΚΕ, αντίστοιχα), ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιατρικών Διαγνωστικών Κέντρων (ΠΑΣΙΔΙΚ), η Πανελλήνια Ένωση Ιδιωτικών Ιατρικών Εταιριών και Πολυϊατρείων (ΠΑΝΙΔΙ) και η Ένωση Ιατρών ΕΟΠΥΥ (ΕΝΙ – ΕΟΠΥΥ).

clawbackrebateΔιαγνωστικά ΚέντραΠΦΥΚυριάκος Μητσοτάκης