Φαρμακοβιομηχανία: Προϊόντα υψηλής ποιότητας , όχι όμως και τόσο δίκαιη τιμολόγηση…

Τουλάχιστον ένας στους δύο ασθενείς (53%) πιστεύει ότι η φαρμακοβιομηχανία είναι από καλή έως άριστη στην παραγωγή προϊόντων υψηλής ποιότητας, όμως μόλις 9% των ασθενών πιστεύει ότι ο κλάδος είναι καλός έως άριστος στη διαμόρφωση δίκαιης τιμολογιακής πολιτικής.

Σε κάθε περίπτωση όμως, το 41% δηλώνει ότι η φαρμακοβιομηχανία έχει «άριστη» ή «καλή» φήμη και παίρνει την 3η θέση μεταξύ των 9 τομέων υγείας στη μέτρηση της εταιρικής φήμης.

Παράλληλα, οι Σύλλογοι ασθενών (και οι ασθενείς που εκπροσωπούν) πιστεύουν ότι πρέπει να συμμετέχουν πιο ενεργά σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων που αφορούν την έρευνα και την ανάπτυξη της εταιρίας.

Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από παγκόσμια έρευνα για την εταιρική φήμη της φαρμακοβιομηχανίας από την πλευρά των ασθενών, η οποία διεξήχθη μεταξύ Νοεμβρίου 2018- Φεβρουαρίου 2019.

Η έρευνα διεξήχθη σε 18 γλώσσες, αφορούσε 102 ιατρικές ειδικότητες και έλαβαν μέρος συνολικά 1218 σύλλογοι ασθενών από 78 χώρες, το 61% των οποίων ήταν εθνικοί σύλλογοι ομάδες ασθενών σε εθνικό επίπεδο και το 9% ήταν παγκόσμιοι σύλλογοι. Από τη χώρα μας, μετείχε η Ελληνική Εταιρεία Αντιρευματικού Αγώνα (ΕΛΕΑΝΑ).

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, τα επίπεδα ενασχόλησης των ασθενών στην έρευνα και ανάπτυξη των φαρμακευτικών το 2018 σε σχέση με το 2017 έδειξαν:

  • 81% των συλλόγων συνεργάζονται με φαρμακευτικές εταιρείες για διάφορα projects
  • 14% των συλλόγων που συνεργάζονται με φαρμακευτική εταιρεία δήλωσαν ότι συμμετείχαν σε κλινικές δοκιμές των εταιρειών (το αντίστοιχο ποσοστό το 2017 ήταν 13%).
  • 7% των συλλόγων που συνεργάζονται με φαρμακευτική εταιρεία δήλωσαν ότι ασχολούνταν με δραστηριότητες ανάπτυξης φαρμάκων των εταιρειών – δηλαδή μετά την ολοκλήρωση των κλινικών δοκιμών.

Τέλος, σύμφωνα με τα κριτήρια αξιολόγησης του 2018 προέκυψε ότι η εταιρεία Novartis είναι η καλύτερη εταιρεία παγκοσμίως σε φήμη. Η Novartis κατέλαβε την πρώτη θέση για πρώτη φορά φέτος, ενώ όλα τα προηγούμενα χρόνια για τους ασθενείς η καλύτερη εταιρεία παγκοσμίως ήταν η Pfizer.

Οι δείκτες στους οποίους διεξήχθη η έρευνα του 2018 για την εταιρική φήμη ήταν:

  • Η ύπαρξη μιας αποτελεσματικής στρατηγικής με κέντρο τον ασθενή
  • Η παροχή υψηλής ποιότητας ενημέρωση στον ασθενή
  • Η εξασφάλιση προστασίας του ασθενή
  • Η παροχή υψηλής ποιότητας αποτελεσματικών προϊόντων
    α) Η ύπαρξη διαφάνειας όσον αφορά την τιμολογιακή πολιτική
    β) Η ύπαρξη διαφάνειας για την κοινοποίηση των αποτελεσμάτων των κλινικών ερευνών
    γ) Η ύπαρξη διαφάνειας για τα κονδύλια των μετόχων
  • Άσκηση καθηκόντων με ακεραιότητα
  • Αποτελεσματική συνεργασία με ομάδες ασθενών
  • Διάθεση υπηρεσιών και όχι μόνο ένα φάρμακο
    α) Συμμετοχή ασθενών στην έρευνα προϊόντων της εταιρείας
    β) Συμμετοχή ασθενών στην παραγωγή των προϊόντων ( συμπεριλαμβανομένων των κλινικών ερευνών).