Ως «Μνημείο προχειρότητας» χαρακτηρίζεται από τους εκπροσώπους των γενικών γιατρών το σχέδιο σύμβασης που δόθηκε από τον ΕΟΠΥΥ για τους ιδιώτες Οικογενειακούς Γιατρούς. Όπως αναφέρουν, η απουσία διορθωτικών κινήσεων αναγκάζει αυτούς τους λίγους γιατρούς που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση να υπαναχωρήσουν.
Σύμφωνα με τον κ. Ευάγγελο Φραγκούλη, Β΄ Αντιπρόεδρος της ΕΛΕΓΕΙΑ και αν. Αρχίατρος του ΕΔΟΕΑΠ, στην απόφαση αυτή οδηγούνται οι γιατροί και λόγω βασικών λαθών όπως το εμπόδιο είσπραξης αμοιβής για ασθενείς της λίστας, που τους επισκέπτονται εκτός του δεσμευμένου από τον ΕΟΠΥΥ καθημερινού τετράωρου, αλλά και τις ομιχλώδεις και ελλείπεις διευκρινήσεις που δόθηκαν για το πώς θα λειτουργεί ένας οικογενειακός ιατρός συμβεβλημένος με τον ΕΟΠΥΥ. Η διευκρίνηση του ΕΟΠΥΥ για τα ραντεβού με δικαιούχους εκτός ωραρίου φαίνεται πως δεν έπεισε τους οικογενειακούς γιατρούς.
Οι γιατροί τονίζουν ότι ο ΕΟΠΥΥ πρέπει να έρθει προ των ευθυνών του προς τους ασφαλισμένους του, έστω την ύστατη στιγμή καθώς σήμερα λήγει η προθεσμία για την υπογραφή των συμβάσεων όσων «πέτυχαν» στην πρόσκληση ενδιαφέροντος. Την ίδια στιγμή έχει ανακοινώσει πως στις 15 Ιουλίου λύονται οι μέχρι τώρα συμβάσεις του με Γενικούς Γιατρούς, Παθολόγους και Παιδιάτρους.
Οι γενικοί γιατροί απευθύνουν επίσης τα σχετικά ερωτήματα:
Ποια η νομική ισχύς της διευκρίνησης του ΕΟΠΥΥ (από 19/6) πως «οι ιδιώτες συμβεβλημένοι οικογενειακοί ιατροί εξυπηρετούν τον εγγεγραμμένο πληθυσμό τους και δεν εισπράττουν επιπλέον αμοιβή, όταν ο δικαιούχος προσέρχεται εντός του δηλωμένου ωραρίου του ιατρού (υπονοώντας πως επιτρέπεται να λαμβάνουν αμοιβή, όταν οι δικαιούχοι προσέρχονται εκτός του ωραρίου). Με την επισήμανση των εξαιρέσεων των περιπτώσεων που τίθενται με τους όρους 4,6 και 13 των Υποχρεώσεων της ανωτέρω σύμβασης», όταν στην ίδια τη σύμβαση που καλούμαστε να υπογράψουμε αναφέρεται ρητά και μάλιστα στην υποχρέωση 13, που η διευκρίνιση εξαιρεί, πως ο συμβεβλημένος οικογενειακός ιατρός «δεν μπορεί να αρνηθεί την παροχή των υπηρεσιών του στους δικαιούχους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., που είναι εγγεγραμμένοι στον κατάλογο του και απαγορεύεται ρητά να ζητήσει ή να εισπράξει επιπλέον αμοιβή».
Τι σημαίνει «όταν ο δικαιούχος προσέρχεται εντός του δηλωμένου ωραρίου του ιατρού» σε συνδυασμό με την υποχρέωση του που απορρέει από τη σύμβαση (υπ’ αριθμόν 13, επίσης στις εξαιρέσεις της διευκρίνησης) πως «οφείλει να εξυπηρετεί πέρα από τα προγραμματισμένα ραντεβού του και τα έκτακτα περιστατικά που προκύπτουν στον εγγεγραμμένο πληθυσμό ευθύνης του». Μήπως σημαίνει πως όποιον προσέλθει στο ιατρείο μέσα στο δηλωμένο ωράριο με οποιαδήποτε κατά τη γνώμη του έκτακτη αιτία, ο γιατρός θα είναι υποχρεωμένος να τον βλέπει δωρεάν (κάτι σαν τις τράπεζες, που όποιος μπει μέχρι να κλείσουν οι πόρτες εξυπηρετείται…); Πως θα αντιμετωπίζονται τα έκτακτα περιστατικά, όταν τα ραντεβού θα είναι δεσμευμένα από τακτικά περιστατικά; Τα τακτικά περιστατικά θα καθυστερούν; Ποιος θα λύνει τις διενέξεις μεταξύ ασθενών, αλλά και μεταξύ γιατρού- ασθενούς; Γιατί δεν επιλέγεται η λύση που είχαμε προτείνει των slots στο ημερήσιο πρόγραμμα για ραντεβού που θα κλείνονται αυθημερόν από ασθενείς με έκτακτα προβλήματα;
Πως είναι δυνατόν κάποιος να αναμένει από τους ιατρούς που αμείβονται με ψιχία να πραγματοποιούν, με ιδία μέσα, κατ’ οίκον επισκέψεις σε ασθενείς οι οποίες «δεν αποζημιώνονται με επιπλέον ποσό από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και πραγματοποιούνται και εκτός του δηλωμένου ωραρίου του ιατρείου του» (εξαίρεση υπ.αριθμ. 6 της διευκρίνησης)…
Τι σημαίνει «Οι ημέρες μη παροχής υπηρεσιών σε δικαιούχους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., δεν μπορούν να ξεπερνούν τις είκοσι σε ετήσια βάση»; Αυτές περιλαμβάνουν και τις επίσημες αργίες του κράτους; Γιατί δεν είναι όσες οι ημέρες άδειας όλων των εργαζόμενων; Δεν κινδυνεύουν αυτοί από burn-out; Γιατί δεν προβλέπονται και για τους ιδιώτες οικογενειακούς ιατρούς ημέρες επιστημονικής άδειας, όπως προβλέπονται 15 ημέρες για τους οικογενειακούς ιατρούς των ΤΟΜΥ;
Πως θα κλείνονται τα ραντεβού τελικά; Μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος της ΗΔΙΚΑ; Θα υπάρχει και κάποιο call center για τους μη εξοικειωμένους με τους Η/Υ (ηλικιωμένους, κ.α.). Μήπως τελικά η καλύτερη λύση θα είναι η επιστροφή στο παρελθόν… με τη δωρεάν επίσκεψη να κερδίζουν οι 16 πρώτοι που θα στήνονται μπροστά στην πόρτα του ιατρείου από τις πρώτες πρωινές ώρες;
Τα ραντεβού θα κλείνονται ανά 15 λεπτά, όπως και στις ΤΟΜΥ ή θα υπάρξει και σε αυτό το τομέα κάποια ευχάριστη έκπληξη;
Ποιος θα απαντά τα δεκάδες τηλεφωνήματα των ασφαλισμένων… Φυσικά το budget δεν επαρκεί για γραμματειακή ή νοσηλευτική υποστήριξη…