Θεραπεία εν κινήσει: Ήπια κατάθλιψη ή απλά στρες, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν εφαρμογές για φροντίδα ψυχικής υγείας

Μπορεί να προκαλεί έκπληξη το να σκεφτείτε να αναζητήσετε θεραπευτές και να παραγγείλετε φροντίδα ψυχικής υγείας με τον τρόπο που μπορείτε να διαβάσετε ένα μενού στο efood ή να καλέσετε ένα αυτοκίνητο στο Beat.

Ωστόσο, την τελευταία δεκαετία, η ψηφιακή πρόσβαση στη θεραπεία έχει γίνει ολοένα και πιο κοινή, αντικαθιστώντας σε ορισμένες περιπτώσεις το παραδοσιακό μοντέλο των εβδομαδιαίων συνεδριών με πρόσωπο μεταξύ ενός θεραπευτή και του πελάτη.

Οι εφαρμογές για ψυχική υγεία και ευεξία κυμαίνονται από ανιχνευτές διάθεσης, εργαλεία διαλογισμού και περιοδικά έως εφαρμογές θεραπείας που ταιριάζουν τους χρήστες με έναν εξουσιοδοτημένο επαγγελματία. Η Lauri Goldkind, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κοινωνικής Εργασίας στο Πανεπιστήμιο Fordham και η ομάδα της διεξάγουν έρευνα που  επικεντρώνεται σε εφαρμογές θεραπείας που λειτουργούν αντιστοιχίζοντας τους πελάτες με έναν εξουσιοδοτημένο επαγγελματία.

Η ερευνητική ομάδα έχει μελετήσει τη φροντίδα που λαμβάνουν οι χρήστες της εφαρμογής, μιλώντας με θεραπευτές που χρησιμοποιούν εφαρμογές για να προσεγγίσουν νέους πελάτες και αναλύοντας τις συμβάσεις εφαρμογών που υπογράφουν οι επαγγελματίες ψυχικής υγείας, καθώς και τις συμφωνίες που αποδέχονται οι πελάτες χρησιμοποιώντας τις εφαρμογές.

Εξακολουθούν να υπάρχουν πραγματικά ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο ρύθμισης των εφαρμογών, τον τρόπο διασφάλισης του απορρήτου των χρηστών και την ποιότητα της φροντίδας και τον τρόπο με τον οποίο η απομακρυσμένη θεραπεία μπορεί να αποζημιωθεί από την ασφάλιση. Ενώ αυτές οι συζητήσεις συνεχίζονται, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τακτικά εφαρμογές για να συνδεθούν με θεραπευτές για βοήθεια σε συναισθηματικούς και ψυχικούς αγώνες. Και μέσω αυτών των εφαρμογών, οι θεραπευτές αλληλεπιδρούν με άτομα που μπορεί να μην είχαν σκεφτεί ποτέ πριν τη θεραπεία.

Μια έτοιμη αγορά

Τον πρώτο χρόνο της πανδημίας, τα ποσοστά κατάθλιψης και άγχους αυξήθηκαν κατά 25% παγκοσμίως, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Σε μια έρευνα του Ιουνίου 2020 από τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων, το 40,9% των ερωτηθέντων ανέφερε τουλάχιστον μία δυσμενή κατάσταση ψυχικής ή συμπεριφορικής υγείας, σε σύγκριση με μόλις 19% το 2018 .

Το παλιό μοντέλο θεραπείας, στο οποίο οι θεραπευτές και οι ασθενείς κάθονταν πρόσωπο με πρόσωπο, ήταν ήδη απρόσιτο για πολλούς. Στην πραγματικότητα, οι εφαρμογές ψυχικής υγείας είναι μια απάντηση στη ζήτηση από πελάτες που αναζητούν πιο προσιτές υπηρεσίες θεραπείας.

Η πανδημία COVID-19 στροβιλοφόρτισε και τις δύο τάσεις – την αυξανόμενη ανάγκη για φροντίδα ψυχικής υγείας και χρήση τεχνολογίας για πρόσβαση σε αυτήν. Για υφιστάμενους πελάτες ψυχικής υγείας, η διαμονή στο σπίτι παραγγέλνει κλειστές κλινικές και γραφεία θεραπευτών σε αυτοπροσώπως επισκέψεις, με αποτέλεσμα μια άνευ προηγουμένου στροφή στην ηλεκτρονική πρόσβαση στη θεραπεία .

Πώς λειτουργούν οι εφαρμογές που ταιριάζουν

Οι πλατφόρμες ψυχικής υγείας των πελατών, όπως το Better Help και το TalkSpace (στις ΗΠΑ), ταιριάζουν πελάτες με αδειοδοτημένους παρόχους θεραπείας. Με τη διαφήμιση στην τηλεόραση, στα κανάλια κοινωνικής δικτύωσης και στις διαφημιστικές πινακίδες των αυτοκινητοδρόμων, οι εφαρμογές προωθούν την ευελιξία, την ευκολία και τη δυνατότητα να λάβουν υποστήριξη με συνθήματα όπως «Αξίζεις να είσαι ευτυχισμένος» ή «Το να νιώθεις καλύτερα ξεκινά με μια κλήση».

Όταν οι χρήστες εφαρμογών εισέρχονται στον διαδικτυακό χώρο μιας πλατφόρμας, το ιδιόκτητο λογισμικό της προσφέρει έναν ψηφιακό πίνακα εργαλείων και εργαλεία επικοινωνίας. Αυτές οι πλατφόρμες υπόσχονται επίσης άμεση πρόσβαση σε έναν επαγγελματία θεραπευτή, άμεση ανταπόκριση από αυτούς καθώς και ανωνυμία.

Οι χρήστες εφαρμογών επιλέγουν έναν θεραπευτή ελέγχοντας μια λίστα παρόχων που συνοδεύεται από μικρογραφίες φωτογραφιών, βιογραφικό που μοιάζει με βιογραφικό και κριτικές καταναλωτών. Οι χρήστες επιλέγουν επίσης πώς θα συνδεθούν με θεραπευτές – τηλεφωνικές κλήσεις ή βιντεοκλήσεις, email, μήνυμα κειμένου ή κάποιο συνδυασμό. Οι εφαρμογές επιτρέπουν επίσης στους πελάτες να αλλάζουν θεραπευτές ανά πάσα στιγμή.

Καθώς ο πελάτης και ο επιλεγμένος θεραπευτής συνδέονται και επικοινωνούν, στα παρασκήνια η εφαρμογή συλλέγει και διατηρεί αρχεία, υπολογίζοντας αργότερα την πληρωμή του επιλεγμένου θεραπευτή και χρεώνοντας τον χρήστη της εφαρμογής.

Οι εφαρμογές και οι κίνδυνοι τους

Περιέργως, ενώ οι πλατφόρμες εφαρμογών ψυχικής υγείας προβάλλονται ως πάροχοι υπηρεσιών ψυχικής υγείας, στην πραγματικότητα δεν αναλαμβάνουν την ευθύνη για τις συμβουλευτικές υπηρεσίες που παρέχουν . Οι εφαρμογές θεωρούν τους θεραπευτές ως ανεξάρτητους εργολάβους, με την πλατφόρμα να λειτουργεί ως υπηρεσία αντιστοίχισης. Και οι εφαρμογές μπορούν να βοηθήσουν τους χρήστες να βρουν μια πιο κατάλληλη εφαρμογή εάν το ζητήσουν.

Ωστόσο, κανένας νόμος ή προηγούμενο δεν προστατεύει τους καταναλωτές ούτε διευκρινίζει τα δικαιώματα των χρηστών της εφαρμογής. Αυτό διαφέρει από τη θεραπεία πρόσωπο με πρόσωπο, στην οποία οι επαγγελματίες εργάζονται υπό την επίβλεψη των κρατικών επιτροπών αδειοδότησης και της ομοσπονδιακής νομοθεσίας. Μερικές από τις κύριες εφαρμογές θεραπείας έχουν κατηγορηθεί ότι πήραν δεδομένα πελατών και κινδυνεύουν από παραβιάσεις δεδομένων .

Όπως και άλλοι εικονικοί χώροι, οι διαδικτυακοί τομείς υπηρεσιών ψυχικής υγείας λειτουργούν σύμφωνα με συνεχώς εξελισσόμενους και τοπικούς κανονισμούς.

ψυχικές διαταραχέςfront-storiesκατάθλιψη