Η τοποθέτηση ενός βιβλίου σε αναλόγιο επιταχύνει την «αποθήκευση» πληροφοριών στη μνήμη

Λιγότερο χρόνο μελέτης, ταχύτερη αποθήκευση πληροφοριών στη μνήμη και αποτελεσματικότερη μάθηση υπόσχεται η μέθοδος της φωτοανάγνωσης, που γίνεται γνωστή όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα.

Το βιβλίο τοποθετείται σε αναλόγιο μπροστά από τον αναγνώστη, ενώ με τη βοήθεια ενός ιστού μεταξύ λέξεων και φράσεων, τον οποίο σχηματίζει σε ένα απλό χαρτί ο ενδιαφερόμενος, μαθητής, σπουδαστής ή ακόμη και επαγγελματίας, οι πληροφορίες αποκτούν νόημα και συνδέονται μεταξύ τους.

Ακόμη και η ίδια η διαδικασία του σχηματισμού του ιστού εκτιμάται ότι ενισχύει πολύ την αποτύπωση των στοιχείων στη μνήμη ενώ συνολικά το σχεδιάγραμμα που προκύπτει θεωρείται ότι βοηθά πολύ στην ανάκληση των πληροφοριών.

Η διαδικασία της φωτοανάγνωσης

Περιγράφοντας αναλυτικά τη διαδικασία, η η ψυχολόγος κ. Γιαννακοπούλου επισημαίνει ότι η φωτοανάγνωση αλλάζει το τρόπο με τον οποίο τοποθετούμε το βιβλίο μπροστά μας.

Συγκεκριμένα, το βιβλίο σταματά να βρίσκεται πάνω στο γραφείο και μπαίνει σε ένα αναλόγιο, γεγονός που δίνει τη δυνατότητα στο μάτι να λειτουργήσει διαφορετικά, να παίξει με το βιβλίο, να σκανάρει πιο εύκολα και πιο γρήγορα τις λέξεις – κλειδιά που υπάρχουν στο κείμενο.

Με βάση αυτές τις λέξεις το παιδί ή ο ενήλικας μπορεί να δημιουργήσει ένα δικό του ιστό, παρόμοιο με εκείνον της αράχνης, ενώ από μόνη της η διαδικασία αυτή είναι αρκετή για κάποιον ώστε να μάθει το 50% του νοήματος ενός κειμένου. Το υπόλοιπο νόημα αποτυπώνεται και εκείνο με τη μορφή λέξεων – κλειδιών, εμπλουτίζοντας τον αρχικό ιστό με περισσότερες συνδέσεις.

Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με την ψυχολόγο είναι, μεταξύ άλλων, η καλύτερη συγκέντρωση της προσοχής, η καλύτερη κατανόηση του νοήματος του κειμένου, η ταχύτερη ανάγνωση, η αποτελεσματικότερη ανάκληση και η βελτίωση της μνήμης.

Θετικά αποτελέσματα σε μαθητές και μαθήτριες

Η μέθοδος της φωτοανάγνωσης έχει ήδη δοκιμαστεί με επιτυχία σε μαθητές και μαθήτριες και μάλιστα και σε υποψηφίους των πανελληνίων εξετάσεων. «Ακόμη και στις περιπτώσεις που οι υποψήφιοι έπρεπε να αποστηθίσουν κείμενα, η φωτοανάγνωση τους βοήθησε πολύ. Πιο συγκεκριμένα, μαθητές κατάφερναν με τους ιστούς που δημιουργούσαν να μαθαίνουν το βαθύτερο νόημα ενός κειμένου αλλά και τις λεπτομέρειες που συνδέονταν με αυτό καθώς οι συγκεκριμένες λέξεις που περιλαμβάνονται σε έναν ιστό ανασύρουν από τη μνήμη και τις υπόλοιπες λέξεις με τη σειρά που παραθέτονται στο βιβλίο.

Η φωτοανάγνωση φάνηκε να έχει πολύ θετικά αποτελέσματα και σε παιδιά με διαταραχές ελλειμματικής προσοχής και μαθησιακές δυσκολίες, δυσαναγνωσία ή δυσορθογραφία. «Παιδάκι της Τρίτης Δημοτικού με ΔΕΠΥ και δυσλεξία, που το καλοκαίρι διάβαζε 17 λέξεις το πεντάλεπτο, κατάφερε μετά από σχετική παρέμβαση να διαβάζει μέσα στη χρονιά 600 λέξεις το πεντάλεπτο αλλά και να κατανοεί το κείμενο» σημειώνει.

Από το newsroom του Healthmag.gr με πληροφορίες από το ΑΠΕ ΜΠΕ

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις:ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ