Σαφώς ανεπαρκές είναι το μέτρο της σύνδεσης του ορίου των φαρμακευτικών δαπανών με τον ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ, ενώ η διατήρηση του προϋπολογισμού φαρμακευτικής δαπάνης σε εξαιρετικά χαμηλά – μη ρεαλιστικά επίπεδα, συνεπάγεται δραματικές επιβαρύνσεις τόσο για τους ασθενείς όσο και για τις φαρμακευτικές.
Όσο για την επέκταση του clawback ως το 2022, πρόκειται για καταχρηστική διατήρηση ενός αντιαναπτυξιακού μέτρου που αποτελεί παραδοχή της αποτυχίας του συνόλου των μέχρι σήμερα μεταρρυθμίσεων.
Οι παρατηρήσεις αυτές περιλαμβάνονται σε υπόμνημα της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ) το οποίο κατέθεσε στη Βουλή χθες ο εντεταλμένος σύμβουλος της Ένωσης Βασίλης Πενταφράγκας, κατά την ομιλία του για την παρουσίαση των θέσεων της ΠΕΦ επί του πολυνομοσχεδίου.
Ο κ. Πενταφράγκας σημείωσε ότι η σύνδεση της φαρμακευτικής δαπάνης με την αύξηση του ΑΕΠ δεν επαρκεί να καλύψει τις ανάγκες των ασθενών, δεδομένου ότι ήδη οι προβλεπόμενες δαπάνες είναι πολύ χαμηλές, αλλά και η αύξηση που προτείνεται, περιορισμένη. Κι αυτό γιατί η κυκλοφορία νέων ακριβών φαρμάκων συμβάλει καθοριστικά στην αύξηση του κόστους, ιδίως με την παρατηρούμενη αδυναμία ελέγχου της συνταγογράφησης / κατανάλωσης ειδικά των νέων Φαρμάκων Υψηλού Κόστους.
Σε ότι αφορά το clawback και rebate, πρόσθεσε ότι οι υπερβολικές εκπτώσεις και επιστροφές απειλούν τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και την επάρκεια της αγοράς. Ιδίως το clawback επιβαρύνει με άδικο και παράλογο τρόπο ειδικά τα γενόσημα, τα οποία έχουν εξαντληθεί από τις συνεχείς μειώσεις τιμών. Και τόνισε ότι τα γενόσημα φάρμακα σε κάθε περίπτωση παράγουν εξοικονομήσεις και ποτέ δεν αυξάνουν τη δαπάνη, αφού υποκαθιστούν ακριβότερα φάρμακα με θεραπευτικά ισοδύναμο τρόπο.
Στις προτάσεις της, η ΠΕΦ συμπεριέλαβε τα εξής:
• Εξαίρεση των γενοσήμων από την υποχρέωση καταβολής clawback.
• Εξαίρεση της δαπάνης των εμβολίων (περίπου 100 εκ. ευρώ) από τον προϋπολογισμό της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης. Η δαπάνη των εμβολίων νομοθετικά και εννοιολογικά εντάσσεται στην πρόληψη και όχι στη φαρμακευτική δαπάνη. Οι διατάξεις για τις συμμετοχές και την αποζημίωση των εμβολίων εντάσσονται (α) στη νομοθεσία περί πρόληψης (Ν. 2676/1999) και (β) στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Εμβολιασμών. Η ένταξη της δαπάνης των εμβολίων στο πλαίσιο της πρόληψης είναι πρακτική που ακολουθείται σε Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία, Σουηδία κα.
• Ειδική μέριμνα για φάρμακα που καλύπτουν ανελαστικές ανάγκες: Ορφανά φάρμακα (σπάνια νοσήματα: 30-35 εκατ., HIV (AIDS): 60 εκατ., παράγωγα αίματος : 75 εκατ.
• Κάλυψη από τον προϋπολογισμό Πρόνοιας της δαπάνης που αφορά στους ανασφαλίστους, όπως γίνεται σε όλες τα ευνομούμενα κράτη.(Κόστος φαρμακευτικής κάλυψης ανασφαλίστων 2017 : 165 εκατ / εκτίμηση 2018 : > 200 εκατ.)
Φαρμακεία
Αντίστοιχα, σε ότι αφορά τις ρυθμίσεις για την αύξηση χρήσης των γενοσήμων μέσω αντικινήτρου για τους φαρμακοποιούς, (rebate 0,8% επί της λιανικής στα φαρμακεία που χορηγούν off- patent), ο κ. Πενταφράγκας υπογράμμισε ότι “σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί μέτρο ενίσχυσης της χρήσης των γενοσήμων και ιδιαίτερα των γενοσήμων της ελληνικής παραγωγής. Το μέτρο αποτελεί μια άτολμη προσέγγιση στο θέμα των κινήτρων για την χορήγηση γενοσήμων από το φαρμακοποιό, ενώ και η δημοσιονομική απόδοση του μέτρου εκτιμάται μεταξύ 3,5 – 5 εκατ. ευρώ.
Θα πρέπει να θεσπιστούν αποτελεσματικά κίνητρα για τα φαρμακεία και τους ασφαλισμένους και όχι ανεπαρκείς και ανεφάρμοστες ρυθμίσεις τιμωρητικού χαρακτήρα, στη λογική του malus, προσδίδοντας αρνητικό πρόσημο στην έννοια των γενοσήμων και απαξιώνοντας την ελληνική παραγωγή.
Είναι άλλο να εξαλειφθούν τα σημερινά οικονομικά αντικίνητρα για τη χορήγηση γενοσήμων (όπου ο φαρμακοποιός εισπράττει 54% περισσότερο όταν χορηγεί off-patent έναντι γενοσήμου) και άλλο να επιβαρύνονται οι φαρμακοποιοί με rebate, τη στιγμή που συμμετέχουν μόνο μερικώς στην απόφαση για το εάν θα χορηγήσουν γενόσημο ή off-patent”.
Μηδενική συμμετοχή για γενόσημα
Η μηδενική συμμετοχή στα γενόσημα που σήμερα έχουν 10% συμμετοχή αφορά:
(α) στους πρώην δικαιούχους ΕΚΑΣ για τους οποίους ορίστηκε 10% συμμετοχή στα φάρμακα ως αντιστάθμισμα της διακοπής του ΕΚΑΣ (Σημειώνεται ότι υπάρχουν ακόμη κάποιοι εναπομείναντες δικαιούχοι ΕΚΑΣ). Τώρα η συμμετοχή μηδενίζεται εφόσον επιλέγουν γενόσημο.
(β) τους χρόνιους ασθενείς με πολυνοσηρότητα.
Η ΠΕΦ δηλώνει ότι “τίθεται υπέρ της οποιασδήποτε ρύθμισης ανακουφίζει τις ευάλωτες ομάδες πληθυσμού. Άλλωστε το κόστος των φαρμακευτικών αναγκών των ανασφάλιστων, καλύπτεται από τη φαρμακοβιομηχανία.
Όμως θα πρέπει να επισημανθούν οι στρεβλώσεις του συστήματος συνασφάλισης, και να υπάρξει ριζική αναθεώρηση του συστήματος συμμετοχών στη φαρμακευτική δαπάνη, με την εισαγωγή του στοιχείου της διαφορικής συμμετοχής των πολιτών ανάλογα με την ανάγκη και το εισόδημα. Το τρέχον σύστημα έχει σαν συνέπεια, πολλοί και όχι απαραίτητα αδύναμοι να μην πληρώνουν τίποτα και ταυτόχρονα λίγοι και συχνά οικονομικά αδύναμοι, να πληρώνουν πολλά”.