Πώς μπορούμε να καταλάβουμε ότι δε λαμβάνουμε επαρκείς ποσότητες πρωτεΐνης;

Η πρωτεΐνη είναι απαραίτητη για τον οργανισμό και συμβάλλει σε ένα πλήθος λειτουργιών. Χρησιμοποιείται ως πηγή ενέργειας, ως ένζυμο που προκαλεί αντιδράσεις μέσα στο σώμα, σχηματίζει δομές (π.χ. τους μύες) και μεταφέρει ”σήματα” από το ένα μέρος του σώματος στο άλλο.

Το 15% είναι το ελάχιστο ποσοστό πρωτεΐνης που χρειάζεται να λαμβάνουμε από την καθημερινή μας διατροφή. Όταν δεν προσλαμβάνουμε αρκετή ποσότητα πρωτεΐνης, εμφανίζονται διάφορα συμπτώματα στον οργανισμό μας.

Πώς μπορούμε να καταλάβουμε ότι δε λαμβάνουμε επαρκείς ποσότητες πρωτεΐνης;

Μερικά από τα συμπτώματα της έλλειψής της είναι:

  • Πρήξιμο: Οι πρωτεΐνες που κυκλοφορούν στο αίμα μας αποτρέπουν τα υγρά να συσσωρεύονται στους ιστούς μας. Έτσι, ένα από τα πιο συνηθισμένα σημάδια ότι δεν λαμβάνουμε αρκετή πρωτεΐνη είναι το πρήξιμο (ή αλλιώς οίδημα), κυρίως στην κοιλιά, τα πόδια και τα χέρια μας.
  • Αλλαγές στη διάθεση: Ο εγκέφαλός μας χρησιμοποιεί χημικές ουσίες που ονομάζονται νευροδιαβιβαστές για να μεταδίδουν πληροφορίες μεταξύ των κυττάρων. Πολλοί από αυτούς είναι κατασκευασμένοι από αμινοξέα, τα δομικά στοιχεία της πρωτεΐνης. Επομένως, η έλλειψη πρωτεΐνης στη διατροφή μας σημαίνει ότι το σώμα μας δεν μπορεί να ”κατασκευάσει” κάποιους από αυτούς τους νευροδιαβιβαστές- με αποτέλεσμα την αλλαγή του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί ο εγκέφαλός μας. Για παράδειγμα, με χαμηλά επίπεδα ντοπαμίνης και σεροτονίνης στο σώμα μας, μπορεί να αισθανόμαστε κατάθλιψη ή να γινόμαστε επιθετικοί.
  • Προβλήματα στα μαλλιά, τα νύχια και το δέρμα: Όλα αυτά αποτελούνται από πρωτεΐνες, όπως είναι η ελαστίνη, το κολλαγόνο και η κερατίνη. Όταν το σώμα μας δεν μπορεί να φτιάξει αυτές τις πρωτεΐνες, θα έχει ως αποτέλεσμα εύθραυστα ή αραιά μαλλιά, ξηρό ή λεπτό δέρμα και βαθιές ραβδώσεις στα νύχια.
  • Αδυναμία και κόπωση: Με την πάροδο του χρόνου, η έλλειψη πρωτεΐνης μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια της μυϊκή μας μάζας, που με την σειρά της μειώνει τη δύναμή μας. Έτσι, καθίσταται πιο δύσκολο να διατηρήσουμε την ισορροπία μας και επιβραδύνεται ο μεταβολισμός μας. Παράλληλα, μπορεί να οδηγήσει σε αναιμία όταν τα κύτταρά μας δεν έχουν αρκετό οξυγόνο, γεγονός που μας κάνει να αισθανόμαστε κόπωση.
  • Πείνα: Η πρωτεΐνη είναι το «καύσιμο» μας. Είναι μια από τις πηγές των θερμίδων μας μαζί με τους υδατάνθρακες και το λίπος και συμβάλλει σημαντικά στο αίσθημα κορεσμού. Εάν νιώθουμε ότι θέλουμε να τρώμε συνεχώς, τότε πιθανό να χρειαζόμαστε περισσότερη πρωτεΐνη.
  • Αργή επούλωση των τραυματισμών: Αυτό ισχύει για πληγές, γρατσουνιές, διάστρεμμα ή οτιδήποτε σχετίζεται με κακώσεις. Αυτό οφείλεται στο ότι το σώμα μας δεν παράγει αρκετό κολλαγόνο, το οποίο βρίσκεται στους συνδετικούς ιστούς και στο δέρμα μας.
  • Πτώση ανοσοποιητικού: Τα αμινοξέα στο αίμα μας βοηθούν το ανοσοποιητικό μας σύστημα να παράγει αντισώματα, τα οποία ενεργοποιούν τα λευκά αιμοσφαίρια για να καταπολεμήσουν τους ιούς, τα βακτηρίδια και τις τοξίνες. Έτσι, η έλλειψη πρωτεΐνης, μας οδηγεί στο να αρρωσταίνουμε ευκολότερα και συχνότερα.

Από το newsroom του Healthmag.gr

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις:ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ