ΟΟΣΑ: Πεδίο εξειδίκευσης για την Ελλάδα ο ιατρικός τουρισμός την επόμενη 10ετία

Σημαντικές προοπτικές από τους millenials και την generation z ως το 2040

Τέσσερις κυρίαρχες τάσεις στον τουρισμό τα επόμενα 10 χρόνια, φέρνουν στο προσκήνιο τον ιατρικό τουρισμό για τη χώρα μας, σύμφωνα με μελέτη του ΟΟΣΑ για τον τουρισμό και τις προοπτικές του, διεθνώς.

Στην πρώτη θέση, τοποθετούνται οι τάσεις που αφορούν τους ανθρώπους, συμπεριλαμβάνοντας το δημογραφικό, αλλά και τις νέες τάσεις στην υγεία, την εργασία και την κοινωνική συνοχή. Από την σκοπιά του τουρισμού, η τάση αυτή σχετίζεται περισσότερο με την αυξανόμενη ζήτηση τουριστικών υπηρεσιών από τον γηράσκοντα πληθυσμό, αλλά και την ανάπτυξη της παγκόσμιας μεσαίας τάξης.

Ακολουθούν τάσεις που σχετίζονται με το περιβάλλον και οδηγούν τον κλάδο σε μέτρα για βιώσιμη ανάπτυξη, με την παραγωγικότητα που σχετίζονται με την καινοτομία, την τεχνολογία, την επιχειρηματικότητα και τον αυτοματισμό, αλλά και την πολιτική, που σχετίζονται με την πολιτική σταθερότητα, την ελευθερία στις μετακινήσεις και την υποστήριξη των διεθνών μεταφορών.

Η Ελλάδα

Στο ειδικό τμήμα της έκθεσης που αφορά την Ελλάδα, συστήνεται η ανάπτυξη θεματικού τουρισμού, με έμφαση στον πολιτισμό, τη θρησκεία, τα συνέδρια, την ελληνική γαστρονομία κλπ, αλλά ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη τουρισμού wellness, spa και ιατρικού τουρισμού.

Οι χώρες προσέλκυσης περιλαμβάνουν την Μέση Ανατολή, Κίνα, Νότια Κορέα και Ινδία, ενώ προτείνεται και η ενίσχυση της παρουσίας της χώρας μας σε παραδοσιακές αγορές όπως αυτές της Ευρώπης, της Ρωσίας και των Ηνωμένων Πολιτειών.

Άλλες χώρες που επισημαίνεται η ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού στην έκθεση, περιλαμβάνουν:

  • τη Λιθουανία της οποίας το Τουριστικό Επιμελητήριο αντιπροσωπεύει ιδιωτικά νοσηλευτήρια, spa, καθώς και κέντρα υγείας και ευεξίας, ενώ έχει συγκροτηθεί και Ένωση Ιατρικού Τουρισμού που αντιπροσωπεύει ιατρικά κέντρα.
  • τη Ρωσία, ο τουρισμός υγείας και ευεξίας, καθώς και ο ιστορικός και θρησκευτικός τουρισμός συνδέονται κυρίως με εσωτερικό τουρισμό, ο οποίος παρουσίασε μια αύξηση της τάξης του 10,4% σε ένα χρόνο μόνο.
  • το Μεξικό, έχει δημιουργηθεί συμβουλευτικό όργανο για να υποστηρίξει την ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού, λαμβάνοντας υπόψιν ζητήματα ποιότητας, χρηματοδότησης, υποστήριξης και προώθησης. Ήδη έχουν δημιουργηθεί 10 clusters ιατρικού τουρισμού, και η ανταγωνιστικότητά τους θα εξαρτηθεί από την εγγύτητα του προορισμού, την παροχή υπηρεσιών ιατρικής διεθνούς επιπέδου, στις ανάλογες υποδομές, την ανταγωνιστική τιμολόγηση σε σύγκριση με άλλους προορισμούς, την ευκολία πρόσβασης με διεθνή μέσα μεταφοράς, την δημόσια εικόνα και την εξυπηρέτηση που θα επιδείξουν.
  • την Κορέα, εκτός από καμπάνιες μάρκετινγκ, πρόσθετες προσπάθειες γίνονται για τουρισμό υψηλής προστιθέμενης αξίας, όπως ο συνεδριακός τουρισμός και η περαιτέρω ενίσχυση του ιατρικού τουρισμού που ήδη υπάρχει.
  • τις Φιλιππίνες, ο τομέας του τουρισμού, έχει αποφασιστεί να εστιαστεί σε 9 τομείς, όπου περιλαμβάνουν το περιβάλλον, τον πολιτισμό, τον ήλιο και τη θάλασσα, τη διασκέδαση, τον συνεδριακό τουρισμό, την υγεία και ευεξία, τις κρουαζιέρες, τις καταδύσεις και την εκπαίδευση.

Πεδίο εξειδίκευσης

Σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ, ο ιατρικός τουρισμός αναμένεται ως εξειδικευμένος τομέας να παρουσιάσει σημαντική ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια.

Και αυτό, γιατί οι ιδιωτικές ασφάλειες όπως και η περίθαλψη συνολικά τείνει να κοστίζει περισσότερο. Παράλληλα οι ιατρικές πρακτικές για υγεία ή ομορφιά, αυξάνονται στις ανεπτυγμένες οικονομίες, οπότε οι αναδυόμενες οικονομίες γίνονται ελκυστικές επιλογές.

Καθώς σε αυτές τις χώρες η ποιότητα του ιατρικού δυναμικού και οι υποδομές βελτιώνονται, με το κόστος να διατηρείται χαμηλό, οι τουρίστες φαίνεται να προτιμούν ένα ταξίδι στο εξωτερικό για λόγους ευεξίας, χωρίς να αποκλείουν και το ενδεχόμενο του συνδυασμού μιας ιατρικής πράξης με σύντομες διακοπές.

Πέρα από τις μεγαλύτερες ηλικίες που σήμερα προτιμούν να ταξιδεύουν στο εξωτερικό, αναζητώντας υποδομές που θα μπορούν να τους υποστηρίξουν, η έκθεση εστιάζει στις νεώτερες γενιές.

Συγκεκριμένα σημειώνει ότι οι millennials αποτελούν τώρα το 20% του διεθνούς τουρισμού, δαπανώντας περί τα 203 δισ. δολ. σε ολόκληρο τον κόσμο. Ως το 2040, που θα έχουν φτάσει τα 45-60, με τους μεγαλύτερους να πλησιάζουν τη σύνταξη, έχοντας συγκεντρώσει πόρους μιας 25ετίας, η δαπάνη τους για τουρισμό αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά.

Στο μεταξύ, η γενιά που τους ακολουθεί, η γενιά Ζ θα αποτελεί ήδη μεγάλη δύναμη στην αγορά του τουρισμού, αλλά και στο εργατικό δυναμικό ως το 2040. Αυτοί, σε ηλικίες μεταξύ 30-45 υπολογίζονται σε 2,6 δισ. άτομα, έναντι των millennials που υπολογίζονται σε 2,3 δισ. πληθυσμού.

Με τα σημερινά δεδομένα, οι millennials ταξιδεύουν συχνότερα από άλλες γενεές, φτάνοντας τα 4 και πλέον ταξίδια το χρόνο, για συντομότερο χρονικό διάστημα από άλλες δημογραφικές ομάδες. Και αναζητούν «αυθεντικές» εμπειρίες, ταξιδεύοντας σε σημεία άλλα εκτός των συνηθισμένων, προτιμώντας «να ζουν όπως οι ντόπιοι».

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ