Τις νέες ψηφιακές παρεμβάσεις που μεταμορφώνουν ριζικά τον τρόπο λειτουργίας των δημόσιων νοσοκομείων παρουσίασε ο Υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους, αναφερόμενος μεταξύ άλλων στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ), στο ενιαίο ψηφιακό σύστημα ραντεβού, καθώς και στα αποτελέσματα της αξιολόγησης των ασθενών, που πλέον αποτελούν βασικό δείκτη ποιότητας των υπηρεσιών υγείας.
Νέο ψηφιακό σύστημα ραντεβού
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, ο κ. Θεμιστοκλέους τόνισε ότι με το νέο ψηφιακό σύστημα ραντεβού, οι πολίτες θα μπορούν μέσα σε λίγες ημέρες να προγραμματίζουν την επίσκεψή τους στα νοσοκομεία χωρίς καθυστερήσεις.
«Τέλος στην ταλαιπωρία των ασθενών. Τα ραντεβού θα κλείνονται εύκολα, γρήγορα και με πλήρη διαφάνεια ως προς τη διαθεσιμότητα των ιατρών και των τμημάτων», υπογράμμισε.
Από 1η Οκτωβρίου, ο αριθμός των διαθέσιμων ραντεβού αυξάνεται σημαντικά — από 500.000 σε 830.000 μηνιαίως. Οι πολίτες μπορούν να κλείνουν ραντεβού με τρεις τρόπους:
-
τηλεφωνικά στο 1566,
-
μέσω της εφαρμογής myHealth app,
-
ή από την πλατφόρμα finddoctors.gov.gr.
Μόνο τις τελευταίες έξι ημέρες, έχουν ήδη κλειστεί 200.000 ραντεβού. Οι περισσότεροι χρήστες επιλέγουν το myHealth app, απ’ όπου έχουν γίνει τα 2/3 των κρατήσεων.
Σύμφωνα με τον Υφυπουργό, πλέον οι πολίτες μπορούν να βρουν ραντεβού σε δύσκολες ειδικότητες μέσα σε 10 ημέρες, ενώ στις πιο απαιτητικές περιπτώσεις σε 20 ημέρες.
Ψηφιακή ιχνηλάτηση στα ΤΕΠ
Αναφερόμενος στο νέο ηλεκτρονικό σύστημα ιχνηλάτησης στα ΤΕΠ, ο κ. Θεμιστοκλέους εξήγησε ότι κάθε ασθενής καταγράφεται από τη στιγμή που εισέρχεται στο νοσοκομείο, με δυνατότητα παρακολούθησης της πορείας του σε πραγματικό χρόνο.
«Έτσι γνωρίζουμε πού υπάρχει καθυστέρηση, πόση ώρα περιμένει ο ασθενής και σε ποιο στάδιο βρίσκεται. Πρόκειται για ένα εργαλείο διαφάνειας και αποτελεσματικότητας που βελτιώνει τη λειτουργία του ΕΣΥ», ανέφερε.
Ο μέσος χρόνος αναμονής στα Επείγοντα εξαρτάται από τη σοβαρότητα του περιστατικού — υπέρ επείγον, επείγον ή χαμηλής προτεραιότητας — και, όπως σημείωσε, έχει μειωθεί σημαντικά σε σχέση με προηγούμενα χρόνια.
Το λεγόμενο «βραχιολάκι» ιχνηλάτησης συμβάλλει στη συλλογή ακριβών δεδομένων, τα οποία χρησιμοποιούνται για τη συνεχή βελτίωση της λειτουργίας των ΤΕΠ.
Προσλήψεις και ανακαινίσεις
Ο Υφυπουργός αναφέρθηκε επίσης στις προσλήψεις προσωπικού και στη συνεργασία με εθελοντές του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού σε τέσσερα μεγάλα νοσοκομεία της χώρας, καθώς και στα έργα ανακαίνισης των ΤΕΠ.
«Στο Λαϊκό Νοσοκομείο, για παράδειγμα, ο αριθμός των ασθενών που μπορούν να εξετάζονται στα παθολογικά ιατρεία θα τριπλασιαστεί — από 6 σε 18. Δεν ισχυρίζομαι ότι λύθηκαν όλα τα προβλήματα, αλλά υπάρχει πλέον πλάνο και σαφής βελτίωση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αξιολόγηση των νοσοκομείων από τους ασθενείς
Για πρώτη φορά, οι ίδιοι οι ασθενείς συμμετέχουν ενεργά στην αξιολόγηση των υπηρεσιών υγείας.
Μέχρι στιγμής, 15.000 ασθενείς έχουν αξιολογήσει το σύστημα, με το 75% να χαρακτηρίζει θετική ή πολύ θετική τη συνολική εμπειρία νοσηλείας και το 93% να δηλώνει ότι βρήκε τους γιατρούς που χρειάστηκε.
Η μέση αναμονή στα Επείγοντα για όσους νοσηλεύτηκαν ήταν λιγότερη από μία ώρα.
Αρνητικές αξιολογήσεις εντοπίζονται στο φαγητό των νοσοκομείων και στη διαθεσιμότητα νοσηλευτικού προσωπικού. Παρ’ όλα αυτά, η ύπαρξη αυτής της διαδικασίας δίνει, όπως είπε ο Υφυπουργός, «μια πιο καθαρή εικόνα της πραγματικής κατάστασης».
Αντιμετώπιση ιατρικών λαθών
Αναφερόμενος στο πρόσφατο περιστατικό λανθασμένης χορήγησης αντιβιοτικού στο Νοσοκομείο Αττικόν, ο κ. Θεμιστοκλέους επισήμανε ότι «το Εθνικό Σύστημα Υγείας διαχειρίζεται 36 εκατομμύρια επαφές τον χρόνο και 100.000 περιστατικά ημερησίως — είναι αναπόφευκτο να υπάρχουν λάθη, αλλά στόχος μας είναι να μη συμβαίνει κανένα».
Όπως εξήγησε, «το λάθος εντοπίστηκε γρήγορα και αντιμετωπίστηκε άμεσα από τον γιατρό και το νοσηλευτικό προσωπικό».
Παράλληλα, ο Υφυπουργός υπογράμμισε τη λειτουργία του Οργανισμού Διασφάλισης της Ποιότητας στην Υγεία, ο οποίος ελέγχει και επικαιροποιεί τα ιατρικά πρωτόκολλα σε όλα τα νοσοκομεία της χώρας.