Διατροφή για δυνατή όραση: Κάτι πέρα από τα καρότα!

Δεν υπάρχει παιδί -τουλάχιστον στην Ελλάδα- που να μην το έχει κυνηγήσει η γιαγιά ή η μαμά του για να φάει ένα ακόμη καρότο, προκειμένου να έχει δυνατή όραση. Βίωμα των περισσοτέρων ανάμεσά μας. Τα καρότα είναι οπωσδήποτε μια πολύ καλή και ικανή τροφή για δυνατή όραση, καθώς είναι πλούσια σε βιταμίνη Α. Δεν είναι όμως η μοναδική τροφή που μπορεί να μας εξασφαλίσει υγιή μάτια και δυνατή όραση. Ποιες άλλες τροφές πρέπει να μπουν στο πιάτο μας; 
 
-Βιταμίνες και δυνατή όραση
 
Οι πιο βοηθητικές βιταμίνες για δυνατή όραση είναι οι βιταμίνες: Ε, C, A και Β. Συγκεκριμένα, η βιταμίνη C συνδέεται με την πρόληψη της εμφάνισης καταρράκτη ή εκφύλισης της ωχράς κηλίδας. Παράλληλα, η έλλειψη βιταμίνης Α μπορεί να γίνει αιτία βλάβης στον κερατοειδή και τον αμφιβληστροειδή χιτώνα του ματιού. Η διατήρηση της καλής όρασης ως τα βαθιά γεράματα είναι ένα δύσκολο στοίχημα. Οι βιταμίνες πρέπει να είναι σε επάρκεια και ισορροπία ενώ αυτό που συνιστούν οι ειδικοί σε άτομα που πάσχουν από παθήσεις των ματιών, δεν είναι άλλο από το να βρουν ποιες βιταμίνες τους λείπουν και να πάρουν τα κατάλληλα συμπληρώματα. 
 
-Τροφές στην υπηρεσία της δυνατής όρασης 
 
Τα καρότα αποτελούν εξαιρετική πηγή βιταμίνης Α και γι’ αυτό είναι ψηλά στη λίστα με τις τροφές που υπερασπίζονται την όραση. Τι είναι αυτό που πρακτικά συμβαίνει στον οργανισμό όταν έχει έλλειψη της βιταμίνης Α; Η βιταμίνη Α βοηθά τον οργανισμό να συνθέσει τις χρωστικές που χρειάζεται ο αμφιβληστροειδής χιτώνας του ματιού προκειμένου να παραμείνει υγιής και να λειτουργεί σωστά. Πέρα από τα καρότα όμως, άλλες τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Α είναι: τα αυγά, το τυρί cottage, η γλυκοπατάτα και η κολοκύθα. 
 
Η βιταμίνη C είναι εξίσου πολύτιμη για την καλή υγεία των ματιών. Πλούσια σε αντιοξειδωτικά εξολοθρεύει τις ελεύθερες ρίζες που μπορούν να προκαλέσουν βλάβες απευθείας στον φακό του ματιού. Η ανεπάρκεια βιταμίνης C, συνδέεται άμεσα με την εμφάνιση καταρράκτη. Παράλληλα, η βιταμίνη C δυναμώνει τα αιμοφόρα αγγεία και άρα προστατεύει τον κερατοειδή και τον αμφιβληστροειδή χιτώνα του ματιού. Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C, πέρα από τα πορτοκάλια, είναι: το μπρόκολο, το σπανάκι, οι πιπεριές και οι φράουλες. 
Οι βιταμίνες Β6, Β12 καθώς και το φολικό οξύ αποτελούν συμμάχους της δυνατής όρασης. Όπως αναφέρουν οι ειδικοί, το σύμπλεγμα αυτών των βιταμινών έχει την ιδιότητα να μειώνει τα επίπεδα της ομοκυστεΐνης στο αίμα, με αποτέλεσμα να μειώνει τις πιθανότητες εμφάνισης εκφύλισης της ωχράς κηλίδας. Το εν λόγω σύμπλεγμα βιταμινών, ωστόσο, προστατεύει σημαντικά το οπτικό νεύρο, που έχει την ευθύνη της μεταφοράς της εικόνας από το μάτι στον εγκέφαλο! Έρευνες επισημαίνουν ότι η σοβαρή ανεπάρκεια βιταμίνης Β, σταδιακά μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε απώλεια της όρασης. Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Β είναι: η βρώμη, τα φυστίκια, το κοτόπουλο, η σόγια, το σπανάκι και τα πορτοκάλια. 
 
Τέλος, σημαντική είναι και η συμμετοχή της βιταμίνης Ε στην καλή υγεία των ματιών αφού η επάρκειά της προστατεύει από τον καταρράκτη, το ανεπιθύμητο νεφέλωμα που απειλεί την όραση. Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Ε είναι: τα αμύγδαλα, το ηλιέλαιο, το αβοκάντο και οι κόκκινες πιπεριές. 
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ